hur fyller man i bladet

Startat av en_dalmas, 03 maj 2012, 11:07:16 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

en_dalmas

hittade några inlägg om hur man fyller i men dom jag hittade var 2-3 år gamla och besvarade inte min fråga kändes det som, så tänkte att det kanske uppdaterats nåt sen dess.

det jag tänker på är, om man får en buss där det är färdskrivarblad som gäller på morgonen och sen på eftermiddagen så får man en med digital färdskrivare.
då har jag förstått det som att man ska skriva nåt på färdskrivarbladets baksida?

Blue

Citat från: en_dalmas skrivet 03 maj 2012, 11:07:16 AM
hittade några inlägg om hur man fyller i men dom jag hittade var 2-3 år gamla och besvarade inte min fråga kändes det som, så tänkte att det kanske uppdaterats nåt sen dess.

det jag tänker på är, om man får en buss där det är färdskrivarblad som gäller på morgonen och sen på eftermiddagen så får man en med digital färdskrivare.
då har jag förstått det som att man ska skriva nåt på färdskrivarbladets baksida?
Det finns två varianter.
Antingen avslutar du bladet som vanligt och ritar streck på baksidan vid sängen eller vad som nu passar för vad du ska göra tills du får nästa buss sen stoppar du i digitalkortet i skrivaren och väljer att inte göra några manuella inmatningar.
Nästa variant är att man avslutar bladet utan att rita alls utan istället matar in vad man gjort i mellantiden manuellt i digitalskrivaren.

Det viktiga är att man inte redovisar dubbelt.

Jag använder bägge metoderna ovan, oftast variant två. Frågar man tre andra personer har dom säkert andra idéer om hur det ska göras.
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

en_dalmas

Citat från: Blue skrivet 03 maj 2012, 12:51:17 PM
Det finns två varianter.
Antingen avslutar du bladet som vanligt och ritar streck på baksidan vid sängen eller vad som nu passar för vad du ska göra tills du får nästa buss sen stoppar du i digitalkortet i skrivaren och väljer att inte göra några manuella inmatningar.
Nästa variant är att man avslutar bladet utan att rita alls utan istället matar in vad man gjort i mellantiden manuellt i digitalskrivaren.

Det viktiga är att man inte redovisar dubbelt.

Jag använder bägge metoderna ovan, oftast variant två. Frågar man tre andra personer har dom säkert andra idéer om hur det ska göras.

så har jag också tänkt på att man gör, men så läste jag nåt inlägg i ett annat forum att man istället ska skriva vilotid o grejer på baksidan om jag förstod det rätt.

en_dalmas

sen tänkte jag på, vad jag förstått det som så behöver man inte fylla i några streck på baksidan längre?
gäller inte det när man kör både digitalt och analogt på samma dag?

Björn Lövdahl

När jag körde båda digitalt och analogt så ritade jag vilotiden på bladet eftersom det var mycket enklare än att mata in det i den digitala mat och sovklockan...
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

bjorn_k

Dygns och veckovila behöver inte längre redovisas. Däremot paus/raster/uppehåll under dagen. Så har vi iaf fått lära oss och så gör jag.


På ajFån

en_dalmas

aha ok.

sen så tänkte jag på en annan sak.
vi här hos Nobina Örebro har för tillfället på fredagar och söndagar en t/r körning för Swebus till Mariestad.
och då fick jag veta att när man får den körningen så ska vi helst fråga efter en utskrift så man får på papper hur man jobbat senaste 28 dagarna.

är det nåt man behöver ha med sig egentligen eller räcker det med färdskrivarkortet/färdskrivarbladen?
men ska man ha sånt med sig så antar jag att det iallafall som det är just nu bara behövs när man kör EU-linjer som vi brukar kalla det?

Blue

Citat från: bjorn_k skrivet 04 maj 2012, 12:34:52 PM
Dygns och veckovila behöver inte längre redovisas. Däremot paus/raster/uppehåll under dagen. Så har vi iaf fått lära oss och så gör jag.


På ajFån

Om du håller dig i Sverige, myndigheter utomlands vill fortfarande att du kan redogöra för all tid dom senaste 28 dagarna, eftersom jag kör ute så har jag gjort det till en vana att alltid mata in eller rita streck även mellan arbetsdagarna.
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

bjorn_k

Citat från: Blue skrivet 04 maj 2012, 16:41:19 PM
Om du håller dig i Sverige, myndigheter utomlands vill fortfarande att du kan redogöra för all tid dom senaste 28 dagarna, eftersom jag kör ute så har jag gjort det till en vana att alltid mata in eller rita streck även mellan arbetsdagarna.
Tack, då ska jag bannemig också börja med det!


På ajFån

bjorn_k

Oavsett sk Eu-körning eller inte så ska man väl som förare kunna redogöra för sista 28 dagarna, samt att företaget ska arkiv från 2 senaste åren?


På ajFån

Blue

Citat från: bjorn_k skrivet 04 maj 2012, 17:37:21 PM
Oavsett sk Eu-körning eller inte så ska man väl som förare kunna redogöra för sista 28 dagarna, samt att företaget ska arkiv från 2 senaste åren?


På ajFån

Nja, du behöver inte rita på bladen eller ha ledighetspapper i sverige, det krävs man på utomlands.
I sverige vill dom se vad du har kört och eventuella övriga sysslor under körpasset (tillgänglighet, annat arbete och rast), utomlands så vill dom veta att du inte har jobbat dom dagarna du inte kan visa blad för.
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

bjorn_k

Citat från: Blue skrivet 04 maj 2012, 18:00:18 PM
Nja, du behöver inte rita på bladen eller ha ledighetspapper i sverige, det krävs man på utomlands.
I sverige vill dom se vad du har kört och eventuella övriga sysslor under körpasset (tillgänglighet, annat arbete och rast), utomlands så vill dom veta att du inte har jobbat dom dagarna du inte kan visa blad för.
Det löser man väl med arbetsgivarintyg? Minns inte trots att det bara var lite drygt ett halvår sedan jag läste YKB ^^

Blue

Citat från: bjorn_k skrivet 12 maj 2012, 20:05:24 PM
Det löser man väl med arbetsgivarintyg? Minns inte trots att det bara var lite drygt ett halvår sedan jag läste YKB ^^

Japp!

Kör man då pappersbuss varannan dag ena veckan och sen sätter sig i en kortbuss nästa vecka så blir det många arbetsgivarintyg då man måste ha ett för varje glapp mellan två diagramblad. Kan man slippa några genom att göra manuella inmatningar så är iaf. jag tacksam.
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

bjorn_k

Citat från: Blue skrivet 12 maj 2012, 20:20:27 PM
Japp!

Kör man då pappersbuss varannan dag ena veckan och sen sätter sig i en kortbuss nästa vecka så blir det många arbetsgivarintyg då man måste ha ett för varje glapp mellan två diagramblad. Kan man slippa några genom att göra manuella inmatningar så är iaf. jag tacksam.
Precis. Att skriva på bladet måste anses som enklast då det handlar om långa perioder och dygnsgränser osv... det blir ett evigt knappande annars...  :-X

Björn Lövdahl

Citat från: Blue skrivet 12 maj 2012, 20:20:27 PM
Japp!

Kör man då pappersbuss varannan dag ena veckan och sen sätter sig i en kortbuss nästa vecka så blir det många arbetsgivarintyg då man måste ha ett för varje glapp mellan två diagramblad. Kan man slippa några genom att göra manuella inmatningar så är iaf. jag tacksam.

Hur är det med intygen vid körning till Danmark?
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se