Ficklampa eller inte?

Startat av tågluffaren, 04 november 2011, 17:54:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bjorn_k

Citat från: Ersa skrivet 05 november 2011, 18:54:18 PM
Dessa reflexsnurror finns även i Roslagen. Dessvärre kan jag inte komma på något annat ord än "värdelösa" att beskriva den med.
Nu har jag visserligen inte börjat köra än, men jag har fått intrycket att de ska fungera rätt bra?

The Boxer

I Norge använder många skolelever en egen "snurra"  en vanlig snörreflex som man tar tag i snöret o snurrar syns jättera..  :o 8)
Det är för övrigt min bestämda åsikt att den som inte ser till att synas så man kan stoppa på ett vettigt /säkert sätt kan ta nästa buss >:(

Björn Forslund

Citat från: bjorn_k skrivet 06 november 2011, 21:16:12 PM
Nu har jag visserligen inte börjat köra än, men jag har fått intrycket att de ska fungera rätt bra?

De förare jag pratat med sa att den syns bra, men det kan ju givetvis bero på hur  vägen kröker och hur hållplatsen ligger. En sak fick jag veta, nämligen att man skulle inte sätta allt för snabb snurr på skivan.

Ersa


Lars

Det är ju klart att det är jättebra med en ficklampa, men naturligtvis ska reflex alltid finnas med i trafiken.
Sedan är det jättebra när någon gör propellern med reflexen, det förekommer även i Sverige lokalt på vissa håll.
Nu framgår inte vad det var för ficklampa som användes men det finns en del små men riktigt starka ficklampor på marknaden och riktar man den då tanklöst mot föraren så blir det bländande.
Mellan Kil och Karlstad på Rv.61 med mittvajer och mycke reflexer överallt har hållplatserna kompletterats med en hållplatstopp med blinkande lysdioder som laddas av solcell och aktiveras med en knapp på stolpen.

the0fiskis

Citat från: Lars skrivet 07 november 2011, 12:07:46 PM
Det är ju klart att det är jättebra med en ficklampa, men naturligtvis ska reflex alltid finnas med i trafiken.
Sedan är det jättebra när någon gör propellern med reflexen, det förekommer även i Sverige lokalt på vissa håll.
Nu framgår inte vad det var för ficklampa som användes men det finns en del små men riktigt starka ficklampor på marknaden och riktar man den då tanklöst mot föraren så blir det bländande.
Mellan Kil och Karlstad på Rv.61 med mittvajer och mycke reflexer överallt har hållplatserna kompletterats med en hållplatstopp med blinkande lysdioder som laddas av solcell och aktiveras med en knapp på stolpen.

smart lössning på hållplateser som trafikeras ofta(?) men ändå är mörka/ej uplysta

Buss-Anders

Självklart ficklampa. Tackar alltid resenärer som använder ficklampa. Minns när jag för första gången gjorde det en regnig mörk höstkväll. Kan jag inte få lite bonus då?undrade hon. Ja bonusen är ju att du kommer med bussen så att jag inte missar dig, sa jag. Kringsittande resenärer tyckte att mitt svar var som de sa, klockrent.

Här i Kalmar län har vi på många platser något som heter Bussled konstruerad av en av våra chaufförer på Nobina. Det är en solcellsdriven lampa på hållplatsen som man trycker på en knapp och så lyser den några minuter. Finns inte på alla hållplatser så klart men på fler och fler. Mycket bra!

En rätt använd flicklampa som tänds i god tid har ju så många fördelar, mjukare inbromsning, möjliggör eco-drivning m.m. Själv föredrar jag när de rör den upp och ner så att man inte misstar den för en snöpinne i vinden när den rörs fram och tillbaka i sidled.

Mvh
Buss-Anders