Göteborg: AC i Veolias B9S

Startat av Calle, 06 juni 2011, 21:04:39 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussföraren

Citat från: Andy skrivet 08 juni 2011, 12:03:38 PM
Om AC-anläggningen får jobba ihjäl sig är den ju underdimensionerad för ändamålet. Detta i kombination med otillräckligt underhåll av utrustningen (läs: rengöring och vätskenivåkontroll). Det finns hur många tätortsbussar som helst i jättevarma länder där man nästan sitter och fryser i bussen, och det funkar jämt.



Felaktigt handhavande och eftersatt eller obefintligt underhåll

Johan B

Citat från: Andy skrivet 08 juni 2011, 12:03:38 PM

Är fläktarna i bussen på, blir det ett övertryck i bussen som tvingar luften ut ur förarfönstret snarare än att det blåser in genom det. Därför hamnar inte givarna (som sitter ovanför förarens huvud) i kalldrag utan i den varma luften från kupén. Vid vänstersvängar ökar trycket på vänstersidan av bussen och sval luft kan strömma in för ett kort ögonblick, men det får nog anses försumbart.


Övertryck är det när fläktarna går ja, men med dessa helelektroniska klimatstyrningar som blir vanligare och vanligare går ju inte fläktarna konstant om det inte är högsommarvärme ute (förutsatt att inte aggregatet är underdimensionerat). De startar och stoppar när värmen över- respektive understiger inställt värde. Varpå det blir fel om det helt plötsligt börjar komma in luft utifrån som säger till fläktarna att börja kyla/värma.

yngrot

A-C in en buss är väl skönt när det funkar men precis som någon skrev så får man ju inte ställa in den 18 grader för då går den sönder rätt fort .. nu när det är så här varmt ca 25 så räcker det med 22 inställning och det blir rätt ok temp i bussen . Men alla luckor och fönster skall vara stängda . Annars kan det bli som en kollega råka ut för hon bad om vagnbyte för värmen var på för fullt men vad hon inte tänkte på var att båda takluckor var öppna så givaren kände att det kom kall luft in i bussen tänk själva köra i 90km/h då kommer det in en del luft. och körde ut full värme räckte att verkstaden stängde takluckor sen funka den som den skulle .

Mycket handlar om handhavandefel och brister i både underhåll och info till förare hur man ställer in klima ser man öppen lucka så stäng den..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Johan B

Precis. Verkstaden måste hålla efter det löpande underhållet, man ser allt för ofta att filtren är helt igensatta likväl som företagen måste utbilda alla förare i handhavandet av utrustningen. Känns som att just handhavandeutbildning hos många större företag/garage är nästintill obefintlig. Kan man bara hantera utrustningen rätt och få rutin på det dagliga underhållet ska ett AC-aggregat inte vålla några större bekymmer.

Andy

Citat från: yngrot skrivet 08 juni 2011, 17:10:36 PM
A-C in en buss är väl skönt när det funkar men precis som någon skrev så får man ju inte ställa in den 18 grader för då går den sönder rätt fort .. nu när det är så här varmt ca 25 så räcker det med 22 inställning och det blir rätt ok temp i bussen.
Varför finns en inställning på 18° då? De flesta ställer den på 19° för att de inte får ställa den på 18°. Om man bygger en buss som ska tåla att köras 20 timmar om dygnet i tätortstrafik, måste man ju se till att AC-anläggningen klarar att kyla bussen åtminstone 12-14 timmar i sträck, varje dag.
Citat från: Johan B skrivet 08 juni 2011, 16:35:38 PM
Varpå det blir fel om det helt plötsligt börjar komma in luft utifrån som säger till fläktarna att börja kyla/värma.
Passagerarutrymmets givare sitter väl under passagerarstolarna bakom vänster framhjul? Där kan man väl inte skylla på att det finns lite lokalt kalldrag?

Jag tror att luftkonditioneringen går sönder på detta sätt:
Smuts i bussen sugs in i ventilationssystemet => fastnar i ett filter => det sätts igen => varm luft kommer inte igenom filtret för kylning => ingen kall luft kommer ut => bussen blir varmare p.g.a. solinstrålning => klimatanläggningen säger åt AC att fortsätta jobba för fullt för det är för varmt i bussen, men bussen blir fortfarande inte kallare utan varmare => föraren öppnar sidorutan och passagerare öppnar bakre takluckan => verkstaden säger att ACn är trasig för att rutan och takluckan är öppen => föraren tror på det.

De som borde ändra på saker och ting är enligt mig:

  • Tillverkaren som måste göra ACn tåligare, lättare att underhålla och inte behöva underhållas lika ofta.
  • Tvätten som måste göra rent bussen bättre invändigt för att smuts inte ska samlas i ACn.
  • Verkstaden som måste prioritera (och kunna prioritera) AC-underhåll.

