UL presenterar vinternyheterna

Startat av tågluffaren, 18 november 2011, 16:58:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niclas Rosenius

Citat från: JB skrivet 22 november 2011, 00:54:10 AM
Linje 7 har gått till Gottsunda via Norbyvägen i "all evighet", men döptes om till 19 någon gång på 90-talet, för att något år senare få tillbaka numret 7.

  Men en gång i tiden när jag började på bolaget så gick 7:an till F16 i andra änden.

  //Niclas

Stinsen

Citat från: jocke skrivet 21 november 2011, 01:14:44 AM
8 har funnits bra länge, minns inte exakt, men den hade ett litet uppehåll i sin existens under tidigt 90tal. *klipp*  och linje nånting blev 8. Rätta mig gärna om ja har fel, var trots allt nästan 20 år sedan.

Firtt ur minnet:
Linje 8 ersatte linje 4 på sträckan Nyby - City och Linje 77 på sträckan City - Gottsunda (dock förlängd till Ö Gottsunda, 77 vände vid Gottsunda C), 8 fick sedan den nuvarande sträckan förbi Valsätra och kan då sägas ha ersatt det som var linje 12. nuv linje 8 gick nuv linje 1 väg Gottsunda - City i början, de två linjerna bytte sträckning förbi Valsätra för ca 5 år sedan.

jocke

Just ja, 77an, Snabbuss :-P

Fanns ett par sådana, 73, 77 och 78 eller nåt om jag minns rätt. Var inte gammal då.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Niclas Rosenius

Citat från: jocke skrivet 23 november 2011, 02:43:13 AM
Just ja, 77an, Snabbuss :-P

Fanns ett par sådana, 73, 77 och 78 eller nåt om jag minns rätt. Var inte gammal då.

  33 Gottsunda-City-Fyrislund
  66 Eriksberg-City-Södra Årsta
  77 Gottsunda-City-Ö. Nyby

  //Niclas

Muk

Någon som tror att följande kan ställa till problem:?

"Hållplatsförändringar

ONOFF byter namn till Rapsgatan.

RAPSGATAN byter namn till Spikgatan.

SPIKGATAN byter namn till Tackjärnsgatan."


Björn Ax

Citat från: Muk skrivet 23 november 2011, 10:53:56 AM
Någon som tror att följande kan ställa till problem:?

"Hållplatsförändringar

ONOFF byter namn till Rapsgatan.

RAPSGATAN byter namn till Spikgatan.

SPIKGATAN byter namn till Tackjärnsgatan."



Förhoppningsvis inte. Dom var tvungna att göra så eftersom ONOFF har KK'at och det fanns inget vägnamn som den hållplatsen ligger på eller i närheten som var ledigt. Då fick det bli denna lösning. :)

MartinMartin

Citat från: Björn Ax skrivet 23 november 2011, 17:06:40 PM
Förhoppningsvis inte. Dom var tvungna att göra så eftersom ONOFF har KK'at och det fanns inget vägnamn som den hållplatsen ligger på eller i närheten som var ledigt. Då fick det bli denna lösning. :)

Känns som ett byte till "plantagen" hade varit enklare....

Robert T

Citat från: MartinMartin skrivet 23 november 2011, 17:25:45 PM
Känns som ett byte till "plantagen" hade varit enklare....


Ja det är vida känt hos motorburen ungdom i alla fall. "Vi träffas på plantagen!"  ;D

Janne Rickman

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 23 november 2011, 09:05:36 AM
  33 Gottsunda-City-Fyrislund
  66 Eriksberg-City-Södra Årsta
  77 Gottsunda-City-Ö. Nyby

  //Niclas

22 Nybron-Sunnersta
88 Nåntuna-Kvarnbolund

Sen slogs linjerna ihop och 22 gick mellan Nåntuna-City-Sunnersta.
Linje 88 vart linje 8 mellan City-Kvarnbolund

/Janne

Janne Rickman

Citat från: jocke skrivet 21 november 2011, 01:14:44 AM
8 har funnits bra länge, minns inte exakt, men den hade ett litet uppehåll i sin existens under tidigt 90tal. Den gick till Stenhagen när jag flyttade dit. Men sedan tog linje 5 över, kanske runt 1992-1993(Rickman kanske vet exakta datum) Men då vare 19 och nånting mer som gick till Gottsunda. Har för mig att 19 blev 7, 10 blev 6, och linje nånting blev 8. Rätta mig gärna om ja har fel, var trots allt nästan 20 år sedan.

Linje 5 började kör mellan Stenhagen - City - Sävja 28 oktober 1991.
Dessförinnan gick linje 8 Stenhagen - City - Fålhagen och linje 25 Stenhagen - City - Bälinge.

/Janne

Björn Ax

Citat från: MartinMartin skrivet 23 november 2011, 17:25:45 PM
Känns som ett byte till "plantagen" hade varit enklare....


Hållplatser ska inte ha företagsnamn just pga det som hände ONOFF.

JB

Citat från: Stinsen skrivet 22 november 2011, 22:26:49 PM
Firtt ur minnet:
Linje 8 ersatte linje 4 på sträckan Nyby - City och Linje 77 på sträckan City - Gottsunda (dock förlängd till Ö Gottsunda, 77 vände vid Gottsunda C), 8 fick sedan den nuvarande sträckan förbi Valsätra och kan då sägas ha ersatt det som var linje 12. nuv linje 8 gick nuv linje 1 väg Gottsunda - City i början, de två linjerna bytte sträckning förbi Valsätra för ca 5 år sedan.

Den förändringen har förvirrat mig, är uppvuxen i södra Uppsala men bor sedan 6-7 år en bit väster om stadskärnan. Linje 12 mot Gottsunda går via Valsätra i min värld. F.ö. saknar jag linje 25, Graneberg-Gottsunda-Kungsängen-City.

RoggaBoy

Citat från: Björn Ax skrivet 23 november 2011, 20:13:52 PM
Hållplatser ska inte ha företagsnamn just pga det som hände ONOFF.

I Skellefteå finns ju en hållplats vid namn "Obs!" fast det byttes till Coop Forum för en massa år sedan.

kimpan

Citat från: Muk skrivet 23 november 2011, 10:53:56 AM
Någon som tror att följande kan ställa till problem:?

"Hållplatsförändringar

ONOFF byter namn till Rapsgatan.

RAPSGATAN byter namn till Spikgatan.

SPIKGATAN byter namn till Tackjärnsgatan."



varför skulle det ställa till problem? ::)

Jacob

Men det finns ju en hållplats i boländerna som heter "Coop Forum/IKEA". Antar att man inte kommer byta det?

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!