Körförbud för buss – igen

Startat av RoggaBoy, 01 mars 2011, 22:20:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

JDS

Citat från: Lars Ödlund skrivet 03 mars 2011, 11:21:31 AM
Sköter man detta rätt och har välutbildad personal till jobbet så är jag övertygad om att säkerhetskontrollen fungerar bättre än om var o en gör den med olika förutsättningar, intresse o kunnande.

Det tror jag också, dock är det väl vanligare att den personal som gör detta aldrig är ute i trafiken och kör (kanske inte ens får köra utanför garaget?) och då är det ju svårare?

Peter L

Citat från: JDS skrivet 03 mars 2011, 11:28:59 AM
Det tror jag också, dock är det väl vanligare att den personal som gör detta aldrig är ute i trafiken och kör (kanske inte ens får köra utanför garaget?) och då är det ju svårare?

Visst är det vanligare, men behöver inte vara svårare om personalen är välutbildad som Lars skrev.

KG

Citat från: Lars Ödlund skrivet 03 mars 2011, 11:21:31 AM
Sköter man detta rätt och har välutbildad personal till jobbet så är jag övertygad om att säkerhetskontrollen fungerar bättre än om var o en gör den med olika förutsättningar, intresse o kunnande.

Tvättpersonalen riskerar inte böter om bussen går olaglig i trafik. Därför viker tvättpersonalen enklare efter order från ledningen om att snabba på arbetet eller låta "småfel" vara.
En förare som riskerar böter är däremot mindre villig att se mellan fingrarna.

Danne B.

Citat från: Fikman skrivet 02 mars 2011, 14:51:36 PM
Mönsterdjupet ska mätas på det mest slitna stället på däckets huvudmönster. Huvudmönstret är de mittersta tre fjärdedelarna av slitbanan.

Alltså tvilar jag på att FarbrorBlå sätter körförbud för att man gnagt lite på kantstenarna.

Det handlar om slarv/nochalans från företagets sida skulle jag mistänka, chaufförerna som nagelfar bussar före färd ar väll gett upp.

Syns corden på sidan av däcket så är det olagligt, oavsett mönsterdjup i slitbanan!

//Danne