Borås stadstrafik - lite idéer om linjenätet

Startat av Stefan K, 02 januari 2011, 15:46:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 05 januari 2011, 20:36:41 PM
Inte så dumt tänkt, men jag har ett lite annat förslag också.

Förslaget som ligger för "etapp 2" för den förändring som nu pågår och där just "etapp 1" har genomförts säger att 2012 ska linje 3 ändras så att den går Södra Torget-Knalleland via Resecentrum-Norrby-Bäckeskog. Jag måste säga att den idén är inte så tokig eftersom den löser några olika problem i ett svep. Dels löser den mer trafik till Norrby, dels ger den en ytterligare direktförbindelse Hässleholmen-Resecentrum, dels direktförbindelse Resecentrum-Knalleland och dessutom ger den bussförbindelser till de nya butikerna och industrierna på Bäckeskog (nya Repslagargatan). Det är dessutom fler butiker och kontor planerade för det här området och ny bro till Armbågaområdet så det kommer nog att behövas bussförsörjning till området förr eller senare.

Jag skulle vilja utöka förslaget genom att förlänga denna linje 3 till norra delarna av Sjöbo, kanske till gamla vändslingan vid Långesten. På så sätt skulle man kunna köra linjerna mot Fristad nya riksväg 42 över Nordskogen när den blir färdig 2012. Det kommer att spara en del restid till Fristad och kommer nog att behövas om kollektivresandet ska kunna behålla sin resenärsandel på sträckan framöver.

Problemet blir att Almenäs då blir utan bussförbindelser. Men det går ju att inrätta en 40-linje dit som man körde förut. Sedan tänkte jag inte på att 42-an kommer att bli färdig 2012. Givetvis bör 150 gå den vägen.

Kanske man kunde köra linje 30 hela dygnet mellan Resecentrum och Långesten och sedan förlänga den till Holmen resp Tosseryd under ungefär de tider som nu. Möjligen med ett annat nummer.


Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 05 januari 2011, 20:36:41 PM
Linje 3 och 6 bytte plats på det sättet under tiden 2004-2007. Enda egentliga nackdelen som man också fick en del kritik för var att Bergsäter då blev helt utan kvällstrafik. Men det kanske man kan lösa på något annat sätt.

Det är klart att det är en försämring men Svensgärde skulle väl också behöva fler förbindelser på kvällarna.

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 05 januari 2011, 20:36:41 PM
Man bör nog se linje 4 som en förberedelse inför nedläggningen av linje 10-16 som med största sannolikhet genomförs 2013. Dock blev jag förvånad att den infördes redan nu och dessutom med lite oklar anledning. Men framförallt är det väl att man ville trafikera hela Trandaredsgatan igen och dessutom Brotorp. Ett problem med att låta linje 41 ta över Brotorp är att det skulle bli något tidsödande eftersom den i så fall måste upp till och vända, det går inte att köra genom området.

Nej, 41-an skulle ju då få vända i nuvarande slinga om man inte kan bygga en ny bussgata. Jag vet dock inget om förutsättningarna för detta. Med vändning blir det cirka 3 minuters längre restid för dem som skall bortom Brotorp.

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 05 januari 2011, 20:36:41 PM
Det låter inte så tokigt och bör väl bara innebära ganska marginellt längre restider till Hedvigsborg. Möjligen skulle man kunna köra den slingan åt andra hållet på eftermiddagarna, men det kanske bara skulle krångla till tidtabellen onödigt mycket.

Det är ju lite blandat beroende på vart på Hedvigsborg man skall. En del skulle vinna och en del skulle få längre restid. Detta förutsätter naturligtvis att tiderna regleras vid Södra torget på sådant sätt att det inte behövs någon reglertid vid Hedvigsborg. Alltså ungefär som man gjorde förut. Nu är det också ett par minuters reglertid vid Norrmalm trots att man kör i slinga och det bör också jobbas bort.

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 05 januari 2011, 20:36:41 PM
Det skulle gå lite snabbare att köra via Sjukhuset, men i princip får det nog betraktas som omöjligt att köra den linjen med nuvarande antal omlopp. Det blir för snävt helt enkelt och linjen har stora problem att hålla tiderna framåt eftermiddagarna.


Ja, det är sant båda delarna. Alltså borde linje 6 få ett omlopp till och därmed också kunna medges att köra längre väg. Kanske det är den som skall gå via Sörmarken (och Coop Forum). Om linje 3 redan nu läggs om att gå via Bäckeskog-Norrby och Resecentrum (finns inget hinder för det) så kan ju 3-an fortsätta samma väg och det kan ändå bli 15-minutersintervall mellan linjerna 3 och 5.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Många bra infallsvinklar samtidigt är det otroligt svårt få till det helt bra är ju så många saker att ta hänsyn till . Hittills har ju Borås inte satsat på bussfiler vilket behövs om det skall gå att snabba upp vilket oxå behövs... alla rondeller och framförallt dessa eländiga fartgupp sabbar ju alla möjligheter att få till snabb och bekväm trafik
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 03 januari 2011, 15:36:19 PM

Det där verkar lite märkligt. När jag tittar på en gammal karta över "centralortslinjerna" från 1984 är vändningen för linje 1 på Tullen såvitt jag kan se ritad som linje 2 vänder idag, alltså inte i vändslingan utan hpl "Fritidsgården" angörs bara åt ena hållet men hpl Karlsbergsgatan är markerad som ändhållplats. Men jag får nog för mig att detta upplägg var ganska nytt då och att det bör ha införts samtidigt som de stora omläggningarna i början av 80-talet. Men sedan blir jag mer osäker, har detta med vändslinga ändrats fler gånger genom åren? Jag får kolla om jag hittar några fler gamla kartor och tidtabeller tror jag, minnet är alldeles för osäkert!

