Lag och ordning - Färdskrivare

Startat av för alla, 08 oktober 2010, 11:43:01 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

för alla

Hej

Undrar vad som händer när man hanterar färdskrivaren fel. Främst vad polisen o rättsväsendet har straffat eller friat när ?man gjort fel

1.Börjar med det värsta använder inte diagramblad/förarkort
alls en dag?
2. Använder diagramblad/förarkort men skriver fel trycker fel?
3. Färdskrivaren trasig
4. Sparar inte diagramblad lämnar ej in till företaget eller tömmer inte förarkort på info som man ska göra var 28 dag, en tillägsfråga här ska man tömma kortet hos en arbetsgivare eller måste man göra det hos alla tre om man har tre arbetsgivare?
5. Används infon för att bötfälla för fortkörning?
6. Något jag glömmer ofta det är att skifta mellan vila/rast, arbete/körnig
7. Registreras det på förarkort om jag startar motor öppnar dörrar på min rast om så, vad tycker rättsväsendet om det, böter?

Vad har hänt i praktiken när man gjort ngt av ovanstående
har du ngn länk rättsfall egna erfarenheter eller artikel i ämnena skriv

Tack på förhand intressant o se hur dyrt de kan komma bli att missa ngt eller vad ni sagt o gjort när farbror blå undrat varför det ser ut på detta viset o ni klämt ur er ngt klokt o sluppit böter

MartinMartin

Citat från: för alla skrivet 08 oktober 2010, 11:43:01 AM
7. Registreras det på förarkort om jag startar motor öppnar dörrar på min rast om så, vad tycker rättsväsendet om det, böter?

Nej, du måste rulla.


Knut

Info ang fortkjøring skal iutgangspunktet ikke kunne straffes i ettertid.
Den info kommer ikke frem ved normal kontroll av førerkortet. Da må man inn i analyseprogrammer, dette kan kun gjøres etter en ulykke osv.
På papirdiagrammet så leser man av hastigheten direkte, men for at avlesningen skal kunne dømme, så må skiven analyseres. Og det gjøres på et labratorie i Düsseldorf. Er enste stedet i EU/EØS som kan gjøre dette
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

för alla

Tack för dessa 2 svar

låter inte så troligt att papirbladen skickas till Düsseldorf  eller.

Fortsätt gärna svara på mina funderingar som säkert fler har

Knut

de sendes kun som endel av søkning etter grove overtramp, mistanke om forfalskning.
Og ulykkesefterforskning. Det koster endel kroner å sende disse nedover
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

bilomnibussen

Det är ju inte färdskrivarpliktigt all linjekörning. Linjen ska väl vara över fem mil. Sen är det olika på olika håll om man delat upp en sträcka i flera linjer eller inte, om detta ska vara tillåtet eller inte och varför. I färdskrivarpliktiga fall har somliga kollegor blivit tagna och fått böta tusentals kronor ibland för rena tankefel. Obetydliga felskrivningar på bladen kan rendera hundratals kronor i böter.

Vad gäller de elektroniska färdskrivarna har jag förstått att man inte måste sitta och registrera icke arbetstid som ligger mellan de registrerade passen. Likaså skall man klara sig från böter om man glömt att registrera rast men i efterhand tagit ut en kontrollremsa och ritat in hur man har arbetat resp tagit rast. Ändå känns det lite lösligt och oklart runt färdskrivarkorten.

Det borde göras ordentlig skillnad på om man med vett och vilja brutit mot bestämmelserna resp om man av misstag glömt att göra inmatningar. Det medförda arbetsschemat borde räcka som bevis men det lär ska behöva vara undertecknat av ansvarig arbetsledare för att gälla. De bötesbelopp man kan råka ut för genom ren försumlighet förefaller alldeles för höga.
Mvh Jan G





The Boxer

När du kör linje inom 5 mils regeln ska/kan du ställa färdskrivaren i läge "out"
d.v.s. omfatts inte av kör o vilotidsbestämmelserna  utan av generella arbetstidsbestämmelser och räknas som övrigt arbete..
vanligtvis spelar det nog ingen större roll om man kör som vanligt eller i "out" då man sällan kör så mycket att man begränsas av kör o vilotid 9 timmars körtid på t.ex. en stadsbusslinje är verkligen full dag...

