Busslink kvar som produktnamn i Keolis Sverige AB

Startat av Ted Selander, 20 oktober 2010, 17:44:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

homer

Citat från: Bussmicke skrivet 27 oktober 2010, 10:34:41 AM
Vet inte om detta varit uppe här men tyvärr byter ännu ett företag namn, denna gång Busslink.

jodå... http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=39858.0

Bussmicke

Första faktiskt. Det andra var en sammanslagning SL Buss och Näckrosbuss. Näckrosbuss var en sammanslagning mellan SLT och T-Buss.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Citat från: Bussmicke skrivet 27 oktober 2010, 19:09:29 PM
Första faktiskt. Det andra var en sammanslagning SL Buss och Näckrosbuss. Näckrosbuss var en sammanslagning mellan SLT och T-Buss.

Egentligen är väl detta mera åt ett "övertagande", då namnbytet är ett direkt resultat av att moderföretaget Keolis nu köpt upp alla aktier i lilla dotterföretaget Busslink.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ted Selander

Citat från: Bussmicke skrivet 28 oktober 2010, 16:51:41 PM
när sker namnbytet

Det presenterades officiellt den 26/10 i anslutning till Persontrafikmässans öppnande. Samtidigt började man svara Keolis i div. telefonsammanhang. All juridisk formalia är inte klar, så t.ex. Bolagsverket kan så småningom möjligen ha en annan uppgift. För filialregisteringarna i CBR dröjer det också innan bytet får genomslag.

/Ted

Ersa

Citat från: Ted S skrivet 20 oktober 2010, 17:44:54 PM
Aktuella busstrafikavtal drivs vidare under produktnamnet Busslink. Samarbetsdekalen i t.ex. SL-trafiken blir alltså oförändrad.

Får man gissa att namnet Busslink kommer att stanna även i vissa redan existerande områden om man lyckas behålla dessa. T.ex Norrtälje inom SL-trafiken lär det väl fortsätta stå Busslink på vagnarna. Vore ju lite osmidigt med Keolis i Norrtälje samtidigt som Busslink i Täby. ;)

Kan man även gissa att det kan komma att se ut så här på andra sidan länsgränsen sommaren 2012 vid en eventuell vinst?

Ja, bilden har jag själv knåpat ihop lite snabbt.
Eller som skvallerpressen skriver: "Bilden är ett MONTAGE!"

Ulf Rådeström

Alltid bra med förnyelse - så jag vänder tummen uppåt istället för o bakåtsträva med tummen nedåt  :o

Muk

Det nya namnet på bolaget blir Keolis Sverige Ab, men Busslink kommer behållas som bifirma (om nu inte bolagsverket har några invändningar). På samma vis som Strömma Buss AB har Ekmanbuss och Interbus som bifirmor. Om Keolis däremot kommer att använda bifirmornas namn i lika hög grad som Strömma är väl en annan femma. Den som lever får se :)

Ersa

Företaget har ju knappast någon brådska att byta ut vartenda uniformsplagg, dekaler och skyltar till hiskeliga summor. Då man äger båda namnen kan man i lugn och ro börja planera så smått inför namnet Keolis och därmed slippa alla onödiga utgifter som framför allt Linjebuss/Connex/Veolia lyckades dra på sig vid sina namnbyten där de bytt ut både firmanamn, skyltar, dekaler samt vartenda litet uniformsplagg uppåt tre gånger under en 10-årsperiod. Samt att Veolia även hunnit byta färg på både skjortor och slipsar till en andra Veoliaversion några år efter senaste namnbytet. Ingen risk för slitage! 8)

Åsa Nietzsche

Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 20 oktober 2010, 22:17:00 PM
Det kommer inte jag! Jag har aldrig varit speciellt förtjust i sköldpaddan eller namnet Busslink.
Trivdes mycket bättre med namnet SL Buss AB men det fungerar inget vidare utanför SL-området så det bytet var naturligt. För min del kan vi gärna byta namn helt till Keolis.

// Niclas


Håller med. Inget fel på Busslink, men Keolis är bättre. Mer enhetligt.

/Förare på söder

buskörare

Men var jobbar man nu då? På Busslink eller på Keolis? Vad säger man?

Magnus_J

Vi börjar gå över på Keolis succesivt. Mailadresser och annat är bytt

Ersa

Vad man ska kalla sin arbetsgivare är ju upp till företaget självt när företagsnamn och varumärke inte är desamma. Jag arbetar ju t.ex på firman Swebus Express AB som använder sig av varumärket Swebus.