Lidingö är invaderat av Solaris!

Startat av Carl Eric, 09 augusti 2010, 17:46:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Martin Maltkvist

Citat från: Ersa skrivet 11 augusti 2010, 05:26:28 AM
Och här ovan ser man tydligt att inga SL-förare kört en riktig Solaris Urbino i originalutförande och därmed kunnat få en rättvis bild av modellen. Att man inte beställde Urbinon med standardpedalerna, dvs samma hängande som i MAN, är märkligt. Ännu märkligare är att Busslink inte satte i två hängande originalpedaler när de byggde om dem, istället för att byta ut även gaspedalen till en stående variant.

Kort sagt är jag rätt less på att hela märket Solaris får ta smällen för Busslinks specificering av pedalerna i sin beställning! >:( Hade man beställt "rätt" pedaler från början hade inte någon debatt uppstått, och de flesta förarna skulle inte märka någon större skillnad mellan att köra en MAN och en Solaris. Dubbelmoralen att man inte vågade beställa stående pedaler för att förarna och/eller facket ville ha stående ger jag heller inte mycket för, då ju SL-förarna redan kör OmniLink II och MAN med hängande pedaler utan att klaga.
Hängande pedaler funkar ju perfekt på lastbilssidan så då bör det ju funka även på bussarna.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Bussnissen

Ni kan gärna få ta Umeås Solarisar till Lidingö. Jag kan inte påminna mig någon kollega som gillar
Solaris. Umeås har åldrats fortare än någon annan buss. Det enda jag upplever positivt är klimatanläggningen.

RoggaBoy

#17
Citat från: Bussnissen skrivet 11 augusti 2010, 20:50:01 PM
Ni kan gärna få ta Umeås Solarisar till Lidingö. Jag kan inte påminna mig någon kollega som gillar
Solaris. Umeås har åldrats fortare än någon annan buss. Det enda jag upplever positivt är klimatanläggningen.

Håller med, mer B9S till Umeå!  :)

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 11 augusti 2010, 05:26:28 AM
Och här ovan ser man tydligt att inga SL-förare kört en riktig Solaris Urbino i originalutförande och därmed kunnat få en rättvis bild av modellen. Att man inte beställde Urbinon med standardpedalerna, dvs samma hängande som i MAN, är märkligt. Ännu märkligare är att Busslink inte satte i två hängande originalpedaler när de byggde om dem, istället för att byta ut även gaspedalen till en stående variant.

Kort sagt är jag rätt less på att hela märket Solaris får ta smällen för Busslinks specificering av pedalerna i sin beställning! >:( Hade man beställt "rätt" pedaler från början hade inte någon debatt uppstått, och de flesta förarna skulle inte märka någon större skillnad mellan att köra en MAN och en Solaris. Dubbelmoralen att man inte vågade beställa stående pedaler för att förarna och/eller facket ville ha stående ger jag heller inte mycket för, då ju SL-förarna redan kör OmniLink II och MAN med hängande pedaler utan att klaga.

Jag har också funderat på hur mycket Busslinks egna ändringar gjort. Men som sagt, jag vet inte om vi är färdiga med dom än. Och jag lovar att åtminstone 98% av mina kollegor har bra saker att säga om dina älskade Solaris också  :-*
Sen måste jag ta ner dig på jorden. Att tro att vi skulle sluta klaga på att vi får ont i kroppen för att vi fick köra andras Solaris är rätt löjligt.

Ersa

Citat från: buskörare skrivet 11 augusti 2010, 21:48:27 PM
Sen måste jag ta ner dig på jorden. Att tro att vi skulle sluta klaga på att vi får ont i kroppen för att vi fick köra andras Solaris är rätt löjligt.

Var har jag påstått det? Jag försöker få folk att inse möjligheterna att man faktiskt kan montera två hängande pedaler i Busslinks Solaris, och då få bort hela saken med att förarna får ont i kroppen. Att inte förare, fack och arbetsgivare är eniga om att montera hängande pedaler i dem är väldigt svårt för mig att förstå.

En lånebuss med rätt pedaler skulle bara vara där för att påvisa för alla parter hur det bör se ut, och att de går att köra utan värk. Men det vore ju enklare att bara ta dit första bästa MAN, OmniLink II eller MB Citaro.

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 11 augusti 2010, 19:52:59 PM
Hängande pedaler funkar ju perfekt på lastbilssidan så då bör det ju funka även på bussarna.

Varför jämföra med lastbilar då MAN, OmniLink II eller MB Citaro redan körs i SL-trafik med hängande pedaler?

Martin Maltkvist

Hur påverkas pedalernas placering i längsled av huruvida de är hängande eller stående?
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Ersa

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 11 augusti 2010, 22:03:40 PM
Hur påverkas pedalernas placering i längsled av huruvida de är hängande eller stående?

Det beror väl på vart i golvet man skruvat fast de stående pedalerna. Skulle man bara inte först och främst kunna flytta dem längre bakåt om de nu sitter så långt fram?

Martin Maltkvist

Citat från: Ersa skrivet 11 augusti 2010, 22:02:08 PM
Varför jämföra med lastbilar då MAN, OmniLink II eller MB Citaro redan körs i SL-trafik med hängande pedaler?
Har OmniLinkII och Citaro både gas- och bromspedaler i hängande format?
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Ersa

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 11 augusti 2010, 22:09:03 PM
Har OmniLinkII och Citaro både gas- och bromspedaler i hängande format?

