Göteborg: AC i Veolias B9S

Startat av Calle, 06 juni 2011, 21:04:39 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Calle

Åkte idag med en Veolia B9S och det var rena bastun i bussen. Fast att jag hörde att AC:n jobbade så kom det ingen kyla alls. Sägas skall också att föraren körde med öppet fönster, vilket kanske kan bidra till att AC:n inte jobbar optimalt. Eller vad tror ni?

forthemoment

Det beror vilken du åkte i. 3874-3882 har ingen AC, endast bara förarplats AC. 3883-3901 har full AC i hela bussen. Dock är förarens AC så dålig att man ibland måste man ha fönstret öppet fram för att få lite fläkt. Där har Säffle en hel del att lära av Solaris. De nya 24 metarna är betydligt bättre med fler utblås, bättre fläkt!

Men det har vart någon enstaka ny Säffle där AC:n inte verkat fungera hos passagerarna. Kör ju dom regelbundet eftersom de lånas in till 16 i olika grad beroende på hur många 24 metare som fungerar. Men de kommer lagas snarast de bussar där AC:n är sönder!
Bussförare KE's Bussar i Kungsbacka
Förtroendevald inom Kommunal

danneh

Får de äldre B9S ens köra enligt avtalet? Skulle inte samtliga bussar ha AC?

Andy

I Nacka-Värmdös B9S är det nästan mer regel än undantag att ACn är otillfredställande. Jag tror det är något filter som måste rengöras mycket oftare än det faktiskt görs. Fast jag vet inte riktigt.

Bussgubben

Citat från: forthemoment skrivet 06 juni 2011, 23:28:34 PM
Det beror vilken du åkte i. 3874-3882 har ingen AC, endast bara förarplats AC. 3883-3901 har full AC i hela bussen. Dock är förarens AC så dålig att man ibland måste man ha fönstret öppet fram för att få lite fläkt. Där har Säffle en hel del att lära av Solaris. De nya 24 metarna är betydligt bättre med fler utblås, bättre fläkt!

Men det har vart någon enstaka ny Säffle där AC:n inte verkat fungera hos passagerarna. Kör ju dom regelbundet eftersom de lånas in till 16 i olika grad beroende på hur många 24 metare som fungerar. Men de kommer lagas snarast de bussar där AC:n är sönder!

Jodå, även 3874-3882 har AC i hela bussen, men den är ju riktigt sagt helt värdelös som du nämner hos föraren och hos passagerarna ska man inte ens tala om!! De på verkstan verkar ju inte ens orka fylla på ACn så att den ska kyla ned ordentligt. Under min tid som jag körde i Partille varje helg så ringde jag trafikledningen varje gång jag hade problem med ACn te.x, men de sa bara "ok då vet vi det" sen la de på.

Johan B

Citat från: danneh skrivet 07 juni 2011, 00:18:39 AM
Får de äldre B9S ens köra enligt avtalet? Skulle inte samtliga bussar ha AC?

Alla NYA bussar till trafiken skall ha AC.

Johan B

Citat från: forthemoment skrivet 06 juni 2011, 23:28:34 PM
Det beror vilken du åkte i. 3874-3882 har ingen AC, endast bara förarplats AC. 3883-3901 har full AC i hela bussen. Dock är förarens AC så dålig att man ibland måste man ha fönstret öppet fram för att få lite fläkt. Där har Säffle en hel del att lära av Solaris. De nya 24 metarna är betydligt bättre med fler utblås, bättre fläkt!

Men det har vart någon enstaka ny Säffle där AC:n inte verkat fungera hos passagerarna. Kör ju dom regelbundet eftersom de lånas in till 16 i olika grad beroende på hur många 24 metare som fungerar. Men de kommer lagas snarast de bussar där AC:n är sönder!