Bussföraren

Citat från: Andy skrivet 09 juni 2011, 10:21:45 AM
Varför finns en inställning på 18° då? De flesta ställer den på 19° för att de inte får ställa den på 18°. Om man bygger en buss som ska tåla att köras 20 timmar om dygnet i tätortstrafik, måste man ju se till att AC-anläggningen klarar att kyla bussen åtminstone 12-14 timmar i sträck, varje dag.Passagerarutrymmets givare sitter väl under passagerarstolarna bakom vänster framhjul? Där kan man väl inte skylla på att det finns lite lokalt kalldrag?

Jag tror att luftkonditioneringen går sönder på detta sätt:
Smuts i bussen sugs in i ventilationssystemet => fastnar i ett filter => det sätts igen => varm luft kommer inte igenom filtret för kylning => ingen kall luft kommer ut => bussen blir varmare p.g.a. solinstrålning => klimatanläggningen säger åt AC att fortsätta jobba för fullt för det är för varmt i bussen, men bussen blir fortfarande inte kallare utan varmare => föraren öppnar sidorutan och passagerare öppnar bakre takluckan => verkstaden säger att ACn är trasig för att rutan och takluckan är öppen => föraren tror på det.

De som borde ändra på saker och ting är enligt mig:

  • Tillverkaren som måste göra ACn tåligare, lättare att underhålla och inte behöva underhållas lika ofta.
  • Tvätten som måste göra rent bussen bättre invändigt för att smuts inte ska samlas i ACn.
  • Verkstaden som måste prioritera (och kunna prioritera) AC-underhåll.

Om du har en omgivningstemperatur på 24-25 grader och du har ECC:n inställd på 18-19 graders börtemp kommer systemet aldrig att kunna uppfylla ditt önskemål och kompressorn kommer att jobba kontinuerligt från typ 0900 till 2200 eftersom luften hela tiden byts ut mot ny varmare sådan.

Jmf detta med din bil eller med en beställningsbuss där kompressorn ganska snart kan avlastas då börtempen uppnås.

En A/C verkstad jag besökte nyligen rekommenderade översyn vartannat eller vart tredje år för en personbil, årligen eller vartannat år för en beställningsbuss eller liknande och 2-3 ggr årligen för en tätortsbuss.

Johan B

Citat från: Andy skrivet 09 juni 2011, 10:21:45 AM

Passagerarutrymmets givare sitter väl under passagerarstolarna bakom vänster framhjul? Där kan man väl inte skylla på att det finns lite lokalt kalldrag?

Jag tror att luftkonditioneringen går sönder på detta sätt:
Smuts i bussen sugs in i ventilationssystemet => fastnar i ett filter => det sätts igen => varm luft kommer inte igenom filtret för kylning => ingen kall luft kommer ut => bussen blir varmare p.g.a. solinstrålning => klimatanläggningen säger åt AC att fortsätta jobba för fullt för det är för varmt i bussen, men bussen blir fortfarande inte kallare utan varmare => föraren öppnar sidorutan och passagerare öppnar bakre takluckan => verkstaden säger att ACn är trasig för att rutan och takluckan är öppen => föraren tror på det.


Har faktiskt aldrig brytt mig om att ta reda på var givarna sitter så där har du säkert mer rätt än jag men jag är ytterst tveksam till att de sitter på samma plats i alla bussar och har du dessutom en mer påkostad anläggning som jobbar mot förinställd temperatur (och inte bara kyler inluften) bör det finnas fler givare i kupén i olika nivåer men kanske inte i en tätortsbuss. Sitter de där du beskriver håller jag dock inte med om att de är skyddade utan tycker snarare att de sitter farligt utsatt för för drag från fram- och bakdörr samt kallras från förliga takluckan.

Det du beskriver som problem är definitivt en orsak till att anläggningarna går sönder. Måste ACn jobba max hela tiden pga att varmluft kommer in utifrån eller att filtren är igensatta knäcker man fläktarna. På Neoplan där ACn satt längst bak var klassikern att fläktarna inte orkade trycka tillräckligt med kall luft till förarplatsen. Givarna vid förarplatsen (delad klimatstyrning mellan förarplats och kupé) sa då till systemet konstant att fortsätta kyla varpå is bildades i aggregatet och fläktarna frös ihop och motorerna brände pga överbelastning. Detta var dock snarare fråga om felkonstruktion än felskötsel men resultatet blev detsamma.

Snusmumrik

Det finns mer än en tempgivare i ett automatiskt klimatsystem, den nere vid golvet brukar styra golvradiatorerna och temepgivaren för ac och takvärme brukar sitta i taket oftast i närheten av luftintaget eller ovanför luftintaget.
Att filltren tätnar ska inte vara tillräckligt för att knäcka en ac-anläggning men däremot får man sämre kyleffekt i kupen, om kylelementen isar igen så sitter det en isvakt som stänger av kompresssorn. Men det är små toleransvärden i tex magnetkopplingen på kompressorn och det är mycket annat som kan krångla på en klima, dessutom kan jag tänka mig att många verkstäder (i alla fall de mindre) saknar AC-behörighet vilket gör att man är beroende av externa firmor (och de har ju en del att stå i när det blir varmt).

Men en planerad service 1 gång om året är nästan ett måste för att man ska ha en chans att få det att fungera, och det får man börja med på vintern om man har många fordon......

