Upphandling Stockholm väst

Startat av Mikael Ringmarck, 18 maj 2011, 18:17:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

RoggaBoy

Citat från: handläggaren skrivet 19 maj 2011, 09:40:15 AM
Enligt vanigtvis välunderrättade, dock ibland felunderrättade, källor har Keolis, Veolia och Arriva lämnat bud på block 1. Nobina är endast med i block 2 och där som underleverantör till en tågoperatör som står som inlämnare för själva budet.

Nobina och Tågkompaniet skulle vara nåt de, lite udda så där!  ;)

Staffan Sävenfjord

Citat från: RoggaBoy skrivet 19 maj 2011, 13:46:25 PM
Nobina och Tågkompaniet skulle vara nåt de, lite udda så där!  ;)

Tågkompaniet ägs av norska NSB, som också äger Nettbuss. Blir det något samarbete så lär det bli mellan dessa. Ägarna är numera noga med allt nytt samarbete sker med Nettbuss.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

RoggaBoy

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 maj 2011, 14:14:26 PM
Tågkompaniet ägs av norska NSB, som också äger Nettbuss. Blir det något samarbete så lär det bli mellan dessa. Ägarna är numera noga med allt nytt samarbete sker med Nettbuss.

Okej, tråkigt fast de förstår man så klart att man vill göra på de sättet.

Bussföraren

Citat från: handläggaren skrivet 19 maj 2011, 09:40:15 AM
Enligt vanigtvis välunderrättade, dock ibland felunderrättade, källor har Keolis, Veolia och Arriva lämnat bud på block 1. Nobina är endast med i block 2 och där som underleverantör till en tågoperatör som står som inlämnare för själva budet.

Det kan nog stämma bra det, i a f så talas det om precis samma på jobbet :-)

Dock kanske det är tveksamt det sista, det senaste källorna sade att det var ont om sådana Tågops men vi får väl se framöver, det ska väl vara DSB/DSB First då eftersom SJ ju inte är intresserad av liknande trafik

RoggaBoy

Citat från: Bussföraren skrivet 19 maj 2011, 15:23:35 PM
Det kan nog stämma bra det, i a f så talas det om precis samma på jobbet :-)

Dock kanske det är tveksamt det sista, det senaste källorna sade att det var ont om sådana Tågops men vi får väl se framöver, det ska väl vara DSB/DSB First då eftersom SJ ju inte är intresserad av liknande trafik

Men med tanke på vad som händer kring DSB/DSBFirst så får man väl inte lägga fler anbud utanför Danmark tills vidare?

Staffan Sävenfjord

#20
Citat från: RoggaBoy skrivet 19 maj 2011, 15:26:40 PM
Men med tanke på vad som händer kring DSB/DSBFirst så får man väl inte lägga fler anbud utanför Danmark tills vidare?

Ja, de danska politikerna har stoppat DSB:s möjligheter att lägga nya anbud utanför Danmark. Det gäller även dotterbolagen.


Edit:
Jag har strukit denna mening då jag fått besked att DSB och Nobina inte samarbetat. Meningen fick dessutom redan tidigare en liten tvivelaktig utformning då den var avsedd som ren spekulation men också kunde läsas som ett konstaterande.
Men det var nog DSB (med eller utan First) som Nobina samarbetade med.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

1896

Varför nämner ingen DB ? (som köpte Arriva.)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 19 maj 2011, 18:01:16 PM
Varför nämner ingen DB ? (som köpte Arriva.)

Visserligen kör DB tåg i Östergötland men eftersom Arriva redan kör såväl tåg som buss i Sverige är det rätt långsökt att de skulle köra i Stockholm tillsammans med moderbolaget. De har resurser att klara av detta inom eget dotterbolag.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Omnilasse

Citat från: Bussföraren skrivet 19 maj 2011, 15:23:35 PM
Det kan nog stämma bra det, i a f så talas det om precis samma på jobbet :-)

Dock kanske det är tveksamt det sista, det senaste källorna sade att det var ont om sådana Tågops men vi får väl se framöver, det ska väl vara DSB/DSB First då eftersom SJ ju inte är intresserad av liknande trafik
Fast det är ju strikt sekretessbelagt vilka och hur många som har lämnat - det kan ju alltså vara flera som har kommit in och valt att inte gå ut med info om ens inom branschen. Det har ju hänt förr.

