Öppen framdörr med/utan dörrbroms

Startat av Robban, 08 juni 2012, 16:53:57 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Robban


Denna tråd knoppades av från tråden »832:an på väg nånstans«. Detta då den mera handlar om moderna frågor.








Underbart fin bild, det verkar varmt just denna dag för framdörren är öppen under körningen något som idag inte är möjligt med dörrbromsen.
Såg från mitt fönster på TLC 1 idag hur Keolis 7010 fastnade upp från Johanneshovsbron med mittdörrparet fladdrande, till slut efter ca 10min kom en servicebil farande men en gubbe som kastade sig ut. sen kom bussen på rull med dörrparet öppet sista 300meterna in till Gullmarsplan, därefter var det flexbuss 75xx som ersatte mot Radiohuset.

trevlig helg
Trafikledare/Trafikledarutbildare/Examinator på MTR Tunnelbanan samt bussförare på Keolis.

bjorn_k

Servicemannen stängde av dörrkretsarna? Eller fins det nån säkring att dra?


På ajFån

Robban

Jo han gjorde nog det men det borde väl föraren själv kunnat göra?
Trafikledare/Trafikledarutbildare/Examinator på MTR Tunnelbanan samt bussförare på Keolis.

bjorn_k

Citat från: Robban skrivet 09 juni 2012, 21:18:29 PM
Jo han gjorde nog det men det borde väl föraren själv kunnat göra?
Det var min poäng exakt...


På ajFån

buskörare

Citat från: Robban skrivet 09 juni 2012, 21:18:29 PM
Jo han gjorde nog det men det borde väl föraren själv kunnat göra?

Inte alltid man kommer på sånt i stressen. Och att göra så med resenärer i är absolut förbjudet, då är det bättre att stå still och vänta in ny buss.

Nico

Nja, inte är det förbjudet på något vis och att kunna komma på rull om man står i vägen bör en förare ha koll på. I de lägena brukar man uppmana till att åka vidare med avstängd dörrbroms och använda p-bromsen samt manuell dörrmanöverering vid hållplatsstopp.

I de fall en dörr krånglar så gör man med fördel på samma vis samt tömmer den krånglande dörren på luft samt låser den med fyrkantsnyckel eller motsvarande. Har själv tillämpat den metoden ett antal gånger både när jag själv kört och i andra yttre funktioner.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ingwar Åfeldt

På CF var det enkelt att stänga av dörrbromsen med en strömställare vid förarplatsen.

M v h
Ingwar

Nico

Oftast är det fortfarande nästan på samma vis i SL-trafiken. Det sitter normalt en vippbrytare/knapp i anslutning till förarplats. Det enda är att den ofta numera sitter så att man måste dra p-bromsen och resa på sig. Normalt så finns den då placerad någonstans på panelen ovanför vindrutan, just för att det inte ska vara för enkelt att slå av och på den.

I vissa vagntyper, som t.ex. vissa Volvo 8500 så satt/sitter brytaren innanför en lucka, låst med fyrkantslås, som då är placerad på vänster sida ovanför förarplatsen... vilket var mindre bra då väldigt många förare inte har med sig den fyrkantsnyckel de bör ha med sig ut. I många fall har man numera byggt om detta så knappen hamnat på utsidan.

I vissa gasbussar, vill minnas att det mestadels är äldre Volvo i Söderhallen, sitter knappen på panelen ovanför vindrutan, precis vid förarplats. Problemet är att den där är dold, då sidoskåpet går ned framför men inte sitter ihop. Det bildas då en springa där så man får sticka upp handen i blindo... vilket är måttligt kul för där finns ofta gammalt skräp mm.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

j-a

Citat från: buskörare skrivet 10 juni 2012, 09:56:02 AM
Inte alltid man kommer på sånt i stressen. Och att göra så med resenärer i är absolut förbjudet, då är det bättre att stå still och vänta in ny buss.
Är det på något vis olagligt att köra en buss med icke fungerande eller med knapp urkopplad dörrbroms? Eller är det ett förbud som lagts till innom vissa företag internt??

Björn Ax

Citat från: j-a skrivet 10 juni 2012, 10:38:55 AM
Är det på något vis olagligt att köra en buss med icke fungerande eller med knapp urkopplad dörrbroms? Eller är det ett förbud som lagts till innom vissa företag internt??

Nej det är inte olagligt men dom flesta företag brukar ha regler att man inte får köra med dörrbromsen urkopplad om det inte skulle vara något fel på dörren. Detta för att förhindra att förare stänger av dörrbromsarna bara för att.

