Körförbud för buss – igen

Startat av RoggaBoy, 01 mars 2011, 22:20:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hagri

De hållplatser som är gemensamma för spårvagn och buss är antagligen kantstenen mer anpassade efter spårvagnarna för att förhållandena skall bli så bra som möjligt för de som reser med just spårvagn. Att det skulle bli en ombyggnad som försämrar för spårvagnsresenärerna kan man inte räkna med. Inte efter allt det strul som varit med de nya låggolvs spårvagnarna från Ansaldobreda där man bland mycket, mycket annat fått bygga om rullstolsramperna för att de inte fungerat.
Är det sedan så trångt på en del av de gemensamma hållplatserna, som Tomas skriver, skulle de behövas byggas om och avståndet mellan spåren ökas. Jag tror inte att varken Västtrafik eller Göteborgs stad är så intresserade av att ta den kostnaden.
Beroende på hållplatser och körsätt kan ett däck som kan gå igenom en "säkerhetskontroll" innan bussen tas i bruk på morgonen uppvisa skador där korden syns senare under dagen. Det är ju när bussen är i trafik som skadorna uppkommer.
Att egen kontrollen av säkerhet är dålig inom en del företag är inget nytt. Men att den är så dålig att buss efter buss får körförbud av polisen är ändå ett lågvattenmärke.

Nupski

Lite OT men när man väl hade byggt om många spårvagnshållplatser i Göteborg kom man på att man trots allt inte kunde använda rampen på hållplatserna för att ingen hade tänkt att placera bänkar och kurer på rätt ställe vilket i sin tur att man fick bygga om ombyggda hållplatser på nytt  :-X.

Zella

I Sthlm är ju hållplatserna anpassade efter SPV 7 och 69 t.ex så stannar bussen i början av hpl just på grund av höjdskilnader.

Fikman

Mönsterdjupet ska mätas på det mest slitna stället på däckets huvudmönster. Huvudmönstret är de mittersta tre fjärdedelarna av slitbanan.

Alltså tvilar jag på att FarbrorBlå sätter körförbud för att man gnagt lite på kantstenarna.
Det handlar om slarv/nochalans från företagets sida skulle jag mistänka, chaufförerna som nagelfar bussar före färd ar väll gett upp.

Hagri

Citat från: Fikman skrivet 02 mars 2011, 14:51:36 PM
Mönsterdjupet ska mätas på det mest slitna stället på däckets huvudmönster. Huvudmönstret är de mittersta tre fjärdedelarna av slitbanan.

Alltså tvilar jag på att FarbrorBlå sätter körförbud för att man gnagt lite på kantstenarna.
Det handlar om slarv/nochalans från företagets sida skulle jag mistänka, chaufförerna som nagelfar bussar före färd ar väll gett upp.
Man kanske kan sammanfatta att däcket var i sådant skick att det gav körförbud.
Sedan kan det skilja på vilken polis som gör kontrollen. Om det är trafikpolisen eller om det är ordningspolisen.
Jag har varit med om att ordningspolisen, i mitten av januari med ett rejält lager snömodd,
har uttalat att det är bra framdäck på bussen, en 12 meters boggibuss, beroende på att det var 6mm mönster djup. Att däcken var slitna med "sommarmönster" och det fåtal spår det ger i slitbanan begrep de tydligen inte. Man kan säga att däcken var lagliga utifrån mönsterdjupet men definitivt inte bra eller lämpliga.

Fikman

Citat från: Hagri skrivet 02 mars 2011, 15:58:53 PM
Man kanske kan sammanfatta att däcket var i sådant skick att det gav körförbud.
Sedan kan det skilja på vilken polis som gör kontrollen. Om det är trafikpolisen eller om det är ordningspolisen.
Jag har varit med om att ordningspolisen, i mitten av januari med ett rejält lager snömodd,
har uttalat att det är bra framdäck på bussen, en 12 meters boggibuss, beroende på att det var 6mm mönster djup. Att däcken var slitna med "sommarmönster" och det fåtal spår det ger i slitbanan begrep de tydligen inte. Man kan säga att däcken var lagliga utifrån mönsterdjupet men definitivt inte bra eller lämpliga.