Frågan är väl när stoppet för DSB kom? Av diskussionen skulle alltså Roslagståg med nuvarande ägare inte kunna lägga - utan endera skulle det ske som Tågkompaniet eller DSB. Å andra sidan om Nobina bara är ren underleverantör så skulle det kanske fungera som en praktiskt lösning också åt Tågkompaniet? (är ju inte alltid lika känsligt). Frågan är ju om DSB, ifall det är dem som står för budet, i sådana fall hann lämna ett bud innan förbudet och krisen kring DSBfirst hann utvecklas till skandal. 26 april var väl sista dag att lämna in och då hade väl inte stoppet kommit än - Det var ju bara för några veckor sedan som det blev en riktig "affär" om DSB...Så det är väl inte otroligt att DSB är med i anbuden - men det kan väl ändå kanske vara möjligt att hoppa av (har inte satt mig in i turerna kring möjlighet att inte ta ett anbud ifall man vinner är - visst skadestånd skulle väl möjligen kunna utdömas iaf)...

Ted Selander

Anbudstiden förlängdes till den 12 maj.

/Ted

Staffan Sävenfjord

Citat från: Omnilasse skrivet 19 maj 2011, 20:11:20 PM
Fast det är ju strikt sekretessbelagt vilka och hur många som har lämnat - det kan ju alltså vara flera som har kommit in och valt att inte gå ut med info om ens inom branschen. Det har ju hänt förr.

Frågan är väl när stoppet för DSB kom? Av diskussionen skulle alltså Roslagståg med nuvarande ägare inte kunna lägga - utan endera skulle det ske som Tågkompaniet eller DSB. Å andra sidan om Nobina bara är ren underleverantör så skulle det kanske fungera som en praktiskt lösning också åt Tågkompaniet? (är ju inte alltid lika känsligt). Frågan är ju om DSB, ifall det är dem som står för budet, i sådana fall hann lämna ett bud innan förbudet och krisen kring DSBfirst hann utvecklas till skandal. 26 april var väl sista dag att lämna in och då hade väl inte stoppet kommit än - Det var ju bara för några veckor sedan som det blev en riktig "affär" om DSB...Så det är väl inte otroligt att DSB är med i anbuden - men det kan väl ändå kanske vara möjligt att hoppa av (har inte satt mig in i turerna kring möjlighet att inte ta ett anbud ifall man vinner är - visst skadestånd skulle väl möjligen kunna utdömas iaf)...

Jo, stoppet kom innan den 26 april. Även om DSB med eller utan First hann lägga ett bud eller vara med om ett bud dessförinnan kan det ju alltid dras tillbaka. Det vanligaste är ju dock att man lägger budet den dag det skall vara inne eller högst någon dag innan. Dessutom var ju tiden förlängd till den 12 maj. Så det skulle verkligen förvåna mig om DSB finns kvar ens som underentreprenör. I så fall är det i klar strid mot ägarens direktiv.

Tågkompaniet väljer som sagt med all säkerhet att samarbeta med Nettbuss eftersom det är samma koncern. Skulle nog vara svårt att få ägarna med på något annat.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Omnilasse

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 maj 2011, 21:25:14 PM
Jo, stoppet kom innan den 26 april. Även om DSB med eller utan First hann lägga ett bud eller vara med om ett bud dessförinnan kan det ju alltid dras tillbaka. Det vanligaste är ju dock att man lägger budet den dag det skall vara inne eller högst någon dag innan. Dessutom var ju tiden förlängd till den 12 maj. Så det skulle verkligen förvåna mig om DSB finns kvar ens som underentreprenör. I så fall är det i klar strid mot ägarens direktiv.