Nackdelen med att öppna fönster är två. Om givarna hamnar i kalldrag (t ex nu på våren/tidig sommar när det är säg +17 i luften ute och bussen värms upp av solinstrålningen) så börjar anläggningen att värma istället för att kyla. Detta bör fö gälla alla bussar med datoriserad ventilation oavsett om det är AC eller ej. Scenario två är att det är varmt såväl i luften som solen och man öppnar varpå ACn kommer att jobba ihjäl sig och braka ihop av den anledningen. Mao kör alltid stängt om inte ACn är avstängd. Kommer ingen kyla stoppa AC-delen i ventilationssystemet och kör med enbart fläktar så går det naturligtvis bra att öppna. Kompressorerna stoppar om det inte finns något köldmedium för att inte skära så vet man helt säkert att systemet är tomt är det inte heller någon fara att öppna fönster men då ska man som sagt vara helt hundra på att så är fallet.

Calle

Citat från: Bussgubben skrivet 07 juni 2011, 12:06:23 PM
Jodå, även 3874-3882 har AC i hela bussen, men den är ju riktigt sagt helt värdelös som du nämner hos föraren och hos passagerarna ska man inte ens tala om!! De på verkstan verkar ju inte ens orka fylla på ACn så att den ska kyla ned ordentligt. Under min tid som jag körde i Partille varje helg så ringde jag trafikledningen varje gång jag hade problem med ACn te.x, men de sa bara "ok då vet vi det" sen la de på.

De äldre B9S som Veolia har, där finns det bara förar-AC.

Bussföraren

Att ha A/C (eller ECC) i en tätortsbuss är dömt att misslyckas, det kräver ett extremt underhåll för att fungera eftersom kompressorerna får jobba ihjäl sig.

Forcerad ventiation och takluckor är både billigare och effektivare i tätortstrafik där luften byts typ varannan minut genom att stora delar av ena sidan öppnas, alternativt kraftiga luftgardiner i dörröppningarna.

I Förorts o landsbygdstrafik är det andra bullar, där är hpl uppehållen inte lika täta och långa

Bussgubben

Citat från: Calle skrivet 07 juni 2011, 20:09:05 PM
De äldre B9S som Veolia har, där finns det bara förar-AC.

Även i dessa så finns det full AC i bussen, men det märker man inte då folk öppnar fönstren i bussen då de tror att det ska hjälpa och därför funkar inte ACn i bussen längre då gasen i kompressorn tar slut!

forthemoment

Men är det verkligen AC i hela bussen? Dom är ju precis lika i menyerna som 24 metarna och dom har ingen AC. När bussarna har AC brukar det inte finnas den här lilla snöflinge symbolen på värme panelen?

Jag skall ut med en sådan på provkörning i morgon då jag jobbar med ett projekt och fackligt så jag skall kolla.

Jag tror nämligen bara det är AC på förarplatsen. Men jag är inte vidare teknisk av mig så jag mycket väl ha fel.
Bussförare KE's Bussar i Kungsbacka
Förtroendevald inom Kommunal

CS

Nej, det är INTE ac i hela bussen på de B9S som tillkom under Partille-tiden, endast förar-ac.

Utifrån sett kan det se ut som det är det eftersom Volvos vanliga fläktkåpor på taket ser från sidan väldigt lika ut AC-aggregaten.

Klaverdörr

Citat från: Bussföraren skrivet 07 juni 2011, 20:17:40 PM
Att ha A/C (eller ECC) i en tätortsbuss är dömt att misslyckas, det kräver ett extremt underhåll för att fungera eftersom kompressorerna får jobba ihjäl sig.

Forcerad ventiation och takluckor är både billigare och effektivare i tätortstrafik där luften byts typ varannan minut genom att stora delar av ena sidan öppnas, alternativt kraftiga luftgardiner i dörröppningarna.

I Förorts o landsbygdstrafik är det andra bullar, där är hpl uppehållen inte lika täta och långa


Hej!

AC fungerar hur bra som helst i stadsbussar om man ej öppnar fönster och takluckor, det bästa är om dessa är låsta eller ej finns överhuvudtaget..  
Här i Gävle stadstrafik fungerar det hur bra som helst och här har alla bussar som har AC inga öppningsbara fönster eller takluckor!
Ledbussarna har dubbla aggregat också.

