VF: Busschaufför vill ha tillbaka jobbet

Startat av RoggaBoy, 08 mars 2011, 19:00:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

RoggaBoy

CitatDet började med ett medborgarförslag och slutar med en förhandling i Arbetsdomstolen.
Nobina har sagt upp busschauffören Rabih Ballout. Facket kräver att uppsägningen hävs.
http://www.folkbladet.nu/244663/2011/03/08/busschauffor-vill-ha-tillbaka-jobbet

Citat"Det handlar om yttrandefriheten"
http://www.folkbladet.nu/244665/2011/03/08/%E2%80%9Ddet-handlar-om-yttrandefriheten%E2%80%9D

kimpan

Citat från: Lars Ödlund skrivet 08 mars 2011, 22:55:16 PM
Att man från Kommunals sida inte inser vikten av att en bussförare kan passa tiderna är skrämmande, om man upprepade ggr visat att man inte kan passa tider vilket drabbar kollegor och kunder tycker inte jag att det är något att diskutera, då passar man inte för jobbet.

Så många gånger som jag under min tid i Sthlm råkade ut för att vissa kollegor gav blanka f*n i att gå ut i tid till avlösningarna utan att arbetsgivaren tog till åtgärder mot ofoget så är detta högst välkommet.

Kommunal måste ju försvara sina medlemmar så gott det går... Det är väl bra att detta avgörs i AD så man får en dom på om det är OK att komma för sent flere gånger...

Wetjo

Såg att även Bergkvara buss skulle dit 22/3...

För att återgå till ämnet, så tror jag att vägran att blåsa i Alkotest före eller under tjänstgöring är saklig grund för uppsägning. Har sedan företaget varit bra på att dokumentera frånvaro och sen ankomst/tidig hemgång samt följt regler om muntliga o skriftliga varningar, så fallet klappat o klart. Har Nobina å andra sidan missat någonstans blir det dyrt för företaget...

mushkot

Läser man kommentarerna till artikeln, verkar det som om det finns en hel del som inte framgår från förarens synpunkt också.

Wetjo

Citat från: Lars Ödlund skrivet 09 mars 2011, 12:42:13 PM
Hade man låtit bli att ta med lojalitetsbiten hade nog fallet varit klappat o klart, eftersom det inte varit frågan om ett avskedande så är bara några av de uppräknande punkterna grund för uppsägning, det går inte att ha förare som man kan befara vara onyktra eller inte kan passa tiderna, jag antar att Nobinas trafikavtal säger att alkotester ska göras och att bussarna ska avgå enligt tidtabellen, i sånt fall så innebär den anställdes handlande att Nobina drabbas av efterräkningar från beställaren.

Även om företaget förlorar, kommer troligen Rabih att lösas ut från företaget. Dom verkar vara långt från varandra. Sen är det som sagt en bevisfråga vem som har rätt och vem som har fel.
Tvärtemot vad en av kommentatorerna skriver ska väl inte chefen vara "omtyckt" däremot ska han vara "respekterad" två olika saker... Har chefen en rak linje och har relevant kunskap om branschen blir han respekterad, men kanske inte omtyckt. Gagnar chefen sina egna intressen blir han varken respekterad eller omtyckt.

Ersa


JDS

Vilken vimsig arbetsgivare, som inte kan bestämma sig för vilken fot man ska stå på! Om man nu har ett antal punkter som garanterat håller, borde man då inte nöja sig med dem? I stället försöker man misskreditera honom på alla tänkbara sätt samtidigt, även sådana som är helt irrelevanta i rätten. Suck...

mushkot

Vad jag förstod så berodde några av frånvarotillfällerna på att föraren hade fackliga uppdrag som chefen i fråga inte godkände som giltig frånvaro?

RoggaBoy

Noterade när jag nyss åkte med en B9S i stan (Umeå) att man satt upp en liten datorskriven lapp om att Rabih är i AD idag och att förarna stödjer honom i tvisten. Allt undertecknat med "Vi andra 97 förare" (eller något i den stilen, kom inte håg exakt!

Bussnissen

Jag vill påstå att det är mycket ni inte vet i det här fallet som skulle vara till Rabih Ballouts fördel.
En del av den här historien går antagligen tillbaka i tiden när Rabih och trafikchefen stod på samma
sida när de jobbade fackligt där de hade en del meningsskiljaktigheter.
Trafikchefen är i mina ögon en långsint hämndlysten person. Jag tror att det här till viss del
rör sig om en personlig vendetta gentemot Rabih B.
Jag kan tex nämna att trafikchefen enligt uppgift jag fått från en i driftledningen suttit
och spanat från sitt fönster när Rabih kommit till huvudbyggnaden för att "blåsa in", dvs när
arbetstiden börjat. Rabih har under den här tiden arbetat i tvätthallen i byggnaden intill.
Det tar ett par tre minuter att gå mellan. När Rabih inte infunnit sig i tvätthallen på
minuten vid arbetstidens start i tvätthallen så har han blivit anklagat för att bli sen till jobbet.
Med detta resonemang skulle det innebära att han måste "blåsa in " två, tre minuter innan
för att börja itid. Vilket naturligvis inte är ett korrekt förfarande.

