Nytt avtal för buss- och spårvagnsförare anslutna till Kommunal

Startat av Staffan Sävenfjord, 08 juni 2010, 17:41:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

JDS

Citat från: Lars Ödlund skrivet 14 juni 2010, 21:04:41 PM
Nu kan du kanske inte jämföra MTR/Veolias spårtrafikavtal för Stockholm med ett bussföraravtal som INTE gäller i Stockholm?

Det gör jag inte heller, jag har inte sett att diskussionen gäller Stockholm överhuvudtaget!

JDS

Citat från: Lars Ödlund skrivet 14 juni 2010, 22:37:09 PM
Men du kanske gjorde någon annan mer underfundig jämförelse?

Suck. Jag menar bara att eftersom spårtrafiken (= SJ, Green Cargo osv) har bättre löner än busstrafiken, på vilken ort som helst i Sverige, så är det fånigt att påstå motsatsen!

Det är knappast "underfundigt" att utgå från att RoggaBoy, som bor i Umeå eller något i den stilen, inte syftar på spårvagns- och tunneltågförare i storstäderna när han snackar om spårtrafik! Mer sannolikt är väl i så fall att han åsyftar att lönepåslagen blev bättre inom Kommunals avtalsområde än inom Sekos, men det säger ju ingenting om vilket avtal som är bäst efteråt!

kimpan

Citat från: Jan skrivet 08 juni 2010, 18:08:46 PM
Nu står där inte hela avtalet i artiklen. Dock så är jag övertygad om att OB ersättning inte höjs mer än det som följer den normala avtalshöjningen. Med en ordentlig OB ersättning hade man haft möjlighet att för fler till yrket än detta att sänka korkortsåldern.

OB ersättningen höjs med 3,5% den 1 april 2011...

Buss-Anders

En sak som jag har väldigt svårt att både begripa och acceptera är att om jag sitter t.ex på en ändhållplats mellan två körpass en kväll efter kl 19  och väntar på att få köra nästa tur så utgår inget OB för tiden som bussen inte rullar.

Arbetsgivaren har alltså tagit min tid i anspråk men jag får ingen OB när bussen står still.
Jag har hör att om väntetiden är över 30 min så går gränsen just där.
På en linje som vi har så är väntetiden ofta just 32 minuter.

Detta är för mig något rent horribelt. Har polisen eller brandmännen inget om om de inte jagar tjuvar på natten eller om det inte brinner eller nattsjuksköterskan inget OB  om patienterna sover?

Stämmer detta?

Mvh
Buss-Anders