Nytt säkerhetssystem i Stockholmsbussar

Startat av Jonas, 29 oktober 2011, 12:58:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Lars

Det som skett är att föraren glömt att dragit handbromsen innan han lämnat bussen!
Är bussen utrustad med dörrbroms så är det färdbromsen på bakhjulen som används, när huvudströmmen bryts så släpper dörrbromsen och bussen rullar iväg, den säkerhet som finns idag är att en summer ljuder när förargrinden öppnas om handbromsen inte dragits men denna summer fungerar dåligt på många bussar och då blir resultatet ibland att föraren inte tänker på handbromsen för bussen står ju still när han lämnar förarplatsen. På bussar med huvudströmbrytare på instrumentpanelen vilket blivit vanligare även på linjebussar är detta problem mindre.

Nyfiken på hur detta ska kunna lösas så att det inte ska kunna hända

yngrot

En enkel variant är att göra som vi hade i Borås efter några tillbud med rullande bussar helt enkelt att motorn inte kan stoppas förrän p-bromsen är dragen . Alla bussar har ju inte förargrind och även om det finns så är summer inte alltid i funktion så var det ofta i Borås förr
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Lars

Detta med koppling till stopp av motorn är nog inte heller framtiden då stopp/startfunktion finns på nyare bussar.
I Ruters nya bussflotta (Oslo + Akershus) är stopp/start standard på nya bussar.

yngrot

Så detta är på väg även till buss ...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

"Vid ett tjugotal tillfällen de senaste tjugo åren har bussar börjat rulla okontrollerat trots att chaufförerna slagit av huvudströmbrytaren."

Snarare har bussen börjat rulla på grund av att chaufförerna slagit av huvudströmbrytaren...

Jag anser att detta blir en kaka på kaka. Ett säkerhetstänk ovanpå ett annat. Det började med dörrbromsen, som i sin tur ledde till att förarna började lita så mycket på denna funktion att de glömde bort att ens använda parkeringsbromsen regelbundet. Nu har vi förutom dörrbroms fått extra långsamma dörrar, fördröjning på uppåt 2-3 sekunder från att dörrarna stängts till att dörrbromsen släpper, fm-radio som stängs av eller tystas ner helt när en dörr är öppen, en summer som piper om man lägger i växel innan man släppt upp parkeringsbromsen (vilket man lärt sig på körskolan), och nu detta. Mer teknik som kan krångla, och längre hållplatsstopp som en bonus.

Tänk att det underligt nog faktiskt gick att köra buss i linjetrafik förr i tiden (samt än idag utanför Stockholms län) utan vare sig dörrbroms eller förargrind.

yngrot

Håller med dig om rätt mycket Ersa men dörrbroms underlättar i linjetrafik och grinden är inte så dum heller  skyddar en del mot kalldrag..

Men visst är det helt bakvänt att man måste lossa p-broms före växel läggs i. Är det fler än Volvo som har den lösningen??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

JDS

Jag förstår nu inte riktigt hur det system som tråden handlar om (antar att det är det som ibland kallas "råstabroms") rent fysiskt fungerar. Är alltså handbromsen kopplad till huvudströmbrytaren med en magnetventil e d, så att den går till när man bryter strömmen?

ResVille

Säkerhetssystem är bra, men även säkerhetssystem kan sluta att fungera och då kan det bli ännu alvarligare än utan säkerhetssystem beroende på att vi litar på att de skall sköta jobbet om vi glömmer.

Ett annat problem är alla varnings meddelanden som hela tiden blinkar eller tjuter. Det finns bussar som sätter i gång ljudlarm när man släpper av passagerare via bakdörren utan att dra parkeringsbromsen och som sätter igång ljudlarm när en passagerare lägger in eller tar ut en väska i bagageutrymmena. Under denna ljudorkerster skall man expediera biljetter till passagerare som tror att bussen har ett allvarligt fel beroende på ljudlarmen. Skulle det vara ett alvarligt larm är det lätt att missa beroende på alla så att säga nonsenslarm.
Den enklaste säkerhetslösningen för missad parkeringsbroms vore att lägga en automatik när huvudströmbrytaren slås av. Men risken är att det skulle leda till att fler började slarva med parkeringsbromsen då bussen fixade detta automatiskt själv och olyckan skulle vara framme när det blev fel på det "automatiska" iläggningen av parkeringsbromsen.

lil-sis

Citat från: www.av.seNobina Sverige, Solna. Föreläggande med vite av 250 000 kronor att senast den 31 december 2011 se till att bussar med hållplatsbroms förses med en säkerhetsanordning som förhindrar att bussen kan börja rulla när föraren har lämnat bussen. (IMS 2010/48951)

http://www.av.se/omoss/distrikt/Stockholm/tillsynsarenden.aspx


JDS

Någon som är sugen på att berätta hur anordningen i fråga fungerar?

Otto

Kan nog undra om de på Arbetsmiljöverket vet hur saker och ting fungerar.
Den säkerhetsanordningen dom efterlyser finns ju redan. -Parkeringsproms-.(Ironi)

lil-sis

Citat från: Otto skrivet 31 oktober 2011, 21:21:07 PM
Kan nog undra om de på Arbetsmiljöverket vet hur saker och ting fungerar.
Den säkerhetsanordningen dom efterlyser finns ju redan. -Parkeringsproms-.(Ironi)


Och ändå ha fler personer dött för att de inte lagt i p-bromsen.

Att arbeta in en vana vore väl eg en bättre idé.

Ersa

Citat från: lil-sis skrivet 01 november 2011, 04:37:00 AM
Och ändå ha fler personer dött för att de inte lagt i p-bromsen.
Att arbeta in en vana vore väl eg en bättre idé.

Ja, dörrbromsen har ju tyvärr "vant" många förare att inte dra åt parkeringsbromsen.

Lars

Det kanske är dags för en elektrisk parkeringsbroms även på bussar. Bl. a. så har VW Passat elektrisk parkeringsbroms och den fungerar utmärkt, det är bara att trycka på en knapp så kör en elmotor via en skruv bromsklossarna mot bromskivan.
Den skulle ju kunna kopplas så att om motorn är avstängd och huvudströmmen bryts så sår den till bromsarna.