Trafiknämnden säger nej till 748X

Startat av tågluffaren, 20 juli 2012, 09:28:10 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MGA

Men nu är det klart att 748X blir kvar efter december men då som linje 749.

P.Ek

Citat från: MGA skrivet 19 september 2012, 16:24:35 PM
Men nu är det klart att 748X blir kvar efter december men då som linje 749.

Härligt! Blir normalgolvarna kvar på linjen? Sen tycker jag att 748 (och 749) ska förlängas till Fridhemsplan.

Ted Selander

Citat från: Cero skrivet 23 augusti 2012, 18:34:38 PM
---
Omvända situationen har garanterat förekommit. Exempelvis lär SL (dvs indirekt landstinget) en gång i tiden ha bekostat bussgatan mellan Huddingevägen och Sockenvägen (runt Östberga sopstation) för att slippa sitta i köerna vid rödljuset. Kommunen var tydligen inte intresserade av den investeringen men SL var det.
Inte minst den lokala utförande delen av SL var pådrivande. Så heter vägstumpen Bussens Väg också.

Ersa

Citat från: BSB101 skrivet 23 augusti 2012, 17:56:33 PM
Rätt vettigt av Södertälje att inte vilja betala då det i Stockholm är landstinget som har till uppgift att (del)betala kollektivtrafiken. Precis som om kommunerna skulle begära att landstinget var med och betalade kommunala vägar då SLs bussar nyttjar dessa.

För mig som är van med att kommunerna äger 50% av en trafikhuvudman, medan landstinget äger resterande 50% tycker jag att upplägget i Stockholm, där landstinget äger 100% av huvudmannen, känns lite främmande och osmidigt. Bidrar inte denna ägarbild till bekymmer just i de fallen där kommunerna vill ha mer att säga till om när det gäller "kommunal" kollektivtrafik?

virtual1

Citat från: MGA skrivet 19 september 2012, 16:24:35 PM
Men nu är det klart att 748X blir kvar efter december men då som linje 749.

Kul! Nån som vet varför 749 bytte nummer till 748 förresten i första svängen? Eller blev det nån hyfsat förändrad linjesträckning som motiverade det då?

JDS

Citat från: Ersa skrivet 19 september 2012, 23:01:41 PM
För mig som är van med att kommunerna äger 50% av en trafikhuvudman, medan landstinget äger resterande 50% tycker jag att upplägget i Stockholm, där landstinget äger 100% av huvudmannen, känns lite främmande och osmidigt. Bidrar inte denna ägarbild till bekymmer just i de fallen där kommunerna vill ha mer att säga till om när det gäller "kommunal" kollektivtrafik?

Nej, den syftar ju till att just undvika bekymmer. Kommunerna ska fixa lägenheter åt alkisar och rehabilitering åt ungdomar. Eller vänta nu, tvärtom var det kanske?  ??? Hur som helst, kollektivtrafiken har de ingenting att göra med.

Det är ju knasigt att primärkommunerna överhuvudtaget finns kvar i Stockholms län. De borde ha avskaffats för länge sedan, de gör väl ingen nytta utan förorsakar bara en massa märkliga olikheter i ett län där allt borde vara likadant överallt.

Nico

Citat från: JDS skrivet 20 september 2012, 00:58:32 AMDet är ju knasigt att primärkommunerna överhuvudtaget finns kvar i Stockholms län. De borde ha avskaffats för länge sedan, de gör väl ingen nytta utan förorsakar bara en massa märkliga olikheter i ett län där allt borde vara likadant överallt.

Här måste jag verkligen hålla med dig då sekundärkommunen är det som är relevant i Stockholm. Här finns även ett undantag i kommunallagen (1991:900) 2:6 om detta (se citat nedan). Detta enär det skulle bli alltför plottrigt och ineffektivt ifall alla 26 kommuner (och det pockas ju dessutom på att det ska bildas nya) skulle vara med på allt.

