När biljettkontrollen slår till

Startat av tågluffaren, 02 maj 2012, 13:55:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Adrian Langemar

Citat från: Björn Ax skrivet 07 maj 2012, 13:39:50 PM
Exakt. Skulle alla betala sina biljetter så skulle inte dessa kontroller behövas men nu är det inte den perfekta världen vi lever i utan ibland får man stå ut med visst obehag.
Jag kan acceptera kontroller, men inte att bussen stoppas.

Björn Ax

Citat från: Adrian Langemar skrivet 07 maj 2012, 13:48:40 PM
Jag kan acceptera kontroller, men inte att bussen stoppas.

Är bussen full av folk så hur ska kontrollanterna kunna röra sig i bussen när den rör på sig för att kolla biljetter?

Adrian Langemar

Är tunnelbanevagnen full av folk så hur ska kontrollanterna kunna röra sig i tunnelbanevagnen när den rör på sig för att kolla biljetter? Stoppar man tåget?

Omnilasse

Det finns onekligen lite "öststatstänk" kvar hos några debattörer. Givetvis skall man ha kontroller, men man måste kunna använda en viss form av smidighet. Däremot vet jag väl inte om Keolis är helt oskyldig, kontrollerna i innerstaden har ju planerats ett tag nu och det har säkert varit en del samrådsmöten kring hur detta skall fungera. Kritiken av bilens parkering var dock nog bland det löjligaste jag har hört.

Hur löser man det då på ett bra sätt? Givetvis genom att ha två kontrollanter per utgångsdörr på bussen, samt några som kontrollerar inne i bussen. Givetvis skall man öppna dörrarna direkt, varvid kontrollanterna kontrollerar de avstigandes biljetter. Inget konstigt med det. Om en till buss kommer in och kontrollanterna inte är klara med den föregående, eller att det börjar bli en kösituation med bussar, så hoppar man över att kontrollera några bussar helt enkelt.

Man kan, om man gör saker rätt, både vara smidig och uppnå god effektivitet. Med 8 personer som utför kontrollen, går den ju också betydligt fortare, än om det bara är ett par kontrollanter. Så det är knappast dyrare heller. 

Björn Ax

Citat från: Adrian Langemar skrivet 07 maj 2012, 14:08:48 PM
Är tunnelbanevagnen full av folk så hur ska kontrollanterna kunna röra sig i tunnelbanevagnen när den rör på sig för att kolla biljetter? Stoppar man tåget?

Nu var det längesedan jag åkte tunnelbana men vad jag kommer ihåg så krängde och svängde inte en tunnelbanevagn lika mycket som en buss gör.

Jacob

ULs biljettkontroll går till såhär:

stadsbuss: kontrollanterna kliver på i stan, åker till ändhållplats och tillbaka och kontrollerar samtliga biljetter.

regionbuss: kontrollanterna kliver på på någon hållplats, åker en bit och går av efter att alla biljetter har kontrollerats. De har en bil som åker efter bussen och på så sätt kan kontrollanterna åka med hur som helst och var som helst.

upptåg: kontrollanterna kliver på i Uppsala, åker med till t.ex Upplands väsby och åker tillbaka.

Samtliga är från egen erfarenhet.

Tycker det är bra att de åker med, så slipper man bli sen.

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Björn Ax

Citat från: Jacob skrivet 07 maj 2012, 14:53:02 PM
ULs biljettkontroll går till såhär:

stadsbuss: kontrollanterna kliver på i stan, åker till ändhållplats och tillbaka och kontrollerar samtliga biljetter.

regionbuss: kontrollanterna kliver på på någon hållplats, åker en bit och går av efter att alla biljetter har kontrollerats. De har en bil som åker efter bussen och på så sätt kan kontrollanterna åka med hur som helst och var som helst.

upptåg: kontrollanterna kliver på i Uppsala, åker med till t.ex Upplands väsby och åker tillbaka.

Samtliga är från egen erfarenhet.

Tycker det är bra att de åker med, så slipper man bli sen.

//Jacob

Jo självklart är det bra om det går att göra. Ibland så kan det dock behövas att göra ett kortare stopp. Men man ska ju vara så smidig som möjligt.

Adrian Langemar

Citat från: Björn Ax skrivet 07 maj 2012, 14:27:46 PM
Nu var det längesedan jag åkte tunnelbana men vad jag kommer ihåg så krängde och svängde inte en tunnelbanevagn lika mycket som en buss gör.
Det går knappast att kontrollera en tunnelbanevagn heller när det är så mycket resenärer att det inte går att komma fram. Sen tycker jag inte heller att det är moraliskt försvarsbart med kontroller när man själva inte kan upprätthålla en acceptabel trängselnivå.

Björn Ax

Citat från: Adrian Langemar skrivet 07 maj 2012, 15:00:35 PM
Det går knappast att kontrollera en tunnelbanevagn heller när det är så mycket resenärer att det inte går att komma fram. Sen tycker jag inte heller att det är moraliskt försvarsbart med kontroller när man själva inte kan upprätthålla en acceptabel trängselnivå.

Varför skulle det inte vara försvarsbart för? Trängsel blir det ju för att just dom tiderna vill alla åka buss/tunnelbana/whatever.

JDS

En god del av dem som är med och trängs "kanske" inte ens HAR någon biljett... :P

lil-sis

De åker inte alls alltid med till ändhållplats i Stadstrafiken. Det beror på hur mycket folk det är på bussen och var de kliver på någonstans, de kan kliva på nästan var som helst längs med linjen.

Jacob

Citat från: lil-sis skrivet 08 maj 2012, 11:07:20 AM
De åker inte alls alltid med till ändhållplats i Stadstrafiken. Det beror på hur mycket folk det är på bussen och var de kliver på någonstans, de kan kliva på nästan var som helst längs med linjen.

Jag sa inte alltid heller, jag berättade det jag personligen varit med om. Jag har bara råkat ut för en biljettkontroll på stadsbuss och upptåg men säkert 5st på regionbuss, därför hade jag bara ett exempel från stadsbuss och upptåg.

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

lil-sis

Citat från: Jacob skrivet 08 maj 2012, 12:44:14 PM
Jag sa inte alltid heller, jag berättade det jag personligen varit med om. Jag har bara råkat ut för en biljettkontroll på stadsbuss och upptåg men säkert 5st på regionbuss, därför hade jag bara ett exempel från stadsbuss och upptåg.

//Jacob

"såhär går det till" skrev du. Det antyder standard och absolut "sanning".

Wetjo

Jag jobbade på SL-kollen under 1989. Då klev vi på bussar under "icke-rusningstid" i innerstaden. Tunnelbanan var vi om möjligt sex man per tåg. Vi hade order om att inte springa efter de plankare som sprang pga olycksrisken. Vi stod vid spärrlinjerna endast vid "högtidliga tillfällen". Många roliga incidenter och ett fåtal tråkiga minns jag.

Jacob

Citat från: lil-sis skrivet 08 maj 2012, 19:45:02 PM
"såhär går det till" skrev du. Det antyder standard och absolut "sanning".

Sen skrev jag "Samtliga är från egen erfarenhet".

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!