Körtider (linjens längd)

Startat av buskörare, 02 augusti 2012, 10:54:40 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

Nån som vet varför frågan om körtiderna inte drivs hårdare? Många linjer är under visa tider helt omöjliga att hålla tiden på (och då menar jag hela vägen) och det orsakar ju en hel del stress hos oss förare och irritation hos passagerarna.

Lars-Håkan_E

Pratar vi SL området?

Här har man väldigt bra statistik från b.la ATR, en tumregel som i a f gällde när jag började köra för dryga 30 år sedan var att med en ATR buss så körde man sansat på det sätt man alltid skulle vilja kunna köra utan stress o jäkt.

Tyvärr är det väl så att detta tänkande har urholkats när personalomsättningen har ökat och kör man för fort och stressar på hållplatserna, kör mot rött etc så blir resultatet att det inte finns något underlag för att revidera tiderna, i a f inte uppåt.

Wetjo

Citat från: buskörare skrivet 02 augusti 2012, 10:54:40 AM
Nån som vet varför frågan om körtiderna inte drivs hårdare? Många linjer är under visa tider helt omöjliga att hålla tiden på (och då menar jag hela vägen) och det orsakar ju en hel del stress hos oss förare och irritation hos passagerarna.

I de flesta fallen är det ju LHM som gör tidtabellen och entreprenören måste foga sig...
Kör enligt reglerna och anmäl försening som är mer än fem minuter, är mitt råd.

buskörare

Citat från: Håkan_E skrivet 02 augusti 2012, 11:33:21 AM
Pratar vi SL området?

Här har man väldigt bra statistik från b.la ATR, en tumregel som i a f gällde när jag började köra för dryga 30 år sedan var att med en ATR buss så körde man sansat på det sätt man alltid skulle vilja kunna köra utan stress o jäkt.

Tyvärr är det väl så att detta tänkande har urholkats när personalomsättningen har ökat och kör man för fort och stressar på hållplatserna, kör mot rött etc så blir resultatet att det inte finns något underlag för att revidera tiderna, i a f inte uppåt.

Nej, det gäller överlag. Att man använder ATR tror jag inte ett ögonblick på faktiskt, såvida man inte använder sig av den kortaste körtiden man hittar. På Lidingö hade vi en tur som vi hade 11 minuter på oss att köra. Jag körde tom en gång och klarade det då på 12 min. Det alltså utan folk.

buskörare

Citat från: Wetjo skrivet 02 augusti 2012, 11:36:44 AM
I de flesta fallen är det ju LHM som gör tidtabellen och entreprenören måste foga sig...
Kör enligt reglerna och anmäl försening som är mer än fem minuter, är mitt råd.

Även om det är LHM som sätter tiderna så kan man väl driva frågan hårdare?

Lars-Håkan_E

Citat från: buskörare skrivet 02 augusti 2012, 11:40:04 AM
Nej, det gäller överlag. Att man använder ATR tror jag inte ett ögonblick på faktiskt, såvida man inte använder sig av den kortaste körtiden man hittar. På Lidingö hade vi en tur som vi hade 11 minuter på oss att köra. Jag körde tom en gång och klarade det då på 12 min. Det alltså utan folk.

Visst använder man ATR, det är det huvudsakliga verktyget och har varit så sedan -70 talet, först i SL:s egen regi och sedan av trafikplanerarna på resp operatörs planeringsavdelning, numera kan man ju även använda data från Buss-Pc men där registreras inte ens en tiondel så många parametrar som i ATR systemet.

Varken den kortaste eller den längsta tiden används, facket brukar ha möjlighet att ta fram data ur systemet annars kan ansvarig trafikplanerare enkelt göra det om man känner att något är på tok.

