Lidingö är invaderat av Solaris!

Startat av Carl Eric, 09 augusti 2010, 17:46:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Carl Eric

Var på Lidingö idag, och såg en hel del Solarisbussar, upp till 7 stycken var i trafik. 7424, 7418, 7422, 7404 var några av dem som jag såg!

Bara så att ni vet! :)

MVH Calken

P.S. I Frihamnen så såg jag en Busslink depå som jag inte sett tidigare, när tas den i trafik och vilka bussar kommer att stå där? D.S.
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Ersa

Trevligt! Hade jag bott närmare hade jag gärna provat på en timanställning på öns depå. :)

Cyklisten

Där har de väl inte lika hårda arbetsmiljökrav som i övriga huvudstaden...

Bou

Citat från: calken skrivet 09 augusti 2010, 17:46:10 PM
Var på Lidingö idag, och såg en hel del Solarisbussar, upp till 7 stycken var i trafik. 7424, 7418, 7422, 7404 var några av dem som jag såg!

Bara så att ni vet! :)

MVH Calken

P.S. I Frihamnen så såg jag en Busslink depå som jag inte sett tidigare, när tas den i trafik och vilka bussar kommer att stå där? D.S.

Det tar en körning innan man blir bekväm i en Solarisbuss, men det är det värt! Jag måste medge att det är lite sorligt att Lidingö får dem...


Mikael Ringmarck

Citat från: calken skrivet 09 augusti 2010, 17:46:10 PM
Var på Lidingö idag, och såg en hel del Solarisbussar, upp till 7 stycken var i trafik. 7424, 7418, 7422, 7404 var några av dem som jag såg!

Bara så att ni vet! :)

MVH Calken

P.S. I Frihamnen så såg jag en Busslink depå som jag inte sett tidigare, när tas den i trafik och vilka bussar kommer att stå där? D.S.

Ca 55 bussar, de flesta flyttas från Hornsberg iom ombyggnaden. Fem bussar ska tydligen vara nya Scania biogasbussar. Linjerna 1, 4, 56, 70, 72, 608, 628C ska helt eller delvis utgå därifrån.

Ersa

Nu har jag även provkört MAN:s nya stadsbussar som motsvarar Solaris Urbino, och kan glatt meddela att jag tycker att de är oerhört lika i alla egenskaper, från ratt till pedaler och sittställning. Speciellt 18-meters låggolvsledvagnarna som ligger i en klass ingen OmniCity eller B9SALF ens kan drömma att komma upp i. Att Solaris går hem i Tyskland där man är van vid MAN och Citaro är inte ett dugg konstigt, och säger en svensk bussförare sig kunna köra MAN och Citaro utan problem, men ogilla Solaris är det ut min synvinkel ytterst underligt.

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 10 augusti 2010, 10:11:20 AM
Nu har jag även provkört MAN:s nya stadsbussar som motsvarar Solaris Urbino, och kan glatt meddela att jag tycker att de är oerhört lika i alla egenskaper, från ratt till pedaler och sittställning. Speciellt 18-meters låggolvsledvagnarna som ligger i en klass ingen OmniCity eller B9SALF ens kan drömma att komma upp i. Att Solaris går hem i Tyskland där man är van vid MAN och Citaro är inte ett dugg konstigt, och säger en svensk bussförare sig kunna köra MAN och Citaro utan problem, men ogilla Solaris är det ut min synvinkel ytterst underligt.

Och vi kortisar på ön börjar få problem med smärta på ställen vi inte haft ont på tidigare. En mycket tokig vinkel på högerbenet pga pedalernas placering så nära dörren som möjligt  ::) ger smärta i höger vad och i ischiasnerven. För att nå pedalerna får vi sitta långt fram vilket gör att vi sitter med ratten i knät och även får ont i axlar och nacke. En relativt enkel åtgärd skulle säkerligen underlätta och avhjälpa detta, men i dagsläget har vem det nu är sagt nej till vidare ombyggnationer och dom ska utvärderas först. Jag hoppas denna utvärdering inte tar så lång tid att vi som är under 175 ska behöva byta depå av hälsoskäl. Jag ska ta detta med huvudskyddsombudet så fort jag träffar honom och be honom kolla runt och göra nått. Faktum är ändå att Solarisen ger en väldigt annorlunda körställning än Scania och det kommer ställa till problem för flera av oss.
Solarisen vinner annars mark ute på ön, förutom en hel del dörrproblem senaste dagarna så är det fler och fler förare som lär sig tycka att den är trevlig.

buskörare

Citat från: Cyklisten skrivet 10 augusti 2010, 02:00:35 AM
Där har de väl inte lika hårda arbetsmiljökrav som i övriga huvudstaden...

Tror skillnaden är (förutom problemen jag tagit upp i tidigare inlägg) att vi bara kommer ha 2 bussmodeller. Scania och Solaris. Det ger oss större möjlighet att få in Solarisens "egenheter" i ryggmärgen fortare eftersom vi kommer köra den nästan dagligen. Jag tror (med vissa modifieringar) att bussen kan göra sig mycket bra på ön. Men jag har funderat mycket på hur det är i Polen egentligen. Med tanke på bussens svagheter så kan dom inte ha speciellt många branta nedförsbackar eller korta förare. För det går banne mig inte att hålla jämn takt nedför en 30km/h-backe, retarden stannar bussen och man måste hålla på och dutta och släppa vilket ger en ryckig gång förstås.

