Rejäl ilska mot busschaufförer

Startat av Hagri, 29 april 2011, 08:44:51 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: danneh skrivet 29 april 2011, 21:44:06 PM
Men sen är detta ett buss-forum, har då aldrig läst någon som faktiskt sagt att en busschaufför är den skyldige här.

Du får väl läsa lite tydligare längre bak i denna tråd då.

JDS

Citat från: Hans Fredriksson skrivet 29 april 2011, 22:09:17 PM
Skyldig till vad? Det skedde ju ingen kollision.

Att det inte inträffar någon olycka behöver väl inte nödvändigtvis betyda att man är oskyldig till brott. Det finns trots allt trafikregler som gäller även vid vackert väder.

För övrigt anser jag att man får leva med att folk tutar/hojtar/gör fula tecken åt varandra för att uppmärksamma varandra på sådant beteende hos andra som de anser är fel. Yrkesförare som bär uniform kan knappast vara befriade från att delta i den allmänna sociala kontrollapparat som vi alla är en del av, det vet vi ju att det aldrig blir av (vilket märks på att en god del av klagomålen till trafikföretag gäller personalens uppträdande). En värld utan konfrontationer är rena utopin, sedan behöver det ju förstås inte gå till överdrift åt andra hållet heller!

Klaverdörr

#32
Tyvärr har vissa företag inga som helst krav på dom anställer mer än att dom har rätt körbehörighet, sedan stå och skrika att löner ska höjas osv men det är rena IDOTER som har anställts, det är enkelt att göra utsållningar när man anställer men ingen sållning görs så länge man inte har några KRAV.
Där jag arbetar så är det enorma tester innan man ens överhuvudtaget ens får en anställning (det första steget är ändå en provanställning).. Bussföraryrket är mycket komplext igentligen men tyvärr så utgår man bara från vilken körbehörighet man har på papper från staten, men i övrigt är det nada krav, inte ens att man klarar det svenska språket TYVÄRR...

Har varit med om när en fullsatt buss bara kör rakt ut framför min bil fast det är en heldragen linje, jag ringde direkt upp trafikledningen och berättade vad som skett och sa att jag hade det även filmat och sa att jag kände en journalist på lokaltidningen (jo jag ljög) arbetsledaren sa att han direkt skulle ta denna förare ur tjänst via mobilsamtal då detta ej fick förekomma och samtal omgående skulle ske, han tackade för samtalet men företages namn utelämnar jag denna gång och även ort/stad...
Dock har företaget har varit i riksmedia nyliggen pga andra saker pga totalt inkompetenta förare.............

Har dom stora företagen inga som helst krav mer än ett körkort fr staten? Försäkringsbolagen bör även dom ha krav eller skiter företagena i detta och betalar ur egen ficka ist? Skulle detta ofog som flera bolag gör i dag som nu råkat blivit filmat så hade enormt många ej ens fått en anställning, det är mest kvantitet ist för för kvallité. Kör fast det blir skador och olyckor sker bara bussen avgår???

Dax för en uppryckning i denna branch är vad som behövs via KRAV, hade inte skattebetalarna betalat underskottet via bla upphandlingarna så hade kraven varit hårdare.. Idag läggs anbuden för högt för att skadorna är många pga man har anställt fel personal och detta får i dagsläget skattebetalarna stå för och det är helt fel.. Ställer man KRAV så blir skadorna mindre och anbuden lägre..

Hagri

Citat från: Klaverdörr skrivet 30 april 2011, 03:32:27 AM
Tyvärr har vissa företag inga som helst krav på dom anställer mer än att dom har rätt körbehörighet, sedan stå och skrika att löner ska höjas osv men det är rena IDOTER som har anställts, det är enkelt att göra utsållningar när man anställer men ingen sållning görs så länge man inte har några KRAV.
Där jag arbetar så är det enorma tester innan man ens överhuvudtaget ens får en anställning (det första steget är ändå en provanställning).. Bussföraryrket är mycket komplext igentligen men tyvärr så utgår man bara från vilken körbehörighet man har på papper från staten, men i övrigt är det nada krav, inte ens att man klarar det svenska språket TYVÄRR...

Har varit med om när en fullsatt buss bara kör rakt ut framför min bil fast det är en heldragen linje, jag ringde direkt upp trafikledningen och berättade vad som skett och sa att jag hade det även filmat och sa att jag kände en journalist på lokaltidningen (jo jag ljög) arbetsledaren sa att han direkt skulle ta denna förare ur tjänst via mobilsamtal då detta ej fick förekomma och samtal omgående skulle ske, han tackade för samtalet men företages namn utelämnar jag denna gång och även ort/stad...
Dock har företaget har varit i riksmedia nyliggen pga andra saker pga totalt inkompetenta förare.............

Har dom stora företagen inga som helst krav mer än ett körkort fr staten? Försäkringsbolagen bör även dom ha krav eller skiter företagena i detta och betalar ur egen ficka ist? Skulle detta ofog som flera bolag gör i dag som nu råkat blivit filmat så hade enormt många ej ens fått en anställning, det är mest kvantitet ist för för kvallité. Kör fast det blir skador och olyckor sker bara bussen avgår???

Dax för en uppryckning i denna branch är vad som behövs via KRAV, hade inte skattebetalarna betalat underskottet via bla upphandlingarna så hade kraven varit hårdare.. Idag läggs anbuden för högt för att skadorna är många pga man har anställt fel personal och detta får i dagsläget skattebetalarna stå för och det är helt fel.. Ställer man KRAV så blir skadorna mindre och anbuden lägre..

