Ficklampa eller inte?

Startat av tågluffaren, 04 november 2011, 17:54:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

tågluffaren

Jag har under mina bussresor många gånger sett att resenärer som går på vid små hållplatser "mitt ute i ingenstans" ofta använder en ficklampa för att göra föraren uppmärksam på att de öndkar att åka med. Inte sällan har förarna varit tacksamma över det.

Så stod idag en resenär ute i svarta mörkret och jag såg hur hon två gånger blinkade med en ficklampa för att göra föraren uppmärksam att hon vill gå på. Bussen stanna, hon går på men blir utskälld av föraren som säger att han inte är blind utan ser att det står folk och att han bara får ont i ögonen när hon blinkar med sin lampa.

Så nu till frågan; ska man använda ficklampa eller inte? Vad tycker ni bussförare här på snacket?

Björn Ax

Jag tycker ficklampa är det bästa man kan ha för att signalera att man vill på. Dock ej för stark lampa.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

JDS

Det bästa sättet att undvika att bli bländad av ficklampan är väl att blinka till lite med helljuset så att de förstår att man har uppfattat det. Om de fortsätter lysa en i nyllet kan man ju stanna några meter för tidigt, och sedan säga förlåt men någon bländade mig så jag var tvungen att stanna. Och då säger de säkert någonting i stil med ja förlåt, men jag trodde du skulle köra förbi och så kan man säga nej det skulle jag aldrig göra och så är allt okej.  ;)

Robert T

Självklart ficklampa! Gärna lite viftande eller blinkande och när ni ser att jag slagit på blinkers, släck inte lampan utan rikta ner den på marken så bländar ni inte, men vi förstår att ni vill med. Försvinner lampan kan det misstolkas att personen ska åka med en annan linje.

the0fiskis

tycker och ha reflexer (gärna reflex väst) så man syns, ficklampa är bra om inte bländar utan kanske blinkar någon gång på långt avstånd och lyser på fötterna så förraren ser en och förstår underförstått att ska med  :)

Knut

en liten diodficklampa er absolut bra. Spes om den har blinkers. Og selvsagt reflex også
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

the0fiskis

Citat från: Knut skrivet 04 november 2011, 20:43:33 PM
en liten diodficklampa er absolut bra. Spes om den har blinkers. Og selvsagt reflex også
ja en blinkade reflex ska inte vara stark utan "lagom"   :-X för en stark gör nog mer skada än nytta

Affe/Märsta

Även mobiltelefon som dom flesta har går bra man bara tänder displayen och riktar mot bussen,
fungerar väldigt bra.
/Affe
Affe Märsta.

Robert T

Citat från: Affe/Märsta skrivet 04 november 2011, 22:32:38 PM
Även mobiltelefon som dom flesta har går bra man bara tänder displayen och riktar mot bussen,
fungerar väldigt bra.
/Affe


Instämmer, har man en mobil med färgskärm lyser den riktigt bra.

Mittlinje

"Gnällröv" ifall man som chaufför klagar. Däremot tacksam och instruera om hur lampan bör användas för att få bästa effekt är att föredra. Själv föreslår jag personer med "fast" reflex att röra på sig, personer med reflex i snöre att snurra på reflexen. Möter dagligen med personbil på väg till arbetet en man med reflexväst och lampa som promenerar utmed vägen. Jag slår ner till halvljus och slår ut blinkersen när jag passerar - då vet han förhoppningsvis att jag har koll. Jag är tacksam för hans "utrustning"... jag kan ju fara fram  i hundratio *ler*

Ersa

Jag brukar aldrig gnälla på de resenärer som anstränger sig för att synas! Ett stort tack ska de ha istället! :D
Fast nog har jag ibland lite roligt åt de som står kvar och viftar med lampan/reflexen långt efter att bussens helljus slagits av, högerblinkers har börjat blinka och ofta även flera sekunder efter att bussen saktat ner och svängt in på hållplatsen. Ibland är det nästan så att man hinner stanna och öppna dörren och ropa "Jaha, ska ni med?" medan resenären fortfarande står och vinkar/blinkar med lampan. ;D

Mikey

Mobiltelefon använder alltid jag vid såna hållplatser där det kan vara svårt för föraren att se. Har fungerat finfint hittills.

mrshadow

Citat från: tågluffaren skrivet 04 november 2011, 17:54:18 PM

Så stod idag en resenär ute i svarta mörkret och jag såg hur hon två gånger blinkade med en ficklampa för att göra föraren uppmärksam att hon vill gå på. Bussen stanna, hon går på men blir utskälld av föraren som säger att han inte är blind utan ser att det står folk och att han bara får ont i ögonen när hon blinkar med sin lampa.

Så nu till frågan; ska man använda ficklampa eller inte? Vad tycker ni bussförare här på snacket?

Den föraren borde inte klivit upp den dagen... Eller så är det en som borde tänka om angående sitt yrkesval.

Just i denna årstid när det är som mörkast, kan lampa och/eller reflex vara mycket värt.
Den som står vid en hållplats och "tror" att man syns, bara för att man ser själv, måste sluta drömma och vakna upp..
Värt att poängtera också, är att reflexer åldras. De mjuka moderna tappar stinget ganska snabbt. De som är fastsydda på kläder tål inte tvättar och även prisma reflexerna, blir sämre med åren.
Kul när det ser ut som en "julgran" vid vägkanten och att glittret åker ner i fickorna när de är ombord.
Mobiltelefonen räddar ofta en resenär, när han står vid hållplatsen "Angöres vid behov" under den mörka delen av dygnet..

Staffan Sävenfjord

Citat från: Robert T skrivet 04 november 2011, 22:46:23 PM
Instämmer, har man en mobil med färgskärm lyser den riktigt bra.

På min tämligen enkla mobil utan färgskärm finns det en inbyggd ficklampa.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Är ju jätte bra när folk vinkar med en lampa eller mobilen inte lätt när man kommer i fulle kareta och möter bilar att se om nån svafrtklädd väntar på bussen .. en del har lärt sig denm hårda vägen att visa i mörker när man vill med 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina