Körförbud för buss – igen

Startat av RoggaBoy, 01 mars 2011, 22:20:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

RoggaBoy

Vi kräver att Veolias vd kommer till Västtrafik för att förklara vad företaget sysslar med. Vi är beredda att utfärda en formell varning till Veolia, blir det inte omedelbart en kraftfull förbättring kan vi komma att säga upp avtalet.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.562442-korforbud-for-buss-igen

Fikman

Altås man bli ju matt när man läser Veolias för jag tvilar på att dom har sveriges i särklas skickligaste chauförer som lyckas nöta ner så stor del av slitbanan mot trotoarkant när det i valiga fall blir lite nött längst ut i kant mot sidan så det föanleder ett körförbud.

Ersa

"Bussarna kör emot trottoarkanten vid hållplatserna och sliter sönder höger framdäck"

Nu försöker jag inte lasta allt ansvar på någon annan part än Veolia, men jag måste ändå få fråga varför man väljer kantsten som kan slita på däcken. Det är väl bra dumt, när det faktiskt finns kantsten som är designad i en snygg mjuk vinkel som gör att inget annat än en liten del av däckets sida kan slitas mot den.



Nu är jag verkligen ingen designer, men om ni låter fantasin flöda och samtidigt kisar med ögonen kanske ni förstår temat ovan.
Ett grått däck (som varken är skalenligt eller sitter fast i ett fordon) mot en vit kantsten med vinkel, samt lite svart asfalt utkastat till höger om kantstenen (med ett glapp mellan dem att tappa ner mynt och nycklar i).

Nupski

De hållplatser som är gemensamma med spårvagnarna i Göteborg har en väldigt hög och rak kantsten ca 20cm. Sedan har man på andra sidan ett staket mot mitten. Så vet man inte att man skall ha ratten i mitten av vänster räl för att inte hamna i staketet eller gnaga sig mot kantstenen kan det lätt bli sådana skador. Det är väl inte bredare än 280cm på vissa hållplatser, Hagakyrkan fick jag vinkla in vänsterspegeln för att den inte skulle ta i staketet detta på Majornas 260cm breda A23.

Så frågan kan ju bollas tillbaka till Västtrafik och Göteborgs kommun.

Peter L

Jag håller givetvis med er vad gäller det idiotiska med kantstenarna, MEN poängen just här är väl ändå att bussarna tillåts köra utan att någon reagerar innan polisen utfärdar körförbud på plats. Vad hände med säkerhetskontrollen oavsett den nu görs av förare, tvättpersonal eller annan? Det erkänner ju företrädare för företaget i fråga att det är en brist. På det sättet är det väl också bra att Västtrafik reagerar kraftigt på det inträffade.

Ersa

Citat från: Peter L skrivet 02 mars 2011, 08:43:08 AM
Jag håller givetvis med er vad gäller det idiotiska med kantstenarna, MEN poängen just här är väl ändå att bussarna tillåts köra utan att någon reagerar innan polisen utfärdar körförbud på plats. Vad hände med säkerhetskontrollen oavsett den nu görs av förare, tvättpersonal eller annan? Det erkänner ju företrädare för företaget i fråga att det är en brist. På det sättet är det väl också bra att Västtrafik reagerar kraftigt på det inträffade.

Givetvis. Det ultimata vore nu om både operatören och kommunen nu rannsakade sig själva och öppet erkände de misstag de båda gjort, samt förbättrade sig. Bättre utbildningar och säkerhetskontroller på trafikföretaget, samtidigt som alla kantstenar på alla berörda hållplatserna byts ut senast nu i vår/sommar.

Peter L

Citat från: Ersa skrivet 02 mars 2011, 09:00:36 AM
Givetvis. Det ultimata vore nu om både operatören och kommunen nu rannsakade sig själva och öppet erkände de misstag de båda gjort, samt förbättrade sig. Bättre utbildningar och säkerhetskontroller på trafikföretaget, samtidigt som alla kantstenar på alla berörda hållplatserna byts ut senast nu i vår/sommar.

Mycket bra förslag, både enkelt och konkret. Kanske lite för enkelt bara...?  ;D

Nupski

Kantstenen kan inte bytas på berörda hållplatser för att den höga kanstenen är en del i Kolla projektet och kollektivtrafik för alla. Men man kan lyfta bort GS Majorna andan så förarna vågar felanmäla.

1896

I detta fall får nog Västtrafik skylla sig själva, när dom inte gör vad man säger åt dom att göra.  8)

kurre

Lite tunt att klaga på kantstenen, varför har ingen annan operatör samma problem

Ersa

Citat från: kurre skrivet 02 mars 2011, 11:18:38 AM
Lite tunt att klaga på kantstenen, varför har ingen annan operatör samma problem

Självklart är rätt körteknik för förarna i förhållande till tillgängligheten, samt regelbunden däckkontroll väldigt viktiga faktorer. Det är det ingen här som försöker förringa. Men att även använda samma typ av "vänlig" kantsten, samt ha en enhetlig höjd på alla hållplatser är en del av den långsiktiga lösningen på detta problem. Och då denna faktor tyvärr sällan varken uppmärksammas i media eller på kommunstyrelsens och trafikhuvudmannens möten, dyker debatten upp här.

I Umeå tätort kan man knäcka bakdörrarna på vissa bussmodeller om de nigs, detta pga extremt höga kanter på vissa ställen. Detta medan vissa andra hållplatskanter i centrala stan är så obefintligt låga att pensionärer har svårt att ta ett kliv upp i lågentrévagnarna även om de nigs de 1-2 cm som de kan. Har det någonsin funnits någon debatt om detta? Nej, självklart inte mera än att resenärerna klagar på föraren som inte kan niga bussen ända ner till gatunivå.

Ersa

Citat från: Tomas skrivet 02 mars 2011, 11:07:03 AM
Kantstenen kan inte bytas på berörda hållplatser för att den höga kanstenen är en del i Kolla projektet och kollektivtrafik för alla. Men man kan lyfta bort GS Majorna andan så förarna vågar felanmäla.

Det är absolut inget fel med hög kantsten som underlättar tillgängligheten, då detta betyder att man inte behöver niga bussen. Men stenen måste självklart vara mjukt utformad och vinklad så att den är vänlig mot fordonen även om däcket skulle komma för nära.

New_options

Kantsten? Smala hållplatser?

Undanflykterna haglar! Det känns rätt ynkligt. Kan ni inte hantera bussarna på rätt sätt kanske man ska fundera på att göra något annat än att just - köra buss.

Men oavsett är och förblir det djupt olyckligt att girighet (eller dumhet?) gör att däck som är i sånt skick att polisen utfärdar körförbud ens kan slinka igenom en säkerhetskontroll!

Om sedan hållplatserna är smala, har höga kanter eller annat så det inte ger optimala förhållanden är oviktigt!

forthemoment

Veolia skiter fullständigt i det. Vissa bussar som stoppats med fel har vart felanmälda sen trafikstart. Och det är till stor del GS Majorna andan som måste bort. Men också att Veolia åtgärdar fel innan polisen upptäcker dom.
Bussförare KE's Bussar i Kungsbacka
Förtroendevald inom Kommunal

Ersa

Citat från: kurre skrivet 02 mars 2011, 11:18:38 AM
Lite tunt att klaga på kantstenen, varför har ingen annan operatör samma problem

Citat från: New_options skrivet 02 mars 2011, 12:08:45 PM
Kantsten? Smala hållplatser?

Undanflykterna haglar! Det känns rätt ynkligt. Kan ni inte hantera bussarna på rätt sätt kanske man ska fundera på att göra något annat än att just - köra buss.

Men oavsett är och förblir det djupt olyckligt att girighet (eller dumhet?) gör att däck som är i sånt skick att polisen utfärdar körförbud ens kan slinka igenom en säkerhetskontroll!

Om sedan hållplatserna är smala, har höga kanter eller annat så det inte ger optimala förhållanden är oviktigt!

Alla har ju olika åsikter. Som bussresenär i tätort anser jag personligen att bussarna rent fysiskt ska kunna köra in någorlunda nära hållplatsen så att resenärerna kan ta sig in i bussen utan att behöva ta stora kliv. En bra grej är t.ex att backspeglarna inte ska behöva smälla in i busskurerna om bussen körs 1-2 cm nära kantstenen vid en hållplats, vilket jag ibland sett.
Att den skulle vara helt "oviktigt" med bra förutsättningar i trafiken i allmänhet samt vid hållplatser i synnerhet tycker jag är lite väl starka ord.

Vidare tycker jag att jag redan mer än en gång har förklarat att diskussionen om hållplatsutformning och framkomlighet/hinder i trafikmiljön inte är en ursäkt för det som artikeln handlar om, utan endast en del av problemet. Men när världen är svart eller vit är det ju uppenbarligen svårt att ta upp mer än en lösningar på ett problem. Då blir övriga förklaringar genast "ursäkter" och "undanflykter".

Vinklingen "kan ni inte hantera bussarna på rätt sätt" är även intressant då den riktas mot just de Veoliaanställda förarna i detta område. Men har svar från några av dessa specifika förare som kört sönder däcken förekommit i denna tråd? Inte vet jag, då mina bussar finns östkusten och har fina hela däck.