Blir svårt för en trafikare med att göra nått lagligt åt att man åker på "sommar" mönster, mer än uppman till att byta till några med lite lämpligare mönster sålänge man har rätt mönster djup

forthemoment

Dom stoppade ännu mer bussar idag. Bla annat 961 från Spårvägen som fick omedelbart körförbud pissa diesel och bakdäcket var väven framme.
Bussförare KE's Bussar i Kungsbacka
Förtroendevald inom Kommunal

yngrot

Ska bli intressant att fälja detta och se hur det slutar. Men är det som Tomas skriver så trångt att man måste fälla in backspegel då är det ju helt felbyggt.  Och det verkar ju vara mycket som är felgjort då ramper inte kan användas för de tar i bänkar och kurer..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

mushkot

Citat från: Lars Ödlund skrivet 02 mars 2011, 13:13:33 PM
Och hur många av er som har någon erfarenhet från yrket kollar alla däck vid varje vagnuttag eller avlösning?
Däckmönstret kan man ganska lätt få en uppfattning om men om däcksidorna är slitna och isf hur mycket är inte lika enkelt att se, en liten hint kan man få genom att studera om den upphöjda texten är sliten men i övrigt krävs en noggrann besiktning som föraren knappast gör i verkliga livet.
På vissa däck finns slitagevarnare i form av små gropar på sidorna. Gropen borta - däcket farligt slitet...

Fikman

Citat från: mushkot skrivet 02 mars 2011, 21:39:04 PM
På vissa däck finns slitagevarnare i form av små gropar på sidorna. Gropen borta - däcket farligt slitet...

Har alldrig hört om slitagevarnare på sidorna, man är ju inte där och kör utan klackar i mönstret.

Hagri

Citat från: Fikman skrivet 02 mars 2011, 17:15:00 PM
Blir svårt för en trafikare med att göra nått lagligt åt att man åker på "sommar" mönster, mer än uppman till att byta till några med lite lämpligare mönster sålänge man har rätt mönster djup
Poängen var att ordningspolisen tyckte att däcket var bra. Det gjordes ingen mätning utan bara en koll med ögonen.
Men som sagt det är lagligt utifrån mönsterdjup.

KG

Citat från: Lars Ödlund skrivet 02 mars 2011, 23:00:59 PM
Det finns ingen lag som kräver att du ska ha vintermönster, och att ha det fram på en tätortsbuss känns väldigt overkill.
Många åkare som kör med dubbat fram dubbar vanliga normala framdäck och inte några med aggresivt vintermönster.

Det är svårt att dubba däck med sajpningar. Krävs en solid gummiyta att skruva ner dubben i.

Trean

"- Vi kommer i kväll och i natt att kontrollera höger framdäck på alla våra bussar och vi har träffat vår däckleverantör under tisdagen för att försöka få någon form av slitagevarnare på däckssidorna."

Eller så kanske förarna ska göra säkerhetskontrollen som man enligt lag måste göra så fort man sätter sig i en buss.

Knallhatt

Citat från: Trean skrivet 03 mars 2011, 06:15:48 AM
"- Vi kommer i kväll och i natt att kontrollera höger framdäck på alla våra bussar och vi har träffat vår däckleverantör under tisdagen för att försöka få någon form av slitagevarnare på däckssidorna."

Eller så kanske förarna ska göra säkerhetskontrollen som man enligt lag måste göra så fort man sätter sig i en buss.


Man har en lösning på Veolia i Göteborg att säkerhetskontrollen görs på natten av särskild personal, innan förarna hämtar ut bussen.
En lösning som inte bara Veolia tillämpar.

mushkot

Citat från: Fikman skrivet 02 mars 2011, 22:27:00 PM
Har alldrig hört om slitagevarnare på sidorna, man är ju inte där och kör utan klackar i mönstret.
Titta runt lite så kanske du ser ett.  :)