Om någon som endera håller med mig eller Staffan eller har någon helt annan minnesbild vill kommentera ytterligare så vore det intressant!


Jag har kollat upp mina gamla tidtabeller och det visar sig att det är som du skriver fram till slutet av 1990-talet. Hållplatsen Fritidsgården finns då bara i riktning från Tullen. Men i de tabeller från början av 2000-talet jag hittat så finns den hållplatsen i båda riktningarna. Exakt när det ändrades har jag inte lyckats fastställa men det ändrades igen gissningsvis 2005. I varje fall inte i samband med att framtidstrafiken startade i augusti 2004.

Jag har också ett tydligt minne av att jag åkte med en bussförare jag kände till Tullen runt 2005 och att han då vände i slingan vid Karlsbergsgatan men berättade att det skulle ändras. Vi hade vissa dubier om det skulle gå att svänga in från Vintergatan på Karlsbergsgatan på grund av alla parkerade bilar och det var tydligen också ett problem i början innan de boende där tröttnade på parkeringsböterna.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Olof Lagerkvist

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 januari 2011, 17:22:11 PM
Jag har kollat upp mina gamla tidtabeller och det visar sig att det är som du skriver fram till slutet av 1990-talet. Hållplatsen Fritidsgården finns då bara i riktning från Tullen. Men i de tabeller från början av 2000-talet jag hittat så finns den hållplatsen i båda riktningarna. Exakt när det ändrades har jag inte lyckats fastställa men det ändrades igen gissningsvis 2005. I varje fall inte i samband med att framtidstrafiken startade i augusti 2004.

Okej, det förklarar nog varför varken jag eller Torgny mindes att man vänt i slingan på senare år. Torgny hade väl slutat köra stadstrafik i Borås då och jag var bara högst sporadiskt i Borås under ungefär de där åren. Jag underskattar ibland att saker emellanåt hinner ändras och ändras tillbaka igen utan att jag märker av det.  ;)

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 januari 2011, 17:22:11 PM
Jag har också ett tydligt minne av att jag åkte med en bussförare jag kände till Tullen runt 2005 och att han då vände i slingan vid Karlsbergsgatan men berättade att det skulle ändras. Vi hade vissa dubier om det skulle gå att svänga in från Vintergatan på Karlsbergsgatan på grund av alla parkerade bilar och det var tydligen också ett problem i början innan de boende där tröttnade på parkeringsböterna.

Jag hittade förövrigt den här tidtabellen som av någon anledning missats att rensas bort från Västtrafiks webbserver:
http://www.vasttrafik.se/TimeTables/_2_3236.pdf (Filens datum är 10 jan 2005)
Där ser man på kartan på sista sidan att vändslingan används.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Staffan Sävenfjord

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 06 januari 2011, 21:30:50 PM
Okej, det förklarar nog varför varken jag eller Torgny mindes att man vänt i slingan på senare år. Torgny hade väl slutat köra stadstrafik i Borås då och jag var bara högst sporadiskt i Borås under ungefär de där åren. Jag underskattar ibland att saker emellanåt hinner ändras och ändras tillbaka igen utan att jag märker av det.  ;)

Med det där sista blir det bara värre ju äldre än man  blir.  ;) Nåväl, jag missade ju att man under åtminstone 1990-talet faktiskt körde där i slinga. Under den tid jag och/eller mina föräldrar bodde på Tullen (fram till 1973) gick bussarna Göteborgsvägen-Vintergatan och vände på Fjällgatan där kiosken en gång låg. Alltså precis där Fjällgatan svänger kraftigt åt vänster och man kommer på Enandersgatan om man fortsätter rakt fram. Så jag missade att kvartersvändningen vid Karlsbergsgatan inte var något nytt utan hade förekommit åtminstone på 1990-talet.

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 06 januari 2011, 21:30:50 PM
Jag hittade förövrigt den här tidtabellen som av någon anledning missats att rensas bort från Västtrafiks webbserver:
http://www.vasttrafik.se/TimeTables/_2_3236.pdf (Filens datum är 10 jan 2005)
Där ser man på kartan på sista sidan att vändslingan används.

Ja, här ser vi ju att i halvtimmestrafiken står bussarna cirka en kvart såväl vid Högagärdsgatan som Karlsbergsgatan. Man använde alltså tre bussar i omloppet, men detta ändrades när Wasserman blev trafikchef och BL gav sig sjutton på att spara in onödiga kostnader till två bussar i omloppet och i stort sett vändning på stört. Samma sak drabbade linjerna 6 och 8 och även linje 1 fick upphottat omlopp. Det var inte ovanligt att bussarna på linje 2 på lördagarna var en kvart sena, en försening som naturligtvis inte gick att ta igen. Genom att återuppta slingan sparade man cirka 2 minuter. Det bör ha varit vid tidtabellsskiftet i augusti 2005 som detta genomfördes.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)