Upphandling Stockholm väst

Startat av Mikael Ringmarck, 18 maj 2011, 18:17:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael Ringmarck

Jag hörde ryktesvägen att Nobina inte ställer upp i upphandlingen som berör busstrafiken i Stockholm Bromma och Råsta samt spårvägstrafiken på Nockeby- och Tvärbanan. Tidsfristen för inlämnande måste väl ha gått ut vid det här laget så nu inväntar vi svaret på vem som får förtroendet.

Swebus, sedermera Nobina har kört bussarna i Bromma sedan 1993. Osäker på när Råsta togs över av Linjebuss (sedermera Connex / Veolia) men det kan kanske ha varit 1995? Just nu är Busslink / Keolis entreprenör där. Veolia som idag har Nockeby- och Tvärbanan har här en chans att återigen få in en fot i SL:s busstrafik. Väntar med spänning på vad som händer!  :)

virtual1

Citat från: Mrbuss skrivet 18 maj 2011, 18:17:20 PM
Jag hörde ryktesvägen att Nobina inte ställer upp i upphandlingen som berör busstrafiken i Stockholm Bromma och Råsta samt spårvägstrafiken på Nockeby- och Tvärbanan. Tidsfristen för inlämnande måste väl ha gått ut vid det här laget så nu inväntar vi svaret på vem som får förtroendet.

Swebus, sedermera Nobina har kört bussarna i Bromma sedan 1993. Osäker på när Råsta togs över av Linjebuss (sedermera Connex / Veolia) men det kan kanske ha varit 1995? Just nu är Busslink / Keolis entreprenör där. Veolia som idag har Nockeby- och Tvärbanan har här en chans att återigen få in en fot i SL:s busstrafik. Väntar med spänning på vad som händer!  :)

Men Råsta kan väl inte vara på upphandling igen? Det var ju knappt 4 år sen Busslink/Keolis tog över, närmare bestämt 1/8 2007!

Ersa

Har man slagit ihop all busstrafik i Bromma och Råsta samt spårvägstrafiken på Nockeby- och Tvärbanan till en enda gigantisk upphandling där en enda budgivare måste ta hand om all trafik vid vinst?

Tidigare var väl stora Råstagaraget uppdelat i två trafikområden som dock upphandlades vid samma tid?

För övrigt undrar man ju vilka förutom Nobina som klarar av så mycket trafik. Står det hela nu mellan Keolis och revanschsugna Veolia kanske?

Mikael Ringmarck

Ja, allting ska ingå i samma paket. Att Bromma och Råsta får samma utövare känns inte så märkligt eftersom man har många linjer som går in i varandra. Att även spårvägen ska ingå känns spännande. Kanske kombitjänster med spårvagns- och busskörning?  :D Som jag förstått det är Busslinks kontrakt i Råsta på 5 år dvs aug 2007 - aug 2012.

RoggaBoy

ISS Transport är med i denna upphandling avseende spår- och busstrafik, men vet inte med vem men anbud är inlämnat.

Har Keolis någon spårtrafik någon annanstans i världen?

Omnilasse

Citat från: Ersa skrivet 18 maj 2011, 18:36:36 PM
Har man slagit ihop all busstrafik i Bromma och Råsta samt spårvägstrafiken på Nockeby- och Tvärbanan till en enda gigantisk upphandling där en enda budgivare måste ta hand om all trafik vid vinst?

Tidigare var väl stora Råstagaraget uppdelat i två trafikområden som dock upphandlades vid samma tid?

För övrigt undrar man ju vilka förutom Nobina som klarar av så mycket trafik. Står det hela nu mellan Keolis och revanschsugna Veolia kanske?
Vad jag förstår är väl just en vits att det bussbolaget som trafikerar området också har ansvar för tågtrafiken, det blir då lättare att planera bussersättning etc. Det stämmer att Solna/sundbyberg respektive Sollentuna är två trafikområden. Det var nog dock först i och med förra upphandlingen (tidigast) som den uppdelningen har gjorts. Nu har ju trenden varit att det ska bli större och större trafikområden allteftersom. Jag skulle nog bli oerhört förvånad om inte Lidingö kommer att slås ihop med innerstaden, och att Tyresö och Haninge blir ett trafikområde vid nästa upphandlingstillfälle.

Glöm inte Arriva - det kör ju pågatågen bl.a Nu finns ju också möjligheten - som särskilt uttrycks av SL - att man lägger bud tillsammans med något av de bolag som kör tågtrafik.

Råsta kommer ju vid utgången av 2010 ha rätt många etanolbussar och Bromma är rätt litet garage (där också rätt många av bussarna nu är etanolbussar som kommer gå vidare in i det nya avtalet (jo, jag vet att den rätten ändå finns i SL:s avtal - men det brukar ju inte alltid vara så populärt att ta över någon annans bussar). Så jag tror inte bussanskaffningen kommer vara den hindrade delen i detta. Däremot går ju SL helt över till incitamentavtal. både för spår- och busstrafiken i avtalet. Där ligger förstås en större risk än tidigare - särskilt som trafikområdet blir så stort..Ska onekligen bli spännande och se vilken prisnivå som avtalet kommer att landa på.

