Huvudmeny

SL linje 726

Startat av Mr H, 12 april 2011, 20:54:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr H

Från SL störningsinfo:
Buss 726 mot Fridhemsplan stannar inte vid Älvsjö station sedan 2011-04-11 kl 17:28 på grund av köer. Linje 726 körs med med extra bussar enligt tidtabell från Älvsjö-Fridhemsplan .
OBS! Sista turen från Huddinge Sjukhus mot Fridhemsplan kl.21:45 går via Älvsjö station.
Detta beräknas pågå åtminstone till 2011-04-30.


Någon som kan översätta för en stackars kund vad de egentligen menar? Är linjen omlagd i så fall varför? Endast i riktning Fridhemsplan men inte Tumba? Ända från 11 april till 30 april p.g.a köer? Kör man alltså E-bussar mellan Älvsjö och Fridhemsplan? Äh jag ger upp vägled mig någon initierad!

Mr H

JDS

Haha, det var knöligt formulerat med många skrivfel.

Jag tolkar det så här: 726 mot Fridhemsplan går inte via Älvsjö station eftersom det tar för lång tid. Men för att man ändå ska kunna åka med linjen från Älvsjö station, så går det extrabussar därifrån enligt den ordinarie tidtabellen. Man kan alltså åka Älvsjö station-Fridhemsplan som om inget hade hänt, men man kan inte åka söderifrån till Älvsjö station (med det nämnda undantaget kl 21.45).

Cero

Någon har fått för sig att gräva upp rondellen i Älvsjövägen (den vid station) varför det skapas låååånga köer. Antagligen vill inte SL att bussarna ska sitta där (övriga linjer tvingas göra det) varför man försöker få 726:ans resenärer över till pendeltåget vid Älvsjö.

För något år sedan planerade man ersätta rondellen med en femvägs signalreglerad korsning. Om det är vad som pågår nu framgår inte men om så är fallet kan vi nog förvänta oss mer av köelände i Älvsjö framöver. Köer var en av anledningarna till att rondellen fick ersätta den tidigare femvägs signalreglerade korsningen för många år sedan.

Karsten

Men hur ska man "tvingas över" till pendeltåget vid Älvsjö om bussen inte går förbi Älvsjö?

Mr H

Citat från: Karsten skrivet 12 april 2011, 21:21:33 PM
Men hur ska man "tvingas över" till pendeltåget vid Älvsjö om bussen inte går förbi Älvsjö?
:D
De menar nog i körriktning "landet" med de extra bussarna eller hur var det nu, går linjen fortfarande via Äs körriktning Tu och varför ska man då tvingas över? Den gissning är lika god som min! 
Påminner om politikern som sa "det låter krångligt det här men vänta bara tills jag har förklarat det" (var väl Yngve Holmberg?):D :D :D
Mr H

JAB

Jodå, cirkulationsplatsen skall ersättas med en korsning...det blir nog fler linjer som berörs av detta med extrabussar i området också.

Mr G

Citat från: Cero skrivet 12 april 2011, 21:16:18 PM
Köer var en av anledningarna till att rondellen fick ersätta den tidigare femvägs signalreglerade korsningen för många år sedan.

När skulle detta ha skett? Rondellen fanns väl där redan när Sten Sture dammade på Kristian på ängarna i närheten.
吉先生

Kvarne

Jo tack...körde 163:an härom dagen och var på väg mot Bredäng. Det tog tvärstopp på Magelungsvägen jämte Mc Donalds och sedan tog det mig nästan en 25 min att komma fram till Älvsjö....

Igår körde jag istället via Åbyvägen och sedan 144ans väg för att komma in till Älvsjö bakvägen...gick mycket bättre.
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep


Mr G

Citat från: Kvarne skrivet 13 april 2011, 06:37:18 AM
Igår körde jag istället via Åbyvägen och sedan 144ans väg för att komma in till Älvsjö bakvägen...gick mycket bättre.

Smart! Hann du ikapp turen framför? Eller kanske kom du t o m fram till Älvsjö station innan den?
吉先生