Öppen framdörr med/utan dörrbroms

Startat av Robban, 08 juni 2012, 16:53:57 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Ax

Citat från: j-a skrivet 10 juni 2012, 11:43:02 AM
Har jobbat med bussar för länge både som förare och verkstad och sett från båda håll hur teknik och elektronik funkar i verkligheten,men börjar ju bygga bort mäniskans eget ansvar mer och mer med opålitlig teknik.Visst kan alla glömma handbromsen,då är det ju bra att dörrbromsen finns.Men jag förstår fortfarande inte varför det är så "farligt" att använda handbromsen utan bara dörrbromsen vid hållplatsstopp.

Okej. Nej farligt är det ju inte att använda handbromsen vid hållplatsstopp men när dörrbromsen finns så tycker iaf jag att det är onödigt.

På dom 6 år jag kört buss så har dörrbromsarna alltid fungerat på dom bussar jag kört. Självklart kan dörrbromsarna sluta fungera som med all annan teknik. Även handbromsen skulle ju kunna sluta fungera, även om det kanske inte är så vanligt.

KG

Citat från: Björn Ax skrivet 10 juni 2012, 11:56:28 AM

På dom 6 år jag kört buss så har dörrbromsarna alltid fungerat på dom bussar jag kört. Självklart kan dörrbromsarna sluta fungera som med all annan teknik. Även handbromsen skulle ju kunna sluta fungera, även om det kanske inte är så vanligt.

Jag har många gånger varit med om dörrbromsar som inte fungerat. Plus dörrbromsar som varit så svaga att de inte orkat hålla bussen still.

yngrot

Men när dörrbroms inte fungerar eller är för svag är det läge för vagnbyte . Personligen upplever jag dörrbromsen som ett bra hjälpmedel för oss förare . Har kört mycket utan dörrbroms visst funkar det men mycket enklare och bekvämare med dörrbroms . Värre är ju när "någon" stängt av den och man står i en backe och resenärer blir förvånade när bussen rullar iväg för att inte tala om hur man hajar till själv .. 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

buskörare

Citat från: Nico skrivet 10 juni 2012, 10:10:24 AM
Nja, inte är det förbjudet på något vis och att kunna komma på rull om man står i vägen bör en förare ha koll på. I de lägena brukar man uppmana till att åka vidare med avstängd dörrbroms och använda p-bromsen samt manuell dörrmanöverering vid hållplatsstopp.

I de fall en dörr krånglar så gör man med fördel på samma vis samt tömmer den krånglande dörren på luft samt låser den med fyrkantsnyckel eller motsvarande. Har själv tillämpat den metoden ett antal gånger både när jag själv kört och i andra yttre funktioner.

Skulle aldrig någonsin åka med öppen dörr med resenärer i. Aldrig att jag offrar mitt körkort eller mina resenärer för en sån sak. En kollega till mig blev förövrigt fälld för vårdslöshet i trafik för att han åkte med öppen dörr.

buskörare

Citat från: j-a skrivet 10 juni 2012, 10:38:55 AM
Är det på något vis olagligt att köra en buss med icke fungerande eller med knapp urkopplad dörrbroms? Eller är det ett förbud som lagts till innom vissa företag internt??

Inte utan dörrbroms, jag menade med öppen dörr.

Nico

Citat från: buskörare skrivet 10 juni 2012, 21:33:59 PM
Skulle aldrig någonsin åka med öppen dörr med resenärer i. Aldrig att jag offrar mitt körkort eller mina resenärer för en sån sak. En kollega till mig blev förövrigt fälld för vårdslöshet i trafik för att han åkte med öppen dörr.

Nu antog även jag att du avsåg att köra med avstängd dörrbroms, inte att du inte ville köra med öppen framdörr. Som det konstaterades så är det dock sällan så svårt att själv stänga och sedan låsa dörren och därefter åka vidare med just avstängd dörrbroms.

Vad gäller lagar och regler kring att köra med öppen framdörr så ska jag villigt erkänna att jag inte heller skulle köra så med folk ombord. Lika villigt kan jag oxå erkänna att jag faktiskt inte heller vet om det är tillåtet att köra så med passagerare ombord eller inte. Däremot får man inte köra med öppen framdörr om det är så att det då vinklade dörrbladet i så fall sticker ut så mycket att den maximalt tillåtna fordonsbredden överskrids vilket väl är det som primärt leder till ett åtal för just vårdslöshet i trafik?

Den som sedan döms för vårdslöshet i trafik får, beroende på vad som skett, påföljden dagsböter eller i grova fall fängelse i högst två år. Man kan anta att körkortsåterkallelse på en till två månader finns med i det spannet, men är det första gången så skulle jag anta att man klarar sig med dagsböter och en varning.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: buskörare skrivet 10 juni 2012, 21:35:36 PM
Inte utan dörrbroms, jag menade med öppen dörr.

Köra med öppen dörr om man har passagerare ska man givetvis inte göra, knappt ens i nödfall. Inte ens för att förflytta folk i gånghastighet (5-7 km/t) till nästa hållplats. Detta för att dagens okunniga människor ju blir djupt chockade och förfärade av att sådant ens är tekniskt möjligt, och filmar/fotar gärna tilltaget och tipsar kvällspressen (som tack för att föraren körde dem vidare till en anslutningsbuss).

Eller så dyker det upp inlägg som detta...
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=53786.0

Lars

Jag har upptäckt en ny säkerhetsgrej på en Scania Vest som går som Bybuss i Kongsvinger, det går helt enkelt inte att slå igen motorn förrän handbromsen är dragen.

yngrot

Är ju väldigt bra med en sån spärr då kan  bussen inte rulla iväg för att p-bromsen inte är dragen
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ronald M. Jannesson

Det farliga med dörrbromsen är väl att den styrs elektriskt, är alltså strömberoende. Vi hade ett antal incidenter ute i Frölunda när förare skulle ställa upp bussar under lågtrafiktiden dagtid. De ställde bussen, GLÖMDE parkeringsbromsen och gick sedan ut för att bryta huvudströmmen och DÅ släppte dörrbromsen och bussen rullade iväg....med varierande resultat, dock INGET allvarligt som tur var.... smärre skador på buss bara och träd!!!!Jag personligen litar ALDRIG på dörrbromsen för som allt elektriskt i bussen kan den plötsligt sluta fungera. Ha alltid foten åtminstone beredd på fotbromsen när du står vid hållplats e.d. är mitt råd till bussförare. :)