Ersa

Citat från: RoggaBoy skrivet 18 maj 2011, 18:55:16 PM
Har Keolis någon spårtrafik någon annanstans i världen?

Keolis verkar köra spårvagn i bl.a i Lyon, Frankrike samt Melbourne, Australien.
http://www.keolis-lyon.fr
http://www.youtube.com/watch?v=OSkxGYmgdN4

robbanswe

Citat från: Mrbuss skrivet 18 maj 2011, 18:17:20 PM
Jag hörde ryktesvägen att Nobina inte ställer upp i upphandlingen som berör busstrafiken i Stockholm Bromma och Råsta samt spårvägstrafiken på Nockeby- och Tvärbanan. Tidsfristen för inlämnande måste väl ha gått ut vid det här laget så nu inväntar vi svaret på vem som får förtroendet.

Det stämmer, Nobina kommer inte ställa upp i E20 upphandlingen.
Det är väl pga att en Tågpartner inte har hittats.

//R

Karsten

Glöm inte att även Saltsjöbanan ingår i E20 block 1 (alltså det paket med Nockeby- och Tvärbanan samt busstrafiken i Bromma och Råsta). I block 2 handlar det om Roslagsbanan och busstrafiken i Norrort (Täby, Vaxholm, Åkersberga och Vallentuna (ej 660-linjerna)).

Ni får heller inte glömma bort de järnvägsföretag som kan vara med cirkusen, kanske något utländskt företag är intresserat? Jag tror vi kan få se buss- och järnvägsföretag som lägger bud ihop med varandra, bortsett från de tre entreprenörerna (Arriva, Keolis och Veolia) som idag kör både tåg och buss.

"Vilket järnvägsföretag samarbetar Nobina med i denna upphandling?" kan vara en lika bra fråga som "Vilket bussföretag samarbetar Roslagståg med?".   

Ted Selander

Citat från: RoggaBoy skrivet 18 maj 2011, 18:55:16 PM
Har Keolis någon spårtrafik någon annanstans i världen?

Kan lägga till bl.a Eurobahn i Tyskland http://www.keolis.com/en/business-activities/leading-by-example/eurobahn.html?0=

På närmare håll har vi Bybanen i Bergen, Norge.

/Ted

Ersa

Citat från: Karsten skrivet 18 maj 2011, 20:29:18 PM
Glöm inte att även Saltsjöbanan ingår i E20 block 1 (alltså det paket med Nockeby- och Tvärbanan samt busstrafiken i Bromma och Råsta). I block 2 handlar det om Roslagsbanan och busstrafiken i Norrort (Täby, Vaxholm, Åkersberga och Vallentuna (ej 660-linjerna)).

Så 660-linjerna i Vallentuna kommer även i framtiden att tillhöra Upplands Väsby trafikområde? Det låter ju logiskt, då Upplands Väsby (där Vallentuna ingick) upphandlades rätt nyligen jämfört med Täby som rullar vidare på ett gammalt tillsvidareavtal.

Eller blir det någon del av dagens trafik som Arriva Vallentuna har som kommer att ingå i E20 block 2? En del av linje 524?

Ted Selander

Citat från: Ersa skrivet 18 maj 2011, 22:10:45 PM
Så 660-linjerna i Vallentuna kommer även i framtiden att tillhöra Upplands Väsby trafikområde? Det låter ju logiskt, då Upplands Väsby (där Vallentuna ingick) upphandlades rätt nyligen jämfört med Täby som rullar vidare på ett gammalt tillsvidareavtal.

Eller blir det någon del av dagens trafik som Arriva Vallentuna har som kommer att ingå i E20 block 2? En del av linje 524?

Norrorts alla linjer går in i E20 block 2, tillsammans med Roslagsbanan, i januari 2013 (då Roslagstågs avtal går ut). Dock kommer linje 620 att tillföras Norrtälje från samma datum.
Linje 524 delas inte.

/Ted

Ersa

Citat från: Ted S skrivet 18 maj 2011, 23:05:17 PM
Norrorts alla linjer går in i E20 block 2, tillsammans med Roslagsbanan, i januari 2013 (då Roslagstågs avtal går ut). Dock kommer linje 620 att tillföras Norrtälje från samma datum.
Linje 524 delas inte.

Tackar. Hur är det med depåtillhörighet för linje 621 i nutid, samt hur blir det efter 2013?

Omnilasse

Citat från: Ersa skrivet 18 maj 2011, 23:09:05 PM
Tackar. Hur är det med depåtillhörighet för linje 621 i nutid, samt hur blir det efter 2013?
621 ingår redan nu i det Norrtäljeavtal som börjar till Midsommar, så inte heller det ingår i Block 2 (alltså Norrortstrafiken).

handläggaren

Enligt vanigtvis välunderrättade, dock ibland felunderrättade, källor har Keolis, Veolia och Arriva lämnat bud på block 1. Nobina är endast med i block 2 och där som underleverantör till en tågoperatör som står som inlämnare för själva budet.