Det finns bara några äldre Scania som saknar AC och dessa är mycket varma att åka med när det är varmt ute fast takluckorna är på "vid gavel"

AC är guld värt, fler reser som annars väljer bilen ist så på sikt ökar det resandet!

Har varit i flera länder söder ut i europa samt på Kanarieöarna och det fungerar även där och då är den varma perioden mycket längre än här i Sverige!

Bussföraren

Citat från: Klaverdörr skrivet 08 juni 2011, 10:20:50 AM

Hej!

AC fungerar hur bra som helst i stadsbussar om man ej öppnar fönster och takluckor, det bästa är om dessa är låsta eller ej finns överhuvudtaget..  
Här i Gävle stadstrafik fungerar det hur bra som helst och här har alla bussar som har AC inga öppningsbara fönster eller takluckor!
Ledbussarna har dubbla aggregat också.

Det finns bara några äldre Scania som saknar AC och dessa är mycket varma att åka med när det är varmt ute fast takluckorna är på "vid gavel"

AC är guld värt, fler reser som annars väljer bilen ist så på sikt ökar det resandet!

Har varit i flera länder söder ut i europa samt på Kanarieöarna och det fungerar även där och då är den varma perioden mycket längre än här i Sverige!

Det fungerar ett tag ja, bussarna i Gävle är ju helt nya, återkom om 1 år :-)
Servar man inte anläggningarna regelbundet (vilket man sällan gör på tätortsbussar) så fungerar det bara ett tag efter påfrestningen är extrem med kompressorer som får jobba 100% av tiden bussen är i trafik vid varm väderlek
Jmf det med din bil, där öppnar du inte korsdrag varannan minut, eller?

I länder med varmt klimat har man en helt annan syn på detta, där prioriterar man sådant underhåll och man tar inte ihjäl kompressorerna genom att ställa börtempen på 18 grader...  något som är väldigt vanligt i detta land

Andy

Citat från: Klaverdörr skrivet 08 juni 2011, 10:20:50 AM
AC fungerar hur bra som helst i stadsbussar om man ej öppnar fönster och takluckor
Att hävda att ACn fungerar jättebra, bara man inte öppnar fönstren och takluckorna tror jag är fel. Utomhustemperaturen är ganska sällan mycket mer än temperaturen man önskar i bussen, och bussen är varm för att solen skiner på den. Är det varmare inuti bussen än utanför borde man snarare hjälpa ACn genom att öppna fönster och takluckor.

Citat från: Johan B skrivet 07 juni 2011, 16:51:38 PM
Nackdelen med att öppna fönster är två. Om givarna hamnar i kalldrag (t ex nu på våren/tidig sommar när det är säg +17 i luften ute och bussen värms upp av solinstrålningen) så börjar anläggningen att värma istället för att kyla. Detta bör fö gälla alla bussar med datoriserad ventilation oavsett om det är AC eller ej.
Är fläktarna i bussen på, blir det ett övertryck i bussen som tvingar luften ut ur förarfönstret snarare än att det blåser in genom det. Därför hamnar inte givarna (som sitter ovanför förarens huvud) i kalldrag utan i den varma luften från kupén. Vid vänstersvängar ökar trycket på vänstersidan av bussen och sval luft kan strömma in för ett kort ögonblick, men det får nog anses försumbart.

Citat från: Bussföraren skrivet 07 juni 2011, 20:17:40 PM
Att ha A/C (eller ECC) i en tätortsbuss är dömt att misslyckas, det kräver ett extremt underhåll för att fungera eftersom kompressorerna får jobba ihjäl sig.
Om AC-anläggningen får jobba ihjäl sig är den ju underdimensionerad för ändamålet. Detta i kombination med otillräckligt underhåll av utrustningen (läs: rengöring och vätskenivåkontroll). Det finns hur många tätortsbussar som helst i jättevarma länder där man nästan sitter och fryser i bussen, och det funkar jämt.