De flesta bussförare slutar efter kort tid

Startat av Lars, 11 februari 2012, 12:48:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars

I Metro finns det en artikel om att "De flesta bussförare slutar efter kort tid" och att detta enligt några bussförare är orsak till extra många personskador genom stor personalomsättning och dålig utbildning vilket naturligtvis avvisas bestämt av Keolis ledning nu finns det ju flera entreprenörer och Keolis är väl de som har mest fastanställda på heltid.
Bussförare i Metro: Det är inget lätt jobb att vara bussförare. Här tas den altmer täta Stockholmstrafiken upp och det är ju sant men en sak som faktist påverkar om man fortsätter som bussförare är just möjligheten till heltida fasta tjänster och där brister det stort i vårt land.
Det skapas arbetsmarknadsinsatser med betalda bussförarutbildningar lite varstans men att få ett fast jobb utan att gå några år som timanställd kan vara mycket knepigt och då ger man upp och får ett fast jobb någon annanstans.

Då blir personalomsättningen stor!

Och man missar ofta bra bussförare!

homer

den här personalbristen har man pratat om i 10 år med den verkar aldrig komma, anledningen är att man hela tiden pumpar in nya förare som bara stannar några månader, och det är aldrig yngre människor utan alltid gubbar 55+

Ersa

Eftersom inget drastiskt görs anser väl kanske varken arbetsgivarna eller fackförbundet att ovan nämnda faktorer inte är så särskilt stora problem? Eller? Jag vet inte alls själv, utan ställer bara en öppen fråga.

Lars

Nja det kommer nog många 55+ men det finns yngre med och jag vet att de slutar ganska snart för de känner att den lön de får gentemot de otroligt dåliga arbetstiderna inte är värd friheten på en buss. dessutom så är det jättesvårt för dem att få heltidtjänster.
Ändå görs det en massa försök för att få unga till bussförare genom att sänka åldedrn för busskort och starata gymnasieutbildningar men detta hjälper inte då våra bolag inte vill anställa dem på heltid när de är färdigutbildade.
55+ har i allmänhet en sned bild på hur det är att köra buss, "det är bara att vrida på en ratt" men så upptäcker de att man måste idag vara ganska duktig på data för att köra buss och det är en stressig trafik som de inte hade en aning om när de började.
Dessutom är det inte lätt att lära en 55+ att köra buss i linjetrafik för han kan allt i förväg o han ska sannerligen inte lära sig något nytt!

Lars

Citat från: Ersa skrivet 11 februari 2012, 16:05:03 PM
Eftersom inget drastiskt görs anser väl kanske varken arbetsgivarna eller fackförbundet att ovan nämnda faktorer inte är så särskilt stora problem? Eller? Jag vet inte alls själv, utan ställer bara en öppen fråga.
fackförbundet i mina trakter jobbar nog lite för att lösa en del av problemen men det är svårt för dem att få gehör och dessutom så kan ju bara facket jobba mot arbetsgivaren och inte länstrafikbolagen.
Länstrafikbolagen har också del i problemet då de inte längre tar hänsyn till att den trafik som beställs någorlunda stämmer överens med arbetstider för bussföraren.

Robert T

Största problemen jag ser med branschen är lönerna och personalpolitiken. Man kräver att alla förare ska ha samma kunskap och erfarenhet som en som kört 20-30 år men personen ska ha lägsta grundlönen. När personen inte visar sig uppfylla kvalitetskraven misshandlar man förarkåren verbalt och genom kollektiv bestraffning för att få den att lyda. Jag har ringa erfarenhet av arbetslivet med mina åtta år. Men jag har aldrig blivit så illa behandlad som i denna branschen.  :(

JDS

Jag åker buss rätt ofta i stockholmstrakten och det brukar alltid komma en buss när det ska, jag har inte upplevt några inställda avgångar på grund av personalbrist. Så jag undrar också var den där personalbristen är någonstans, bolagen verkar ju fylla sina luckor och om de tycker att det är jobbigt att värva in folk på timlön eller att personalomsättningen är för stor så vet man redan vilka rattar man ska skruva på.

Ersa

Citat från: JDS skrivet 12 februari 2012, 00:29:53 AM
Jag åker buss rätt ofta i stockholmstrakten och det brukar alltid komma en buss när det ska, jag har inte upplevt några inställda avgångar på grund av personalbrist. Så jag undrar också var den där personalbristen är någonstans, bolagen verkar ju fylla sina luckor och om de tycker att det är jobbigt att värva in folk på timlön eller att personalomsättningen är för stor så vet man redan vilka rattar man ska skruva på.

