Huvudmeny

Keolis Hisingen

Startat av Brollan, 02 augusti 2012, 18:02:59 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Brollan

För drygt två månader sedan så tillkännagavs att Keolis vunnit trafiken på Hisingen, vet någon om det är beställt nya bussar och i så fall vilken sort?
Blir det mer Solaris eller kan man se fram emot något annat?

Ted Selander

Citat från: Mats B skrivet 02 augusti 2012, 18:02:59 PM
För drygt två månader sedan så tillkännagavs att Keolis vunnit trafiken på Hisingen, vet någon om det är beställt nya bussar och i så fall vilken sort?
Blir det mer Solaris eller kan man se fram emot något annat?
Man kan se fram emot mer än ett fabrikat. Order är inte lagda än, men snart.

danneh

Hoppas på en hel del Volvo!

AL

Enligt vad jag hört blir det Volvo och Scania... Volvo led men Scania boggie...

Bussmicke

När var trafikstarten nu igen?

//Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ted Selander

Citat från: Bussmicke skrivet 03 augusti 2012, 16:44:38 PM
När var trafikstarten nu igen?

//Bussmicke
www.bussmicke.se
16 juni 2013.

Brollan

Lyfter upp den här tråden igen, och frågan är fortfarande om det är bestämt vilken/vilka busstyp/er som ska trafikera Göteborgs gator nästa sommar?
Kommer UE-bolagen på Svart Express (Sandarna Transporter och Leja Touring) att köpa egna bussar, eller är de med på Keolis beställningslista?

Erling.L

Citat från: Mats B skrivet 23 september 2012, 17:09:52 PM
Lyfter upp den här tråden igen, och frågan är fortfarande om det är bestämt vilken/vilka busstyp/er som ska trafikera Göteborgs gator nästa sommar?
Kommer UE-bolagen på Svart Express (Sandarna Transporter och Leja Touring) att köpa egna bussar, eller är de med på Keolis beställningslista?

När jag var på info möte med Keolis/Sandarna/Leja lät det som att en del i frågan är vart garaget hamnar vilka bussar det blir.....Blir det Grimbo som skall vara Keolis garage blir det tydligen en Massa MAN men blir det på annnan plats blandat, men Gas drift på det mesta utom svart som skulle ha RME drift.
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Bussmicke

Ska inte Keolis köra Svart själva?

//Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Erling.L

Citat från: Bussmicke skrivet 23 september 2012, 20:52:39 PM
Ska inte Keolis köra Svart själva?

//Bussmicke
www.bussmicke.se

svart o linje 128 köres av Sandarna o Leja som underentrepenörer enligt mötet
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

PauPut

Finns ett utskick från Sandarna/Leja Touring på Kville där det står att de ska köra Svart Express med "helt nya MAN-bussar."

Ted Selander

Keolis beställer 111 bussar för egen trafik, det blir inom kort officiellt vilka fabrikat och typer. Det blir i alla fall två olika leverantörer med varsin bränsletyp. En av leverantörerna är ny för Keolis i Göteborg.

Ronald M. Jannesson

"Svart Express" startas den 9 december i år med Göteborgs Spårvägar som trafikutövare. 5 heldagsomlopp körs av Kruthusgatan och resten av Kville/Grimbo. 13 juni 2013 tas linjen över av Keolis underentreprenörer. Linjen trafikerar Amhult - Torslandakrysset - Skra Bro - sedan direkt till Hjalmar Brantingsplatsen via Björlandavägen/Gustaf Dahlénsgatan/Hjalmar Brantingsgatan - Nordstan - Centralstationen - Svingeln - sedan direkt till Östra Sjukhuset och sedan via Vallhamra Torg till Ljungkullen i Sävedalen. :o ;)

Brollan

Citat från: Ted S skrivet 25 september 2012, 23:02:11 PM
Keolis beställer 111 bussar för egen trafik, det blir inom kort officiellt vilka fabrikat och typer. Det blir i alla fall två olika leverantörer med varsin bränsletyp. En av leverantörerna är ny för Keolis i Göteborg.

Luktar MAN lång väg.

M