"6 § Stockholms läns landsting får ha hand om sådana angelägenheter inom en del av landstinget som kommunerna där egentligen skall sköta, om det finns ett betydande behov av samverkan och detta inte kan tillgodoses på något annat sätt."

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Omnilasse

Citat från: Ersa skrivet 19 september 2012, 23:01:41 PM
För mig som är van med att kommunerna äger 50% av en trafikhuvudman, medan landstinget äger resterande 50% tycker jag att upplägget i Stockholm, där landstinget äger 100% av huvudmannen, känns lite främmande och osmidigt. Bidrar inte denna ägarbild till bekymmer just i de fallen där kommunerna vill ha mer att säga till om när det gäller "kommunal" kollektivtrafik?
Nja - problemet är ju att då att SL ibland ger efter för påtryckningar som i det här fallet, men ibland inte. Då blir ju frågan var s.a.s. rättvisan ligger. I det här fallet drabbar det väl en region som annars inte har kanske alltför högt skrikande medborgare men i annat fall leder ju just denna politik till att kanske välbeställda områden med personer som kan göra sin röst hörd, får bättre kollektivtrafik än andra områden. Samtidigt som politikerna klagar på att kollektivtrafiken har för höga kostnader (i förhållande till produktionen).

Det finns ju önskemål om direktlinjer från en rad platser - bland annat Sigtuna och Åkersberga (utanför högtrafik). Jag kan nog komma på ett dussintal till.

Om SL bara håller en klar linje, tycker jag att den möjlighet som ju redan finns för kommunerna att betala mellanskillnad ju är en rätt utmärkt lösning. Då kan kommunen bekosta om man vill ha en bättre trafik.

Problemet i längden är ju att om SL investerar många miljarder i ett pendeltågsnät, och sedan vill majoriteten åka buss istället, tja då är det ju inte så väl använda skattepengar kanske. Samtidigt är jag nog av den åsikten att passagerarnas val i detta sammanhang kanske bör ha en viss betydelse.

Det kan väl dock konstateras att det nog inte finns någon annan stad än Stockholm som har så mycket  ren parallellgående trafik där det redan finns spårförbindelser. Viss sådan bör man förvisso ha - eftersom resenärer därmed slipper obekväma byten. Särskilt gäller ju detta där resenärer har rätt lång väg till närmaste spårförbindelse.

Bussmicke

Skulle inte denna linje bli permanent med nummer 749?

//Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Karsten

Citat från: Bussmicke skrivet 22 september 2012, 00:07:46 AM
Skulle inte denna linje bli permanent med nummer 749?

//Bussmicke
www.bussmicke.se

Jo, det är nog därför MGA har skrivit det högst upp på den här sidan... ???

Bussmicke

Citat från: virtual1 skrivet 19 september 2012, 23:33:01 PM
Kul! Nån som vet varför 749 bytte nummer till 748 förresten i första svängen? Eller blev det nån hyfsat förändrad linjesträckning som motiverade det då?

Ja att köra till Liljeholmen istf. Huddinge sjukhus är väl mer än hyfsat stor ändring...

//Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

virtual1

Citat från: Bussmicke skrivet 22 september 2012, 09:21:55 AM
Ja att köra till Liljeholmen istf. Huddinge sjukhus är väl mer än hyfsat stor ändring...

//Bussmicke
www.bussmicke.se

Är hyfsat säker på att 749:an körde till Liljeholmen i rusningstrafik med precis som 748:an! - hittar dock inte mina gamla linjekartor nu :-/

Ted Selander

I väntan på ett klarläggande kan man vila ögonen på bilden från 1983 i denna tråd:

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=10630.0

Bussmicke

Citat från: virtual1 skrivet 22 september 2012, 17:21:38 PM
Är hyfsat säker på att 749:an körde till Liljeholmen i rusningstrafik med precis som 748:an! - hittar dock inte mina gamla linjekartor nu :-/

749 har Aldrig gått till Liljeholmen.
När linjen ändrade från Huddinge sjukhus till Liljeholmen så ändrades även numret till 748

//Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.