Personalbrist är det inte. Det finns ju gott arbetslösa människor som man kan tvinga ut att köra buss i stadsområdena. Ge dem D-behörighet med automatvillkor och en buss med dörrbroms och förargrind bara. Men är det verkligen det bästa sättet att hitta professionella seriösa chaufförer som gör sitt arbete bra, då det tar det på allvar? Så personalbrist, nej. Men chaufförsbrist kanske?

Att nämna specifika terminaler och specifika SL-linjer där förare tutar, skriker och beter sig rent bedrövligt mot sina kollegor på andra linjer hör knappast hemma i ett forum som detta. Men det finns flera exempel jag sett och upplevt, där jag börjar undra hur det är ställt egentligen.

JDS

Jo visst, jag funderade på att skriva att jag har upplevt avgångar som har framförts så illa att det hade varit bättre att ställa in dem. Men jag beslutade mig för att anta att den här tråden handlade om tillgång och efterfrågan, inte om kvalitet...

Ersa

Å andra sidan vill ju Stockholmsresenären inte betala mera för sitt SL-kort, och då ju alla borde veta att man bara får det man betalar för, så jag antar att alla parter (SL, operatörerna och resenärerna) vill ha det som det är idag. Med dagens nivå på förarkår, personalomsättning och fordonspark.

Lars

Citat från: Ersa skrivet 12 februari 2012, 10:15:26 AM
Å andra sidan vill ju Stockholmsresenären inte betala mera för sitt SL-kort, och då ju alla borde veta att man bara får det man betalar för, så jag antar att alla parter (SL, operatörerna och resenärerna) vill ha det som det är idag. Med dagens nivå på förarkår, personalomsättning och fordonspark.
Detta är inte bara ett Stockholmsproblem det är svårt att få unga att fortsätta inom bussföraryrket i hela landet med svårigheten att kombinera timmar på vissa dagar tillsammans med nuvarande A-kasseregler!
Det måste skapas heltidstjänster utifrån den trafik som upphandlas!
Det måste till ett samarbete mellan Fack, arbetsgivare, länshuvudmän och politiker för att detta ska kunna ske!

JDS

Citat från: Lars skrivet 12 februari 2012, 10:30:31 AM
Detta är inte bara ett Stockholmsproblem det är svårt att få unga att fortsätta inom bussföraryrket i hela landet med svårigheten att kombinera timmar på vissa dagar tillsammans med nuvarande A-kasseregler!
Det måste skapas heltidstjänster utifrån den trafik som upphandlas!
Det måste till ett samarbete mellan Fack, arbetsgivare, länshuvudmän och politiker för att detta ska kunna ske!

Varför "måste" det det? Bussarna är ju ändå bemannade som sagt. Var finns drivkraften för arbetsgivarna för att ändra på något?

Lars

Citat från: JDS skrivet 12 februari 2012, 11:17:33 AM
Varför "måste" det det? Bussarna är ju ändå bemannade som sagt. Var finns drivkraften för arbetsgivarna för att ändra på något?
Bara för att bussarna är bemannade behöver det inte fungera bra och det är just vad tidningsartikeln som den här tråden utgår från.
Men var drivkraften från arbetsgivarna att ändra på något det kan man faktiskt fråga sig.
Nu måste vi även ta med att förutsättningarna är lite olika beroende var i landet vi befinner oss.

Niclas Rosenius

 
   Hos oss på GUB har vi egen förarutbildning inkl YKB.

   Man får en provanställning på oftast 6 mån men under den tiden har man heltid, inte timanställd. Man får även ett kontrakt att man skall jobba minst 2 år för att slippa betala för körkortet.

   //Niclas

bjorn_k

Nobina har 8v sammanhängande påföljande sommar samt därutöver minst 20 arbetspass under året som krav för att elev inte ska behöva betala "körkortslånet". (har för mig att D+YKB värderas till 50.000) Körkortsutbildningen är obetald, YKB ersätts med timlön (motsv 38-40h/v) sedan provanställning 6 mån sedan efter det timanställd fram till första "tjänstesökningen". Åtminstone funkade det så för min del :)