UL presenterar vinternyheterna

Startat av tågluffaren, 18 november 2011, 16:58:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Ax

Citat från: Jacob skrivet 24 november 2011, 17:30:04 PM
Men det finns ju en hållplats i boländerna som heter "Coop Forum/IKEA". Antar att man inte kommer byta det?

//Jacob

Nej det är bara nya hållplatser och sådana som måste byta namn av någon anledning som inte ska ha företagsnamn.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Anders Noren

Citat från: Björn Ax skrivet 23 november 2011, 20:13:52 PM
Hållplatser ska inte ha företagsnamn just pga det som hände ONOFF.

X-Trafik - eller om det är Gävle kommun - gör tvärtom och byter namn på hållplatser stup i kvarten efter vad man bedömer är den för närvarande största verksamheten i närheten. Den hållplats som i alla fall sedan 1970-talet legat på Södra Kungsgatan vid Bondegatan har sedan 1990-talet bytt namn från Mejeriet (efter mejeriet som legat där sedan 1951 och aldrig haft några planer på att flytta någon annan stans) till Jaxgård (dåvarande namnet på Volvoåterförsäljaren tvärs över gatan) till Engelska skolan (efter att sistnämnda etablerat sig i f.d. tobaksfabriken). Om Engelska skolan flyttar (t.ex. till Brynäs där man nyligen flyttat in i f.d. byggforskningshuset) så får man byta namn igen på hållplatsen...

Ersa

I Roslagen har någon ansträngt sig att leta upp gamla namn på hållplatser som måste byta namn pga förväxling.
Att ha "Långsjö Torp" intill "Långsjö Torg" var ingen bra idé, så torpet fick bli "Rånäs Nykvarn" efter den nya kvarnen i byn som inte har varit i drift på länge. På samma vis var det inte världen s bästa idé att ha "Rånäs Torg angränsande på andra sidan "Långsjö Torg", så det fick bli "Rånäs Rundeln". Vad ordet rundeln betyder mera exakt vet jag inte, men så kallades tydligen platsen i början av 1900-talet enligt åldermännen i byn som glatt satt framme i bussen och guidade oss förare, varesig vi ville det eller inte. ;D

Lite OT, jag vet... men vi får väl dela upp tråden i värsta fall.

jocke

Citat från: Janne Rickman skrivet 23 november 2011, 19:34:19 PM
Linje 5 började kör mellan Stenhagen - City - Sävja 28 oktober 1991.
Dessförinnan gick linje 8 Stenhagen - City - Fålhagen och linje 25 Stenhagen - City - Bälinge.

/Janne

Shit var de så långt alltså, jag var 1-2 år fel i min "gissning". Minnet var inte så bra när man var 6 år :-D
Men tack för den nostalgitrippen
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Stinsen

Citat från: JB skrivet 23 november 2011, 23:04:28 PM
Den förändringen har förvirrat mig, är uppvuxen i södra Uppsala men bor sedan 6-7 år en bit väster om stadskärnan. Linje 12 mot Gottsunda går via Valsätra i min värld. F.ö. saknar jag linje 25, Graneberg-Gottsunda-Kungsängen-City.

Ja, precis linje 12 gick Stabby - City - Valsätra - Ö Gottsunda. Delen City - Ö Gottsunda i princip samma linjesträckning som dagens linje 8, dock lite skillnader i City efter resecentrumbygget samt Akademiska sjukhusets område. Linje 9 fick också till Stabby, 9 och 12 gick olika vägar till samma ändhpl, nuvarande linje kan väl sägas vara ett mellanting mellan gamla 9 och 12 på sträckan City - Stabby.

Graneberg - Gottsunda - Kungsängsleden - City är linje 14 i min värld och den forsatte till Gamla Uppsala via Svartbäcken - Nyby Centrum, men jag kanske är äldre än dig (född -78)...  ;)