Göteborg: AC i Veolias B9S

Startat av Calle, 06 juni 2011, 21:04:39 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: buskörare skrivet 12 juni 2011, 12:06:34 PM
Jag har heller aldrig förstått varför man sätter AC'n på 18-19 grader. Det blir ju på tok för kallt (21-22 sägs vara bra har jag hört?) för resenärerna och AC'n får jobba ihjäl sig. Hur många sätter sin bil på det liksom?

Sätt reglaget på 22 grader och lås sedan in det, så att ingen utom verkstaden kommer åt det!

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 12 juni 2011, 12:15:25 PM
Sätt reglaget på 22 grader och lås sedan in det, så att ingen utom verkstaden kommer åt det!

Ja, det vore nog det allra bästa.

forthemoment

I våra Solaris så är det låst till 22 grader hos passagerarna, medans vi kan ha kallare på förarplats. Solaris AC har klarat sig bättre än vad Volvos gjort eftersom dom flesta ställer Volvos på 18 grader hela tiden.
Bussförare KE's Bussar i Kungsbacka
Förtroendevald inom Kommunal

Ingemar

Citat från: buskörare skrivet 12 juni 2011, 12:05:14 PM
Jag har hört mig för varför man inte lägger upp det så. Tydligen krävs sommarvärmen för att kunna testa AC'n, få verkstadslokaler håller ju 24-25 grader inne. Men det hade ju varit det bästa, iaf min arbetsgivare hyr ju in ett företag som fixar AC'n och dom har tydligen inte ens i närheten av tillräckligt med folk vilket gör att köerna blir långa och många bussar inte hinner fixas. Fattar inte varför man inte har ett gäng "gubbar" i egen regi med utbildning/kompetens. Dessa kan ju jobba med vanliga verkstadsuppgifter när man inte behöver fixa AC-grejer.
Det går att lura givarna med två varmluftspistoler, en för utegivaren och en för innegivaren. Så det är inget stort problem. I fixade vi våra 30 AC-anläggningar i mars... Då kan man få rabatt på arbetstiden också!
Kör, tvättar, servar, lagar och trafikleder bussar för Söne Buss i Göteborg

buskörare

Citat från: Ingemar skrivet 12 juni 2011, 13:03:06 PM
Det går att lura givarna med två varmluftspistoler, en för utegivaren och en för innegivaren. Så det är inget stort problem. I fixade vi våra 30 AC-anläggningar i mars... Då kan man få rabatt på arbetstiden också!

Ja, då förstår jag för allt i världen inte varför man inte fixar det bättre.

CS

Citat från: Ersa skrivet 12 juni 2011, 12:15:25 PM
Sätt reglaget på 22 grader och lås sedan in det, så att ingen utom verkstaden kommer åt det!

Då är bara problemet att 22 grader inne är på tok för varmt vintertid, framförallt på stadslinjer och i nattrafik!

yngrot

Citat från: KG skrivet 12 juni 2011, 12:14:38 PM
Att ens ha ett temperaturvred är ju onödigt. Räcker med en utomhustempgivare som ställer AC på 5 grader lägre än utomhus. Är det 30 ute duger det gott med 25 i bussen.


precis det får inte vara för stor skillnad i inne och ute temp heller.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

yngrot

Citat från: CS skrivet 12 juni 2011, 13:14:50 PM
Då är bara problemet att 22 grader inne är på tok för varmt vintertid, framförallt på stadslinjer och i nattrafik!



Visst är det så men det bästa vore att ha ett reglage med ett läge för lite lägre temp vid nattkörningen
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Snusmumrik

Citat från: buskörare skrivet 12 juni 2011, 12:05:14 PM
Jag har hört mig för varför man inte lägger upp det så. Tydligen krävs sommarvärmen för att kunna testa AC'n, få verkstadslokaler håller ju 24-25 grader inne. Men det hade ju varit det bästa, iaf min arbetsgivare hyr ju in ett företag som fixar AC'n och dom har tydligen inte ens i närheten av tillräckligt med folk vilket gör att köerna blir långa och många bussar inte hinner fixas. Fattar inte varför man inte har ett gäng "gubbar" i egen regi med utbildning/kompetens. Dessa kan ju jobba med vanliga verkstadsuppgifter när man inte behöver fixa AC-grejer.
Citat från: Ingemar skrivet 12 juni 2011, 13:03:06 PM
Det går att lura givarna med två varmluftspistoler, en för utegivaren och en för innegivaren. Så det är inget stort problem. I fixade vi våra 30 AC-anläggningar i mars... Då kan man få rabatt på arbetstiden också!

Ja det är inget problem med att serva på vintern, vi börjar med våra servicar i Februari. En byggfläkt inne i bussen är allt som behövs, håller bara verkstaden en 18-20 grader inomhus är det lungt.
En annan fördel är att om man hyr in tjänsten så brukar de firmorna inte ha så mycket att göra då = lättare att boka tider...
Att ha egen personal är ju ett alternativ men det kostar ochså en bra slant.
Fort gick det, billigt var det och bra blev det inte heller.

Johan B

Citat från: CS skrivet 12 juni 2011, 13:14:50 PM
Då är bara problemet att 22 grader inne är på tok för varmt vintertid, framförallt på stadslinjer och i nattrafik!

Precis. Jag köper 22 grader på sommaren när folk går i shorts och kortärmat, då är 19 grader på tok för kallt i ett fordon. På vintern däremot skadar det inte att vrida ner till 19 grader i passagerarutrymmet eftersom alla sitter med vinterkläder på.