Just Lidingö var ju ett sådant ställe där körtiderna på t.ex 206:an ibland var helt omöjliga att hålla om det blev fler kunder/stopp än vanligt, detta till stor del beroende på att man kört som id**t*r under lång tid för att hinna med.

buskörare

Citat från: Håkan_E skrivet 02 augusti 2012, 11:56:42 AM
Visst använder man ATR, det är det huvudsakliga verktyget och har varit så sedan -70 talet, först i SL:s egen regi och sedan av trafikplanerarna på resp operatörs planeringsavdelning, numera kan man ju även använda data från Buss-Pc men där registreras inte ens en tiondel så många parametrar som i ATR systemet.

Varken den kortaste eller den längsta tiden används, facket brukar ha möjlighet att ta fram data ur systemet annars kan ansvarig trafikplanerare enkelt göra det om man känner att något är på tok.

Just Lidingö var ju ett sådant ställe där körtiderna på t.ex 206:an ibland var helt omöjliga att hålla om det blev fler kunder/stopp än vanligt, detta till stor del beroende på att man kört som id**t*r under lång tid för att hinna med.

Jag menade 201:an. 203:an var också hopplös, efter många år lade dom på 1 minut (!?) och påstod att det skulle bli bättre. Jag tror inte att majoriteten av förarna kör som idioter på 201:an eller 178:an heller för den delen, så pass många att tiderna kan sättas efter det. Min kompis åker 178:an dagligen och säger att den oftare är 10-15 minuter sen (sommartid) än i tid. Tyvärr, jag köper inte det. Jag tror företaget (inom SL sätter dom ju tiderna själva tydligen) medvetet drar in tiderna så mycket dom kan för att spara in antalet bussar ute och kallt räknar med att vi ska göra allt för att hålla tiderna.

Lars-Håkan_E

Det är helt omöjligt att sätta en tidtabell efter extremtillfällen som köer, extrem belastning etc som uppträder ett par 4-5 ggr dagligen och på olika tider, om man t.ex lade på 15 min på 178:ans körtid under dagtid skulle flertalet turer stå och reglera bort tid efter linjen för att komma in i tidtabellen, det är en riktigt dålig lösning.

Har man turer som ofta drabbas bör man istället ha en buffert i änden för att inte förseningen ska fortplanta sig.

I ATR kan du se hur lång tid bussen står i köer, vid trafikljus och vid hållplatser och vilken hastighet den har hållt.

Anders Noren

Citat från: buskörare skrivet 02 augusti 2012, 11:40:04 AM
Nej, det gäller överlag. Att man använder ATR tror jag inte ett ögonblick på faktiskt, såvida man inte använder sig av den kortaste körtiden man hittar. På Lidingö hade vi en tur som vi hade 11 minuter på oss att köra. Jag körde tom en gång och klarade det då på 12 min. Det alltså utan folk.

Såna tidtabeller fanns i Gävle också (2:an från Sätra, till exempel, till här om året). 4 minuter enligt tidtabellen, tekniskt omöjligt att köra fortare än 5 minuter, normal körtid 8-10 minuter.

Lars-Håkan_E

Citat från: Anders Noren skrivet 02 augusti 2012, 12:14:13 PM
Såna tidtabeller fanns i Gävle också (2:an från Sätra, till exempel, till här om året). 4 minuter enligt tidtabellen, tekniskt omöjligt att köra fortare än 5 minuter, normal körtid 8-10 minuter.

Pratar vi om en mellantid på linjen?

En sådan ska ju vara satt snävt så att bussen inte blir stående och att ingen blir frånåkt.

Anders Noren

Citat från: Håkan_E skrivet 02 augusti 2012, 12:16:24 PM
Pratar vi om en mellantid på linjen?

En sådan ska ju vara satt snävt så att bussen inte blir stående och att ingen blir frånåkt.

Varför inte bara skriva 1 minut, eller rentav 0 minuter?

Lars-Håkan_E

Citat från: Anders Noren skrivet 02 augusti 2012, 13:07:58 PM
Varför inte bara skriva 1 minut, eller rentav 0 minuter?

Eller helt ta bort sådana mellantider.