Serva AC på vintern och värmaren på sommaren   ;D
Fort gick det, billigt var det och bra blev det inte heller.

Andy

Citat från: Snusmumrik skrivet 11 juni 2011, 21:48:37 PM
Det finns mer än en tempgivare i ett automatiskt klimatsystem, den nere vid golvet brukar styra golvradiatorerna och temepgivaren för ac och takvärme brukar sitta i taket oftast i närheten av luftintaget eller ovanför luftintaget.
Att filltren tätnar ska inte vara tillräckligt för att knäcka en ac-anläggning men däremot får man sämre kyleffekt i kupen, om kylelementen isar igen så sitter det en isvakt som stänger av kompresssorn. Men det är små toleransvärden i tex magnetkopplingen på kompressorn och det är mycket annat som kan krångla på en klima, dessutom kan jag tänka mig att många verkstäder (i alla fall de mindre) saknar AC-behörighet vilket gör att man är beroende av externa firmor (och de har ju en del att stå i när det blir varmt).
Aha, är det så det funkar? Du som verkar insatt i hur AC faktiskt funkar: Är det ett för stort tillflöde av utomhusluft som får AC-anläggningarna att fungera dåligt, eller är det otillräckligt underhåll som är den primära orsaken? Eller något annat?

Måste man ha särskild behörighet för att rengöra filter? Jag kan tänka mig att man inte bör hantera köldmedium utan rätt kompetens, men gäller kravet för alla åtgärder i ett AC-system?

KG

Citat från: Andy skrivet 11 juni 2011, 23:27:12 PM
Måste man ha särskild behörighet för att rengöra filter? Jag kan tänka mig att man inte bör hantera köldmedium utan rätt kompetens, men gäller kravet för alla åtgärder i ett AC-system?

Om vi säger så här... På de stora bussföretagen måste man ha speciell kompetens för att byta en vanlig glödlampa. Varken förare eller vanlig tvättpersonal får göra detta.  ::)

Ersa

Citat från: KG skrivet 12 juni 2011, 00:54:37 AM
Om vi säger så här... På de stora bussföretagen måste man ha speciell kompetens för att byta en vanlig glödlampa. Varken förare eller vanlig tvättpersonal får göra detta.  ::)

Nja, på ett av de stora koncernerna jag har erfarenhet ifrån är det inte så extremt. Där har man kunnat gå med på att vanliga glödlampor samt halogenlampor kan bytas av "vanligt folk". Däremot är det stopp vid xenonlampor pga högspänning, så dessa skall endast bytas av den ordinarie verkstadspersonalen.

Snusmumrik

CitatMåste man ha särskild behörighet för att rengöra filter? Jag kan tänka mig att man inte bör hantera köldmedium utan rätt kompetens, men gäller kravet för alla åtgärder i ett AC-system

Nej, för att byta kupefiltret behövs bara att man kan hantera en skruvmejsel. När det gäller kölmediet ska man nog ha licens.

CitatÄr det ett för stort tillflöde av utomhusluft som får AC-anläggningarna att fungera dåligt, eller är det otillräckligt underhåll som är den primära orsaken? Eller något annat?

Underhåll är viktigt (men dyrt), ofta beror det på små läckage i slangskarvar eller vid köldmediefiltret vilket gör att systemet sakta tömmer sig. När det blir för lite köldmedie så börjar lågtrycksvakten slå ifrån kompressorn, det brukar märkas på att kompressorn slår av och på med några sekunders mellanrum efter en stunds körning. När det är helt tomt går inte kompressorn alls...

Om kupefiltret är igensatt får man lite sämre luftflöde ut från kupen och visst blir det sämre effekt men de ska vara väldigt skitiga för att man ska märka någon större skillnad, men kliman går inte sönder pga det.
Fort gick det, billigt var det och bra blev det inte heller.

buskörare

Citat från: Snusmumrik skrivet 11 juni 2011, 21:48:37 PM
Serva AC på vintern och värmaren på sommaren   ;D

Jag har hört mig för varför man inte lägger upp det så. Tydligen krävs sommarvärmen för att kunna testa AC'n, få verkstadslokaler håller ju 24-25 grader inne. Men det hade ju varit det bästa, iaf min arbetsgivare hyr ju in ett företag som fixar AC'n och dom har tydligen inte ens i närheten av tillräckligt med folk vilket gör att köerna blir långa och många bussar inte hinner fixas. Fattar inte varför man inte har ett gäng "gubbar" i egen regi med utbildning/kompetens. Dessa kan ju jobba med vanliga verkstadsuppgifter när man inte behöver fixa AC-grejer.

buskörare

Jag har heller aldrig förstått varför man sätter AC'n på 18-19 grader. Det blir ju på tok för kallt (21-22 sägs vara bra har jag hört?) för resenärerna och AC'n får jobba ihjäl sig. Hur många sätter sin bil på det liksom?

KG

Att ens ha ett temperaturvred är ju onödigt. Räcker med en utomhustempgivare som ställer AC på 5 grader lägre än utomhus. Är det 30 ute duger det gott med 25 i bussen.