Enligt Kvarne kör Busslink Söderort med OmniLink II som alla har två hängande pedaler, och det går tydligen jättebra fast det är samma bussföretag och län.
Det var ett tag sen vi hade Citaro som lånebussar i Umeå, men jag vill minnas att även de hade två hängande pedaler, precis som alla Uppsalas MAN-bussar och en stor del av alla Solaris Urbino i den del av Sverige som finns utanför Stockholms länsgräns.

Hur är det med MAN-bussarna i SL-lack? Stående eller hängande?

Martin Maltkvist

Citat från: Ersa skrivet 11 augusti 2010, 22:14:09 PM
Enligt Kvarne kör Busslink Söderort med OmniLink II som alla har två hängande pedaler, och det går tydligen jättebra fast det är samma bussföretag och län.
Det var ett tag sen vi hade Citaro som lånebussar i Umeå, men jag vill minnas att även de hade två hängande pedaler, precis som alla Uppsalas MAN-bussar och en stor del av alla Solaris Urbino i den del av Sverige som finns utanför Stockholms länsgräns.

Hur är det med MAN-bussarna i SL-lack? Stående eller hängande?
Hänger gör gaspedalen medan bromsditon är stående.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Ersa

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 11 augusti 2010, 22:18:53 PM
Hänger gör gaspedalen medan bromsditon är stående.

Jaså, de har fått samma skumma ingrepp som Urbinon fick. Där ser man...

forthemoment

Det måste vara en väldig skillnad på de Solaris ni har i Umeå mot de vi har i Göteborg. Jag körde en från 15:37-20:06 idag. Man får ont i axlar för servon eller vad det nu är e så trög. Man får ont i benet för att pedalerna sitter så långt fram. Skall jag nå pedalerna så Får jag sitta med ratten i magen, men då får man ju ont i armarna istället. Man får hörselskador för att dom låter så hemskt mycket. Den jag körde idag, där gick inte AC:n att sänka eller stänga av så jag satt och huttrade i flera timmar. Bromsarna är jobbiga för du kan knappt bromsa mjukt med vissa. Jag kan inte fatta att man beställer sådana här bussar. Det har väl med priset att göra? Massa resenärer som klagar på ljud, vatten som läcker in och att dom är stötiga. Kan säga att 12m Solaris är dom bästa vi har att köra. Dom är pigga och alerta iaf. Majoriteten av förarna tycker inte alls om Solaris. Tyvär verkar inte facket här i Göteborg bry sig så mycket. Men det kommer bli arbetsskador. Varje gång man får en Volvo blir man överlycklig. Så skall det inte behöva vara. Kan tillägga att jag hade en Volvo förra veckan när det var varmt ute. I min buss blåste det 25 grader varmt så man svettades rejält. Jag vågade inte anmäla det för än mitt pass var slut för då hade man fått en Solaris som utbytes buss. Men skulle vara trevligt att veta skillnaden mellan de bussar där förarna är nöjda och våra!
Bussförare KE's Bussar i Kungsbacka
Förtroendevald inom Kommunal

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 11 augusti 2010, 22:02:08 PM
Var har jag påstått det? Jag försöker få folk att inse möjligheterna att man faktiskt kan montera två hängande pedaler i Busslinks Solaris, och då få bort hela saken med att förarna får ont i kroppen. Att inte förare, fack och arbetsgivare är eniga om att montera hängande pedaler i dem är väldigt svårt för mig att förstå.

En lånebuss med rätt pedaler skulle bara vara där för att påvisa för alla parter hur det bör se ut, och att de går att köra utan värk. Men det vore ju enklare att bara ta dit första bästa MAN, OmniLink II eller MB Citaro.

Varför jämföra med lastbilar då MAN, OmniLink II eller MB Citaro redan körs i SL-trafik med hängande pedaler?

Du menar att vi på Lidingö skulle ha fått vara med om att bestämma hur Söderhallens bussar ska vara?  ::)
Och vi har 3 LinkII-or här ute. Med hängande pedaler. Vi vet hur vi vill ha bussarna för att inte få ont.

Ersa

Citat från: buskörare skrivet 13 augusti 2010, 20:43:01 PM
Du menar att vi på Lidingö skulle ha fått vara med om att bestämma hur Söderhallens bussar ska vara?  ::)
Och vi har 3 LinkII-or här ute. Med hängande pedaler. Vi vet hur vi vill ha bussarna för att inte få ont.

Det jag menar är att bussarna inte är Söderhallens längre, utan era. Och då vore det ju hemskt trevligt om ni nu fick vara med och bestämma hur pedalerna i dem ska utformas. Då ni (till skillnad mot vad innerstadsförarnas fackförbund anser) bevisligen klarar av att köra med dubbla hängande pedaler (i OmniLink II) vore det ju bara logiskt att ha detta arrangemang även i alla Solarisbussar. Detta så att alla bussar kan köras med en bra körställning som inte leder till någon felaktig belastning av kroppen.

Tänk om man hade kunnat beställa dem med dubbla hängande pedaler och placerat dem på Lidingö direkt. Vad mycket pengar, bråk och krångel man hade sparat/sluppit...

lil-sis

Våra MAN från 2008 sitter jag (159cm) bra i.

Våra MAN från 2009 har jag svårt att hitta bra körställning i, pedalerna sitter så långt från stolen att jag måste köra med sträckt ben och fot = argt knä och ännu argare fot efter ett par timmar.

2010:orna har jag bara kört en av ännu.