SimonB

Tillägsfrågan på punkt 4 intresserar mig med...

Generellt kan man iaf säga att de flesta kör och vilotidsbrott kostar 3000 kronor styck.

KG

Kan tipsa om att civil olydnad fungerar, om man råkar ut för en kontroll. Vi hade revision på färdskrivarbladen på mitt företag för inte allt för länge sedan. Ca 10 chaufförer fick böter på mellan 2 000 och 10 000kr vardera. En chaufför av dom bad polisen dra åt h*****e i telefon och han fick ingen kallelse till tingsrätten sen...  ;D

Det visar lite på att dom bara plockar dom personerna som är enkla. Samhället går ju back ekonomiskt om man tar det till rätten. Således faller polisens inkomstmodell.

bilomnibussen

Det borde tas upp fackligt med de här orimligt höga bötesbeloppen för rena petitesser. Det finns en attityd bland kontrollanterna att "de ska lära sig". Men om man aldrig fått lära sig då. Läget "out" på den digitala färdskrivaren har jag exempelvis aldrig hört talas om. Så till det här med max linjelängd. Man kan väl inte baka ihop två separata linjer som inte alltid körs i en tidsföljd enbart på grund av att samma buss går på linjerna hela vägen. Är det skillnad om turerna går med rast emellan eller om de två linjerna går i varandra med ankomst/avgång från den punkt där linjenummer etc skiftas samma minut?
Mvh Jan G

Staffan Sävenfjord

Citat från: KG skrivet 09 oktober 2010, 12:32:44 PM
Kan tipsa om att civil olydnad fungerar, om man råkar ut för en kontroll. Vi hade revision på färdskrivarbladen på mitt företag för inte allt för länge sedan. Ca 10 chaufförer fick böter på mellan 2 000 och 10 000kr vardera. En chaufför av dom bad polisen dra åt h*****e i telefon och han fick ingen kallelse till tingsrätten sen...  ;D


Att be en polis fara åt h*****e för att han gör sitt jobb är nog bland det sämsta man kan göra i ett sådant fall. I synnerhet av en bussförare som säkert inte uppskattar om en resenär ber honom dra åt h*****e när han ber att få betalt för resan.

Antagligen är saken rapporterad till åklagare och då kan utredningen ta lång tid. Men jag är rätt säker på att föraren har ett åtal att vänta även för det han sade till polisen liksom för slarvet med färdskrivarbladet. Om han nu klarar sig undan på grund av att åklagaren inte hinner reda ut saken inom preskriptionstiden skall han vara glad för att klara sig denna gången. Men det är inget som manar till efterföljd.

Det är inte polisen eller rättsväsendet som skall klandras.





Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)


KG

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 oktober 2010, 15:22:39 PM
Att be en polis fara åt h*****e för att han gör sitt jobb är nog bland det sämsta man kan göra i ett sådant fall. I synnerhet av en bussförare som säkert inte uppskattar om en resenär ber honom dra åt h*****e när han ber att få betalt för resan.

Antagligen är saken rapporterad till åklagare och då kan utredningen ta lång tid. Men jag är rätt säker på att föraren har ett åtal att vänta även för det han sade till polisen liksom för slarvet med färdskrivarbladet. Om han nu klarar sig undan på grund av att åklagaren inte hinner reda ut saken inom preskriptionstiden skall han vara glad för att klara sig denna gången. Men det är inget som manar till efterföljd.

Det är inte polisen eller rättsväsendet som skall klandras.


Jag försvarar inte dennes ordval, men jag anser att man ska neka och dra det till rätten. Om alla yrkesförare gjorde så skulle rättssystemet haverera.

SimonB

Citat från: KG skrivet 10 oktober 2010, 01:29:44 AM
Jag försvarar inte dennes ordval, men jag anser att man ska neka och dra det till rätten. Om alla yrkesförare gjorde så skulle rättssystemet haverera.

Jag kan hålla med. Är det ett petitessfel som man inte ens gjort med mening, så borde man egentligen överklaga. Jag har själv inte gjort det, utan istället vackert signerat och betalat vilket jag kan ångra så här i efterhand.

Att be en polis "dra åt h*****e" är inte bara respektlöst mot någon som enbart gör sitt jobb. Det är dessutom att förstöra för sig själv. Det finns säkert någon brottsrubricering även för den typen av förolämpningar...