Rejäl ilska mot busschaufförer

Startat av Hagri, 29 april 2011, 08:44:51 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter L

Citat från: mushkot skrivet 29 april 2011, 11:34:07 AM
Ja det är uppenbart att han gör fel, men tydligen inte lika uppenbart att föraren som filmar också gör det. Har man inte ögonkontakt bör man kunna förutse en sådan situation enligt min mening.

Jomenvisst!

Carl Eric

Citat från: Hagri skrivet 29 april 2011, 08:44:51 AM
Se filmen


"Länstrafiken i Eskilstuna beter sig som idioter i trafiken !"


Jasså så Eskilstuna är ett eget län nu också?  ;D  Tydligen så kör de sina bussar själv också...  :D *Varning för Ironi*
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

yngrot

Ja jisses då den här "Sven" är ju den som ser till att det händer och tyvärr är han inte ensam om detta beteende . Jag menar alla måste anpassa efter vad som händer på vägen.. "Sven" kör för fort och tutar vad det nu skulle hjälpa..  Tänk vad många såna dårar jag räddar varje dag .. skulle jag alltid köra efter  min "rätt" så skulle det smälla många ggr varje dag .. Varför ska bussförare alltid jagas på detta sätt??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

Citat från: Peter L skrivet 29 april 2011, 11:01:39 AM
Väldigt idiotiskt dessutom att peka finger och ger ingen bra bild av en yrkestrafikutövare, allra minst som bilen i sig inte gjort något fel.

Att sedan döma ut en hel förarkår i kommentarer är bara tramsigt, men tyvärr inte ovanligt. Där instämmer jag i Ersa och övrigas kommentarer.

Att bussföraren gjort fel är ju helt utom tvivel, även om det kan ha skett av en missbedömning. Bilisten har dock också gjort fel som inte visar någon förståelse för att missbedömningar kan ske, och som dessutom använder signalhornet på ett direkt felaktigt och aggressivt sätt. Idiotiskt att peka finger, ja. Men precis lika dåligt beteende att tuta bara för att markera sin "rätt". Hade Sven inte tutat hade han ju knappast fått ett finger mot sig, utan kanske mera en ursäktande gest. Nu lyckades han ju istället provocera fram ett argt svar. Båda förare visar här lika dåligt beteende enligt mig. Visst ska yrkesförare uppföra sig bra i trafiken, men jag har aldrig förstått det här med att man kan ursäkta privatbilisters idiotiska beteenden med att "det är okej pga att de inte är yrkesförare". Att man inte är yrkesförare är väl ingen ursäkt för att fritt kunna bete sig som en idiot.

Nu dömer Sven ju inte bara ut en hel förarkår utan dessutom även hela trafikhuvudmannen, vad nu Länstrafiken har med förarnas körbeteende att göra.

nohlin

Om man utgår från filmen så kan jag inte se många fel i bilförarens körning. Visst, han håller 51, enligt GPS-en, den första sekunden i filmen. Men utöver det håller han vettig fart, eftersom han, och endast han, lyckas undvika olyckan genom att stanna. Altså har han anpassat farten på sitt fordon efter omständigheterna på platsen.

Att han sen tutar gör kanske ingen direkt nytta, men att få det till ett lagbrott blir nog svårt. Det kan ju ändå ses som ett sätt att uppmärksamma föraren av bussen på att han faktisk kommer körande där.

Att sen påstå att alla bussförare där kör dåligt är naturligtvis dumt, och troligtvis väldigt ogrundat. Men det är lika dumt att påstå att föraren av bilen uppträder suspekt bara för att han filmar när han kör.

Och trots allt, i denna situationen för han inte något fel alls, utan snarare alla rätt. (okej, han skulle kunnat slopa tutan, men det kan ju vara ett tecken på att han är människa med, och får lite förhöjd puls när en buss plötsligt befinner sig framför bilen)

/nohlin

mushkot

Citat från: nohlin skrivet 29 april 2011, 17:53:15 PM
...utan snarare alla rätt.
Nja. Se mina inlägg ovan, tycker han kunde förutsett detta. Försöker iaf jag göra när jag kommer skymd...

Klaverdörr

Helt rätt att tuta så kanske bussföraren lär sig att tänka på hur man beter sig i trafiken, sedan är det bra att övriga i bussen blir uppmärksammade på vilken oansvarig förare som kör bussen, jag gör exakt samma.
Senast när jag passerade Ludvika så körde en stadsbuss ut rakt framför mig (dock lade den sig framför mig) och jag hängde mig på tutan, men jag fick inget finger utan den kvinliga föraren blinkade lite med varningblinkers och det tog jag som ett ursäkta.. Speciellt som denna förare gör på filmen så utsätter han flera passagerare för direkt fara då en ev krock skulle ske direkt in i sidan på bussen och där är den inte lika robust som fram och bak, och föraren av bilen utsätts för en enorm fara..

Detta är en arbetsgivarfråga och bör ageras enligt den rutinen, hade bilen varit en polisbil hade omgående böter getts!