Skulle det vara något fel på dörrarna att dom inte går upp eller liknande eller att dörrbromsarna inte släpper så är det självklart tillåtet att köra med dörrbromsarna avslagna om det kan göras på ett säkert sätt och att p-bromsen används vid hållplatsstopp.

bjorn_k

Jag har alltid med mig fyrkantsnyckel i nyckelbandet... Däremot förundras jag alltid över att dom oftast är gjorda i gjutaluminium eller någon form av annan liknande legering... 3 st nycklar har jag haft av på mindre än ett halvår, senast igår när värmen i släpet hade hängt sig och jag skulle komma åt ventilerna under luckan i bak...

Nu handlar det här inte alls om dörrbromsar men hör väl ändå lite till ämnet då jag menar att vissa (många?) förare kanske "ger upp" lite för lätt när det krånglar, istället för att exvis som Nico beskrev, stänga dörren, tömma luften, låsa låset.. (om det nu är just dörren som krånglar). En operation på kanske 2minuter max.

Men det är förstås skillnad på olika, att köra i innerstad under rusning är ju inte samma sak som Ljusterö en torsdagskväll... Ibland är det säkert bättre och smidigare att vänta på hjälp.

Ersa

#11
Många här i forumet har länge efterlyst bättre förarutbildning inom storstadsregionerna, men innan vi får något sådant så får vi leva vidare med dagens uppbyggnad: Att all form av egna initiativ inte uppmuntras på något vis. Huvudmännen inom storstadsregionerna vill ju ha stora trafikområden med många bussar och många billigt utbildade anställda, så jag antar att de är helnöjda med dagens situation.

Angående dörrbromsen, som var tänkt som en säkerhetsåtgärd i början, har den blivit så naturlig att många inte klarar sig utan den. Det blir rentav "livsfarligt" att köra utan dörrbroms numera, då en stor andel av personalen förutsätter att den alltid finns och alltid fungerar. Därför sker föraravlösningar numera ibland med D-läget i, samt utan att parkeringsbromsen dragits åt.
Dessutom har dörrbromsen kompletteras med ytterligare en broms ("Råstabromsen") som låser bussen så att den inte kan rulla om huvudströmmen bryts, om föraren glömt dra åt parkeringsbromsen. Vilket ibland hänt, med tragiska dödsolyckor som följd. Samt har ytterligare ljudsignaler införts, t.ex när D-läget är i samtidigt som parkeringsbromsen dras åt. Ett mindre kakfat på den första kakan?

Tänk att det gick att köra bussar med manuell låda utan dörrbroms utanför städerna förr...  nästan otänkbart livsfarligt idag? ::)

j-a

Håller med Ersa där,dörrbromsen kom till som en säkerhetsåtgärd men nu kan den vara en risk eftersom många litar på den till fullo,själv skulle jag aldrig lita på en sådan funktion utan att använd handbromsen.I landsbygds trafiken verkar inte det här problemet överhuvudtaget finnas,hör aldrig det diskuteras i tex lunchrum och liknande. :) Men ett hett ämne verkar det vara iallafall ;)

Björn Ax

Citat från: j-a skrivet 10 juni 2012, 11:27:24 AM
Håller med Ersa där,dörrbromsen kom till som en säkerhetsåtgärd men nu kan den vara en risk eftersom många litar på den till fullo,själv skulle jag aldrig lita på en sådan funktion utan att använd handbromsen.I landsbygds trafiken verkar inte det här problemet överhuvudtaget finnas,hör aldrig det diskuteras i tex lunchrum och liknande. :) Men ett hett ämne verkar det vara iallafall ;)

Får man fråga varför du inte skulle lita på den?

Självklart ska man ju använda handbromsen vid förarbyte och när man ska lämna förarbåset men annars så fungerar den ju som det är tänkt?

j-a

Citat från: Björn Ax skrivet 10 juni 2012, 11:33:03 AM
Får man fråga varför du inte skulle lita på den?

Självklart ska man ju använda handbromsen vid förarbyte och när man ska lämna förarbåset men annars så fungerar den ju som det är tänkt?
Har jobbat med bussar för länge både som förare och verkstad och sett från båda håll hur teknik och elektronik funkar i verkligheten,men börjar ju bygga bort mäniskans eget ansvar mer och mer med opålitlig teknik.Visst kan alla glömma handbromsen,då är det ju bra att dörrbromsen finns.Men jag förstår fortfarande inte varför det är så "farligt" att använda handbromsen utan bara dörrbromsen vid hållplatsstopp.