Körtider (linjens längd)

Startat av buskörare, 02 augusti 2012, 10:54:40 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Karsten

Citat från: buskörare skrivet 03 augusti 2012, 13:20:04 PM
Men varför inte variera körtiderna mer då? Buffert finns ju inte heller, snarare tvärtom. Vid rusningstrafik är det spetsvändning.

På turer som är försenade i stort sett varje dag justeras med stor säkerhet körtiderna vid arbetet med nästa tidtabell. Däremot går det inte att justera alltför mycket under en tidtabellsperiod.

buskörare

Citat från: Karsten skrivet 03 augusti 2012, 17:21:47 PM
På turer som är försenade i stort sett varje dag justeras med stor säkerhet körtiderna vid arbetet med nästa tidtabell. Däremot går det inte att justera alltför mycket under en tidtabellsperiod.

Man kan ju tycka att det borde vara så, men tyvärr funkar det inte så i praktiken.

Omnilasse

Citat från: buskörare skrivet 05 augusti 2012, 21:21:28 PM
Man kan ju tycka att det borde vara så, men tyvärr funkar det inte så i praktiken.

Det där fungerar bättre och sämre på olika håll i länet. Till stor det också beroende på hur många som klagar. Om man inte ändrar tidtabellen i övrigt och klagomålen är få så ändrar man ju inget med automatik. Punktligheten på Lidingö generellt ligger ju också på en rätt bra nivå, så då ändrar man nog inget i onödan. Det är väl inte heller alltid som en genomgång görs över försenade turer - särskilt inte om det är under vitesgränsen.

Hur avtalet ser ut spelar som flera varit inne på här också en viss roll. Med så korta linjer och effektiv trafik som på Lidingö, så innebär längre körtid nog ganska omgående fler dimensionerande fordon och då är det ju något SL måste vilja betala för.

Däremot är det ett problem att SL av tradition godkänt så korta omstigningstider som 3-minuter till/från tunnelbana. Särskilt som ju både bussarna och tunnelbanan lätt blir några minuter sen. Ibland kan ju längre omstigningstid fungera lika bra som längre körtider (om än det inte minskar förarnas stress) Men det är klart - har man en omstigningstid på 3-minuter så bör ju bussen i normalfallet komma in ett par minuter före tidtabellslagd ankomsttid.

 

buskörare

Citat från: Omnilasse skrivet 06 augusti 2012, 08:04:00 AM
Det där fungerar bättre och sämre på olika håll i länet. Till stor det också beroende på hur många som klagar. Om man inte ändrar tidtabellen i övrigt och klagomålen är få så ändrar man ju inget med automatik. Punktligheten på Lidingö generellt ligger ju också på en rätt bra nivå, så då ändrar man nog inget i onödan. Det är väl inte heller alltid som en genomgång görs över försenade turer - särskilt inte om det är under vitesgränsen.

Hur avtalet ser ut spelar som flera varit inne på här också en viss roll. Med så korta linjer och effektiv trafik som på Lidingö, så innebär längre körtid nog ganska omgående fler dimensionerande fordon och då är det ju något SL måste vilja betala för.

Däremot är det ett problem att SL av tradition godkänt så korta omstigningstider som 3-minuter till/från tunnelbana. Särskilt som ju både bussarna och tunnelbanan lätt blir några minuter sen. Ibland kan ju längre omstigningstid fungera lika bra som längre körtider (om än det inte minskar förarnas stress) Men det är klart - har man en omstigningstid på 3-minuter så bör ju bussen i normalfallet komma in ett par minuter före tidtabellslagd ankomsttid.

Nu jobbar jag förvisso inte kvar på Lidingö, men absolut var det så att omstigningstiderna inte stod i relation till körtiderna. Jag ville ha minst 5 min, helst 7 (framför allt under lågtrafik) för att slippa stressen för oss förare men det går ju inte för sig. Även här i norrort finns vissa linjer som man får jobba rätt hårt för att hålla tiderna på, men jag har bara kört sommartid här än och vet inte om det kanske blir bättre nu till hösten.