Ersa

De MAN-bussar jag provkört har samma typ av dubbla hängande pedaler som Solarisbussarna i Luleå, Skellefteå och Umeå, samt nya OmniLink II och Mercedes Citaro som redan rullar i SL-trafiken. MAN-vagnarna var väldigt trevliga deras pedaler och förarstol ger en minst lika bra körställning som på de landsbygdsbussar jag sitter i 10-11 timmar om dagen. Det kan nog inte bli riktigt samma trevliga sittställning med dessa ombyggnader och eftermonterade stående pedaler som inte är original från fabriken.

Det skulle vara kul om man kunde köra ner en grön MAN från Uppsala, eller en blå Solaris från Umeå för att provas på Lidingö, så kan man kanske få en bättre bild av hur dessa två skulle vara att köra som jämförelse med Busslinks inköp.

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 10 augusti 2010, 16:36:20 PM
De MAN-bussar jag provkört har samma typ av dubbla hängande pedaler som Solarisbussarna i Luleå, Skellefteå och Umeå, samt nya OmniLink II och Mercedes Citaro som redan rullar i SL-trafiken. MAN-vagnarna var väldigt trevliga deras pedaler och förarstol ger en minst lika bra körställning som på de landsbygdsbussar jag sitter i 10-11 timmar om dagen. Det kan nog inte bli riktigt samma trevliga sittställning med dessa ombyggnader och eftermonterade stående pedaler som inte är original från fabriken.

Det skulle vara kul om man kunde köra ner en grön MAN från Uppsala, eller en blå Solaris från Umeå för att provas på Lidingö, så kan man kanske få en bättre bild av hur dessa två skulle vara att köra som jämförelse med Busslinks inköp.

Varför skulle vi få en bättre bild av det? Vi har dom vi har, att jämföra med bussar som inte är byggda likadant är ju som att testa en Volvo och säga vad vi kunde fått om vi tagit ut Volvobussar. Det hjälper ju inte oss förare alls?

Carl Eric

Men ett litet tillägg; Solaris 7409 sågs på 53:an idag, så helt borta är den inte!  :)
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

buskörare

Citat från: calken skrivet 10 augusti 2010, 22:11:54 PM
Men ett litet tillägg; Solaris 7409 sågs på 53:an idag, så helt borta är den inte!  :)

Men den ska bli. 19 st är ute på ön har jag för mig. Alla 28 ska ut förr eller senare. Sen kommer den bara att ses på 73:an i innerstan.

Martin Maltkvist

Citat från: buskörare skrivet 11 augusti 2010, 00:24:42 AM
Men den ska bli. 19 st är ute på ön har jag för mig. Alla 28 ska ut förr eller senare. Sen kommer den bara att ses på 73:an i innerstan.
\(^_^)/\(^_^)/\(^_^)/
Inte en sekund för tidigt då förarplatsen lämnar en del att önska. Långt till pedalerna är det och det är nästan så man tror att bussen inte ska stanna, såvida inte ratten hamnar väldigt nära kroppen. Ja det är faktiskt skillnad mellan Solaris och MAN då jag med den sistnämnda kan ha bra avstånd till både ratt och pedaler.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Ersa

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 11 augusti 2010, 02:22:13 AM
\(^_^)/\(^_^)/\(^_^)/
Inte en sekund för tidigt då förarplatsen lämnar en del att önska. Långt till pedalerna är det och det är nästan så man tror att bussen inte ska stanna, såvida inte ratten hamnar väldigt nära kroppen. Ja det är faktiskt skillnad mellan Solaris och MAN då jag med den sistnämnda kan ha bra avstånd till både ratt och pedaler.

Och här ovan ser man tydligt att inga SL-förare kört en riktig Solaris Urbino i originalutförande och därmed kunnat få en rättvis bild av modellen. Att man inte beställde Urbinon med standardpedalerna, dvs samma hängande som i MAN, är märkligt. Ännu märkligare är att Busslink inte satte i två hängande originalpedaler när de byggde om dem, istället för att byta ut även gaspedalen till en stående variant.

Kort sagt är jag rätt less på att hela märket Solaris får ta smällen för Busslinks specificering av pedalerna i sin beställning! >:( Hade man beställt "rätt" pedaler från början hade inte någon debatt uppstått, och de flesta förarna skulle inte märka någon större skillnad mellan att köra en MAN och en Solaris. Dubbelmoralen att man inte vågade beställa stående pedaler för att förarna och/eller facket ville ha stående ger jag heller inte mycket för, då ju SL-förarna redan kör OmniLink II och MAN med hängande pedaler utan att klaga.

Ersa

Citat från: buskörare skrivet 10 augusti 2010, 17:19:59 PM
Varför skulle vi få en bättre bild av det? Vi har dom vi har, att jämföra med bussar som inte är byggda likadant är ju som att testa en Volvo och säga vad vi kunde fått om vi tagit ut Volvobussar. Det hjälper ju inte oss förare alls?

För att på de inlånade skulle alla kunna se hur pedalerna ska vara, och känna att de fungerar bra att köra med. Därefter kan man utan konflikt med facket låta bygga om alla 28 st så att de blir som de skulle ha varit när de levererades. Dvs med två hängande pedaler! Sen skulle man kunna köra dem utan att någon behövde klaga.