Tågkompaniet väljer som sagt med all säkerhet att samarbeta med Nettbuss eftersom det är samma koncern. Skulle nog vara svårt att få ägarna med på något annat.

Låter förvisso rimligt. Jag tänkte väl snarast att det var formulerat här som att Nobina enbart skulle vara underleverantör - som sådan har ju exempelvis Keolis varit beredd att anlita andra (om än kanske inte de största konkurrenternas flottor). Eftersom Nettbuss inte har etablerat någon trafik i Stockholm (av linjetrafikkaraktär) - kunde man ju förvisso rent teoretiskt då tänka sig att man var beredd att anlita en underleverantör - om det är strikt sådan det handlar om. Men det är nog säkert så bland de stora drakarna att man - om den egna dottern inte vill - hellre avstår...Det senare beror då också förstås på hur hårt styrd koncernen är...

Det är ju dock sällsynt att ett bolag, såsom Roslagståg - som lyckats så pass bra med ett uppdrag, inte lägger något anbud. Det låter ändå troligt att man är med i leken på något sätt. Det lär ju inte heller vara något problem att få någon annan att gå in istället för DSB- eller att Nettbus helt tar över bolaget. Kanske har man därför inte sett det som något problem att gå in med anbud (var för kort om tid att skapa ett nytt bolag när problemen uppmärksammades och man ser inget problem med att lösa ut DSB från bolaget).

Alternativet är väl förstås att man redan från början har haft klart för sig att man inte vill ha något mer med DSB att göra, och att Tågkompaniet då lagt ett eget bud. Å andra sidan är det förststås inte så stort jobb att byta namn på ansökan (gäller bara att komma ihåg att ändra i alla dokument), däremot måste tiden varit för knapp att hitta annan partner - men det kanske som sagt inte heller anses ha behövts.   

En spekulation (vi är ju förtjusta i sådant här), skulle väl kunna vara att MTR lägger bud? De har ju en organisation i Sverige och pendeltågstrafik vet man ju onekligen hur man driver inom koncernen. De har ju inga direkta kontakter med några bussbolag heller på den nordiska marknaden i övrigt (ja, Westin förstås och de som kör övrig trafik vid bussersättning). De skulle ju onekligen behöva en busspartner (för Westin lär väl knappast vara intresserade). Kanske Nobina?




Björn Lövdahl

Hmm, intressant men för mig känns det märkligt att blanda ihopa buss och spårtrafiken
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Carl Eric

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 20 maj 2011, 22:02:14 PM
Hmm, intressant men för mig känns det märkligt att blanda ihopa buss och spårtrafiken

Det beror på ersättningstrafiken. Jag förstår SLs idé, men eftersom att den inte har testats tidigare i Stockholm (rätta mig gärna om jag har fel) så skall det bli mycket intressant att se hur det slutar!

Någon som vet hur det fungerar i Norrköping där Veolia väl kör både Spårvagn och stadsbusstrafiken?
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Ted Selander

Citat från: calken skrivet 20 maj 2011, 22:17:14 PM
Det beror på ersättningstrafiken. Jag förstår SLs idé, men eftersom att den inte har testats tidigare i Stockholm (rätta mig gärna om jag har fel) så skall det bli mycket intressant att se hur det slutar!

Inget märkligt i sig, om vi tittar i backspegeln.
Lidingötrafiken bedrevs t.ex. under en och samma hatt av och till, senast i början av 1990-talet.

Citat från: calken skrivet 20 maj 2011, 22:17:14 PM
Någon som vet hur det fungerar i Norrköping där Veolia väl kör både Spårvagn och stadsbusstrafiken?

Fungerar säkert utmärkt, liksom det gjorde när Näckrosbuss/Busslink bedrev trafiken. Nästa avtalsperiod (anbud inlämnade) omfattar också stadstrafik med såväl spårväg som buss.

/Ted