Jag anser att Rabih B är utsatt för trakasserier av trafikchefen och att HK i Solna borde ta
och agera på ett adekvat sätt gentemot trafikchefen. Han har redan gått för långt.
Han är inte mogen sin uppgift. Den allmänna uppfattningen bland personalen inklusive
många på kontoret är att han är något av en elefant i glashus.
Han har aldrig varit känd för att kunna ta folk, han saknar social kompetens.

När det gäller alkolåset har nog väldigt många glömt någon gång att "blåsa ut".
Det ska man inte behöva bli bestraffad för.
Dessutom har trafikchefen nu försagt sig i AD och medgivit att alkolåset använts som stämpelklocka.
Troligtvis omedvetet, han är inte känd för att erkänna fel och brister.
Och be om ursäkt när fel begåtts klarar han inte heller.

Så jag, precis som 95 % av alla ,håller på Rabih Ballout och hoppas det går bra för honom.

Ersa

I tvisten mellan bussföretaget Nobina i Umeå och Rabih Ballout, där företaget hösten 2009 sade upp Rabih Ballout så har ett av skälen till uppsägningen varit att företaget fått betalat vite för en försening september 2009 som Ballout var orsak till. Men när arbetsrättsjuristen Anne Alfredsson två dagar före förhandlingarna i Arbetsdomstolen kontrollerade saken med Länstrafiken, så stämde inte det:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=109&artikel=4438101

27 april kommer domen i AD, enligt SR.

JDS

Citat från: Lars Ödlund skrivet 08 april 2011, 12:23:21 PM
Bara för att bussen blir försenad och vite utgår kan man inte anklaga föraren för att ha misskött sig, däremot om det hela beror på grov vårdslöshet eller andra orsaker som att föraren inte följt sina åligganden.

Även om det är lätt att rätta till, och egentligen inte har med saken att göra, så framstår det ju som lite lätt komiskt att bolaget har "missat" att anmäla förseningen till beställaren och därmed inte betalat vite för den, men ändå klandrar arbetstagaren för att ha orsakat förlusten. Vadå tala med kluven tunga, liksom!

JDS

Citat från: Lars Ödlund skrivet 08 april 2011, 12:45:36 PM
Det är väl så att TL har bokfört förseningen och orsaken till densamma och angett att den är vitesbelagd men att detta senare i hanteringen har kommit bort.

Den rapport som ligger till grund för personalärendet är med största sannolikhet TL:s och där är "Vite" sannolikt ikryssat....

Är det verkligen TL:s sak att bedöma om vite skall betalas? Det låter mera som något som borde avgöras av någon längre bak i organisationen. TL:s jobb är väl rimligen att rapportera tillräckliga rådata så att ekonomifunktionen kan avgöra hur den ska gå vidare?

JDS

Citat från: Lars Ödlund skrivet 08 april 2011, 16:01:03 PM
Idag är ju organisationerna slimmade och beslutvägarna korta, det är inte så att ett sådant här ärende tillsammans med tusentals andra avvikelser ska passera ett antal pappersvändare som ska signera "tagit del av" utan att egentligen utföra något arbete av vikt

Nähä, men hur går det då till när något "kommer bort senare i hanteringen"? Du skrev ju så här:

Citat från: Lars Ödlund skrivet 08 april 2011, 12:45:36 PM
Det är väl så att TL har bokfört förseningen och orsaken till densamma och angett att den är vitesbelagd men att detta senare i hanteringen har kommit bort.

Så du verkar trots allt mena att det sitter någon längre bort i hanteringen och skickar grejerna vidare...

Bussnissen

Citat från: JDS skrivet 08 april 2011, 13:11:28 PM
Är det verkligen TL:s sak att bedöma om vite skall betalas? Det låter mera som något som borde avgöras av någon längre bak i organisationen. TL:s jobb är väl rimligen att rapportera tillräckliga rådata så att ekonomifunktionen kan avgöra hur den ska gå vidare?
Håller med! Bland bussförarna i Umeå är det välbekant att Nobina friserar ganska friskt med siffrorna när det
gäller att rapportera förseningar och inställda turer. Läste en siffra för ett tag sedan att vi fullföljde turer istil
med 99.9 %. Vi sitter ofta och skrattar uppgivet åt detta i fikarummet. Vi som vet hur verkligheten ser ut skulle vilja
presentera helt andra siffror. 21, 22, 23.....minuter blir 19,18 17min osv.
Allt för att slippa vite. En förare blev hotad nyligen att han personligen skulle få betala vitet på 2000 kr
för att han ställt en tur. Inte realistiskt direkt, men att bara yttra en sådan sak!!!
Vitesbeloppen är det enda som betyder något hos Nobina i Umeå.
Trafikchefen i Umeå har redan också bevisat i AD att han är en lögnare.