Är du också en Sven?

Ersa

Kraven på bussförare är helt klart lägre än på anställda vid t.ex spårtrafik och flygtrafik. Men att kalla det "inga som helst krav" är en underdrift. Det nya yrkeskompetensbeviset är ju t.ex ett steg i rätt riktning. Jag tycker rekryteringen fungerar hyfsat bra även på de största företagen, med kontroll av polisregister, drogtest, hälsokontroller och kreditupplysning. Att därefter få sex månaders provanställning sker väl hos i princip alla bussföretag idag, vad jag vet. Att bara ha D-behörighet på sitt körkort kanske räcker för att Arbetsförmedlingen ska tycka att man är kvalificerad för att söka arbete som bussförare, men bussföretagen själva håller kraven högre än så. Visst kan man ställa exakt samma krav på bussförare som för t.ex spårvagns- och lokförare, men hur många bussförare skulle vi då ha kvar? Jag skulle tippa på 25% av dagens förarkår. Ska de övriga 75% av bussarna då bara stå stilla utan förare? Vem ska köra dem?

Självklart går det inte att förneka att yrkets status idag inte är vad det var förr. Lönen och arbetstiderna är inte helt optimala jämfört med andra yrkesområden, vilket lett till att många yngre väljer andra banor än att köra buss. Att rekrytera en 25-åring idag till att arbeta med t.ex 13 timmars ramtid enbart på monoton motorväg är inte det lättaste. Det finns säkerligen även flera förare som egentligen vill arbeta med något annat, men som idag inte har möjligheter till detta. Samhället och allmänheten klagar ofta på att det finns för många dåliga bussförare, men dessa kritiker erkänner samtidigt vid förfrågan att de aldrig själva skulle vilja köra buss i de områden som har högst belastning samt de otrevligaste förarna. Men få ser sambandet.

Angående föräkringsbolagen har de redan så höga premier på bussar att bolagen oftast bara tecknar trafikförsäkring. Det är billigast så.

Jag förstår inte riktigt det där med att anbuden läggs "för högt". Det är tvärtemot vad de flesta andra påstår.

mushkot

Citat från: Klaverdörr skrivet 30 april 2011, 03:32:27 AM
Tyvärr har vissa företag inga som helst krav på dom anställer mer än att dom har rätt körbehörighet, sedan stå och skrika att löner ska höjas osv men det är rena IDOTER som har anställts, det är enkelt att göra utsållningar när man anställer men ingen sållning görs så länge man inte har några KRAV.
Där jag arbetar så är det enorma tester innan man ens överhuvudtaget ens får en anställning (det första steget är ändå en provanställning).. Bussföraryrket är mycket komplext igentligen men tyvärr så utgår man bara från vilken körbehörighet man har på papper från staten, men i övrigt är det nada krav, inte ens att man klarar det svenska språket TYVÄRR...

Har varit med om när en fullsatt buss bara kör rakt ut framför min bil fast det är en heldragen linje, jag ringde direkt upp trafikledningen och berättade vad som skett och sa att jag hade det även filmat och sa att jag kände en journalist på lokaltidningen (jo jag ljög) arbetsledaren sa att han direkt skulle ta denna förare ur tjänst via mobilsamtal då detta ej fick förekomma och samtal omgående skulle ske, han tackade för samtalet men företages namn utelämnar jag denna gång och även ort/stad...
Dock har företaget har varit i riksmedia nyliggen pga andra saker pga totalt inkompetenta förare.............

Har dom stora företagen inga som helst krav mer än ett körkort fr staten? Försäkringsbolagen bör även dom ha krav eller skiter företagena i detta och betalar ur egen ficka ist? Skulle detta ofog som flera bolag gör i dag som nu råkat blivit filmat så hade enormt många ej ens fått en anställning, det är mest kvantitet ist för för kvallité. Kör fast det blir skador och olyckor sker bara bussen avgår???

Dax för en uppryckning i denna branch är vad som behövs via KRAV, hade inte skattebetalarna betalat underskottet via bla upphandlingarna så hade kraven varit hårdare.. Idag läggs anbuden för högt för att skadorna är många pga man har anställt fel personal och detta får i dagsläget skattebetalarna stå för och det är helt fel.. Ställer man KRAV så blir skadorna mindre och anbuden lägre..
Hm. Nästan hoppas att den dagen du gör ett misstag, så står en "stig" där med kamera och ringer lokalpressen...

Missförstå mig inte, tycker heller inte att man ska bete sig som en idiot i trafiken. Dock tycker jag även inte att man beter sig som du gjorde i exemplet ovan.

lil-sis

Trevligast vore om alla kunde köra efter "jag kompenserar för dina misstag så kompenserar du för mina".

Alla gör fel.

En del förvisso grövre fel än andra men så är livet och trafiken.

Peter Elmheden

Citat från: Klaverdörr skrivet 30 april 2011, 03:32:27 AM
.... inte ens att man klarar det svenska språket TYVÄRR...

Förstår din frustration och liknande.
Fast hade du lämnat in denna uppsats till din fröken i klass 5b så hade du inte heller
fått några stjärnor i din bok.

Björn Forslund

Denna tråd börjar spåra ur totalt, så den låses härmed!