Ej iakttagit väjningsplikt med motorfordon (ej moped klass II) Böter 2 000 kr..

Hans Fredriksson

Men herregud, det sker felbedömningar och intermezzon hela tiden i trafiken det är väl inget att tuta och leva rövare för.
Varför tåler en del inte att ngn gör fel eller gör en missbedömning. Det är bara att svälja förtretligheten för nästa gång kan det vara en själv som står för fel eller missbedömning.
Sverige är ett rättsamhälle och då är det myndigheter, inte privatpersoner, som avgör om lagbrott har begåtts. Och tur är väl det.

Patrik

Jag undrar om inte denna incident kanske passar in i den här tråden istället för att skapa en ny....?

http://www.marsta.nu/News.aspx?articleId=5964

CitatEn buss orsakade att två bilar krockade vid 18-tiden. Enligt uppgift svängde bussen ut från sin hållplats samtidigt som en bakomvarande tvingades veja.
Klicka på bilderna för att göra dom större!

Om bilderna inte syns, gå in här först: http://phbuss.1g.fi
Sen tillbaka till Bussnack och uppdatera sidan


www.phbuss.se - Bussbilder från hela Sverige

Staffan Sävenfjord

Citat från: Hans Fredriksson skrivet 29 april 2011, 19:50:10 PM
Men herregud, det sker felbedömningar och intermezzon hela tiden i trafiken det är väl inget att tuta och leva rövare för.
Varför tåler en del inte att ngn gör fel eller gör en missbedömning. Det är bara att svälja förtretligheten för nästa gång kan det vara en själv som står för fel eller missbedömning.
Sverige är ett rättsamhälle och då är det myndigheter, inte privatpersoner, som avgör om lagbrott har begåtts. Och tur är väl det.

Precis så och inte Bussnack heller. Detta är ingen domstol.

Signalhornet skall användas för att varna andra trafikanter och inte för att hämnas med. Visst är det lätt att ta till signalhornet även när faran är så att säga över men det är egentligen också ett trafikbrott. I går t ex var det en bil som utan att blinka körde ut från en parkeringsficka precis framför mig. Jag använde signalhornet för att varna honom men antingen var han döv eller också tyckte han att det var hans rätt att bara köra ut från parkeringsfickan. Jag fick gå ut i mötande fil för att undvika en påkörning och som tur var kom det ingen där. Må det då ursäktas mig att jag använde signalhornet även sedan det hela avlöpt lyckligt. Fast rätt var det inte.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Patrik skrivet 29 april 2011, 21:25:57 PM
Jag undrar om inte denna incident kanske passar in i den här tråden istället för att skapa en ny....?

http://www.marsta.nu/News.aspx?articleId=5964


Liknar ju den situationen som jag själv var med om i går. Men om det var på en plats där det är högst 50 km/tim är man ju som bilist skyldig att släppa ut bussen om han blinkar för att markera att han vill ut. Det innebär ju dock inte att bussföraren har rätt att tränga sig ut.

Sedan är det naturligtvis lätt att säga hur någon annan borde ha gjort men man skall inte gå i mötande fil om man inte är säker på att det kan ske utan fara. Bättre i så fall att köra på bussen. En frontalkrock är nästan alltid ett värre scenario.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

danneh

Nu tänker ja inte uttala mig om specifika fall, och inte om detta. Men sen är detta ett buss-forum, har då aldrig läst någon som faktiskt sagt att en busschaufför är den skyldige här.
Och skulle väl kanske inte säga att detta är det mest optimala stället för en diskussion om vem som är skyldig eller inte. Iom att de flesta, inkl mig själv, ofta/alltid försvarar personer som jobbar inom ens intressen.

Otto

Om nu den där "Sven Karlsson" tycker det roligt att åka runt och filma alla andras fel och brister så skulle
det vara intressant om han kunde montera upp sin kamera längst fram i en buss.

Han skulle givetvis åka med en hel dag, sittandes på den främsta stolen och dokumentera vilka
situationer bussföraren utsätts för och vilka snabba beslut föraren måste ta i de olika situationerna.

Han kunde även föra statestik över hur många resenärer säger"du är sen".

När kvällen kommer skulle nog "Sven Karlsson" vara tämligen trött i huvudet.

Hans Fredriksson

Citat från: danneh skrivet 29 april 2011, 21:44:06 PM
Nu tänker ja inte uttala mig om specifika fall, och inte om detta. Men sen är detta ett buss-forum, har då aldrig läst någon som faktiskt sagt att en busschaufför är den skyldige här.
Och skulle väl kanske inte säga att detta är det mest optimala stället för en diskussion om vem som är skyldig eller inte. Iom att de flesta, inkl mig själv, ofta/alltid försvarar personer som jobbar inom ens intressen.

Skyldig till vad? Det skedde ju ingen kollision.

danneh

Som jag sa, tänker inte uttala mig om detta fallet, eller något annat specifikt.
Och med det jag skrev menade jag inte att en olycka skett eller så. Men vem som inte "skötte sig" kanske säger mer?