"Stolptider" efter linjer har ända sedan sådana tillkom i de flesta fall varit uträknade så att bussen inte ska bli stående någon gång (i flera fall finns ju dessa tider inte ens i förarturlistan) och att kunden med ledning av tidtabellen ska kunna vara säker på att dessa är tidigaste tid bussen kan komma, det är ju inte bussen som ska stå och invänta kunderna efter linjen.

Det står i normalfallet också i det finstilta att angiven tid är tidigaste passertid.

Det viktigaste är att sluttiden är sådan att bussen i de flesta fall kommer fram i tid vid linjens slut, inte att några mellantider är för tajta, det ska dom vara.

Karsten

Citat från: buskörare skrivet 02 augusti 2012, 12:03:58 PM
Jag tror företaget (inom SL sätter dom ju tiderna själva tydligen) medvetet drar in tiderna så mycket dom kan för att spara in antalet bussar ute och kallt räknar med att vi ska göra allt för att hålla tiderna.

Tro vad du vill, men så fungerar det inte. Det finns punktlighetskrav i de flesta avtal, och det ligger i entreprenörens intresse att bussarna är så pass punktliga att det inte utfaller vite.

Vissa linjer är dock helt hopplösa att sätta körtider på eftersom trafiksituationen är så otroligt varierande från dag till dag (och från timme till timme). 176 och 177 är sådana linjer, och jag kan tänka mig att 178 också är en svår linje att få till körtiderna bra på.

Och förresten; på Lidingö kördes det klart friskare än på övriga trafikområden på 80- och 90-talen.  ;)

Lars-Håkan_E

Långa linjer som passerar många kända "köplatser" där framkomligheten varierar ständigt är bland de omöjligaste att sätta en rättvisande tid på, här skulle tidtabellen behöva förändras i realtid med fasta avgångstider från ändarna och allt annat varierande för stunden och presenterade m h a Buss pc systemet för väntande kunder.

Kikar man på gamla ATR körningar på Lidingö från -90 talet hade man inga problem att hålla körtiderna och att ändå komma före tiden, ofta för att man körde på tok för fort, inte väntade i Ropsten och hade betydligt snabbare bussar vid hållplatsuppehållen.

Det gick att se små skillnader redan när bussarna med bladdörrar introducerades,  5-6 sek per stopp gör snabbt minuter och kör man då fortare för att hålla tiderna/komma hem snabbare så går det aldrig att få vettiga körtider medans förarna får stressrelaterade åkommor snabbare.

Man tänker bara på sig själv, jag vill inte vara sen och få skäll från kunden, jag vill inte vara sen till avlösning eller när det är dags att sluta, så tänker man inte på kollegorna och trafiken i det långa loppet.

Det är ju omöjligt för operatören att komma till typ SL och kräva ytterligare en buss för att man måste utöka körtiderna om man inte kan visa det verkliga förhållandet.

Karsten

Citat från: Håkan_E skrivet 02 augusti 2012, 14:01:13 PM
Kikar man på gamla ATR körningar på Lidingö från -90 talet hade man inga problem att hålla körtiderna och att ändå komma före tiden, ofta för att man körde på tok för fort, inte väntade i Ropsten och hade betydligt snabbare bussar vid hållplatsuppehållen.

Det gick att se små skillnader redan när bussarna med bladdörrar introducerades,  5-6 sek per stopp gör snabbt minuter och kör man då fortare för att hålla tiderna/komma hem snabbare så går det aldrig att få vettiga körtider medans förarna får stressrelaterade åkommor snabbare.

Precis, med Maxcibussarnas uttåg från ön försvann också möjligheten att köra på "Lidingövis", alltså att innan bussen stannar vid hållplatsen ska föraren ha hunnit öppna dörrarna, vridit stolen och lyft stämpeln. Försök göra om det med en modern buss, som måste tänka ett par sekunder efter att den stannat innan dörrarna tillåts öppnas.