Nytt avtal för buss- och spårvagnsförare anslutna till Kommunal

Startat av Staffan Sävenfjord, 08 juni 2010, 17:41:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Jan

Nu står där inte hela avtalet i artiklen. Dock så är jag övertygad om att OB ersättning inte höjs mer än det som följer den normala avtalshöjningen. Med en ordentlig OB ersättning hade man haft möjlighet att för fler till yrket än detta att sänka korkortsåldern.
I branschen 37 år

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jan skrivet 08 juni 2010, 18:08:46 PM
Nu står där inte hela avtalet i artiklen. Dock så är jag övertygad om att OB ersättning inte höjs mer än det som följer den normala avtalshöjningen. Med en ordentlig OB ersättning hade man haft möjlighet att för fler till yrket än detta att sänka korkortsåldern.

Det är mer sällan som tidningsartiklar innehåller hela avtalet. Det gör inte Kommunals egen webbsida heller men lite mer kött på benen får man där: http://www.kommunal.se/Kommunal/Nyheter/2010/Maj/Avtal-klart-mellan-Kommunal-och-SKL-samt-Pacta/  Men det står inget där om OB-tillägg heller så ditt antagande är nog rätt rimligt.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

RoggaBoy

Ett bättre avtal jämfört med spårtrafiken verkar det vara så Grattis!

homer

Står inget om vad som händer med den mycket debatterade obetalda restiden när man blir avlöst på linjen... någon som kanske har info om de?


Staffan Sävenfjord

Citat från: homer skrivet 08 juni 2010, 19:37:19 PM
Står inget om vad som händer med den mycket debatterade obetalda restiden när man blir avlöst på linjen... någon som kanske har info om de?



Det är väl mestadels lokala avtal som reglerar detta. Sådana träffas senare med utgångspunkt från ramarna i riksavtalet.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jona

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 08 juni 2010, 19:38:35 PM
Det är väl mestadels lokala avtal som reglerar detta. Sådana träffas senare med utgångspunkt från ramarna i riksavtalet.


En fundering, eventuellt utanför ämnet. Men varför är buss och spårvagnsförarna med i kommunal när transport lät mer som ett passande val och välja? Funderar på detta lite då och då och ser ingen anledning till varför det är kommunal man ska tillhöra om man jobbar som yrkes-ratt-vridare.

/Jona
MVH Filosofen Jona

RoggaBoy

De har väl med att göra att tex som i Umeå så skötte Polarbuss trafiken, kommunägt och då Kommunal och sen att man byter operatör så fortsätter man bara med samma avtal. Kan vara helt fel med.

homer

Citat från: Jona skrivet 08 juni 2010, 19:46:54 PM
En fundering, eventuellt utanför ämnet. Men varför är buss och spårvagnsförarna med i kommunal när transport lät mer som ett passande val och välja? Funderar på detta lite då och då och ser ingen anledning till varför det är kommunal man ska tillhöra om man jobbar som yrkes-ratt-vridare.

/Jona

för att trafiken förr i tiden drevs av kommunerna...

man kan ju dock idag inte säga att vi gynnas av att tillhöra kommunal :(, Transport skulle hela klart vara att föredra, se bara på lönerna för Lastbilsförare resp. Bussförare

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jona skrivet 08 juni 2010, 19:46:54 PM
En fundering, eventuellt utanför ämnet. Men varför är buss och spårvagnsförarna med i kommunal när transport lät mer som ett passande val och välja? Funderar på detta lite då och då och ser ingen anledning till varför det är kommunal man ska tillhöra om man jobbar som yrkes-ratt-vridare.

/Jona

Det var en uppdelning som gjordes i början av 1990-talet då det bestämdes mellan fackföreningarna att Statsanställdas Förbund (dagens SEKO) skulle organisera personal som jobbade vid tågbolag mot att Kommunal organiserade alla bussförare i linjetrafik, även de i statlig tjänst som tidigare tillhörde SF (alltså SJ, GDG och Postens Diligenstrafik). Ytterst sammanhänger detta med den lag som trädde i kraft 1990 och gjorde det möjligt för andra tågbolag än SJ att köra upphandlad länstrafik.

Bussförare som huvudsakligen kör beställningstrafik är väl fortfarande organiserade i Transport. Innan ovannämnda uppgörelse var bussförarna vid kommunala bolag med i Kommunal, vid statliga som sagt i SF och vid privata i Transport oavsett vilken sorts trafik de körde.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 08 juni 2010, 21:14:01 PM
Observera kära vänner!

Detta nu tecknade avtal gäller enbart förare i kommunala bolag, GS Buss, Borås Lokaltrafik, Skelleftebuss, Gamla UppsalaBuss, Luleå Lokaltrafik, Västmanlands Lokaltrafik, Uddevalla Omnibuss (har jag glömt något?)

Och INTE majoriteten som avlönas enligt Bussbranschavtalet.

Nej, du har inte glömt någon men det skall väl vara Västerås Lokaltrafik, som är driftbolaget.

Kommunal kunde ju varit lite tydligare i sitt pressmeddelande på den punkten. Nu framgår det bara av att det är SKL som man förhandlat med.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

lil-sis

Transport vore nice.

Sambon jobbar på transportavtalet. Jag jobbar fler timmar, längre erfarenhet men han får i slutändan ut mer i plånboken. Vi har jämförbara tider.

Zella

Citat från: Lars Ödlund skrivet 08 juni 2010, 21:14:01 PM
Observera kära vänner!

Detta nu tecknade avtal gäller enbart förare i kommunala bolag, GS Buss, Borås Lokaltrafik, Skelleftebuss, Gamla UppsalaBuss, Luleå Lokaltrafik, Västmanlands Lokaltrafik, Uddevalla Omnibuss (har jag glömt något?)

Och INTE majoriteten som avlönas enligt Bussbranschavtalet.

Och risken att busslink skulle ut i strejk... jag hänger inte med här riktigt  :-\

Staffan Sävenfjord

Citat från: Tomas Fransson skrivet 09 juni 2010, 01:08:55 AM
Och risken att busslink skulle ut i strejk... jag hänger inte med här riktigt  :-\

Det gällde ett avtal mellan Unionen och Transportgruppen och omfattade bland annat trafikledare. Strejkvarsel lades som omfattade bland annat delar av Busslink men det drogs tillbaka eftersom man hann träffa avtal innan.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Zella

Citat från: Lars Ödlund skrivet 09 juni 2010, 08:34:36 AM
Busslink?

Menar du tjänstemannasidan och unionens avtalskrav för trafikledare etc?  En helt annan sak.

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 juni 2010, 08:41:23 AM
Det gällde ett avtal mellan Unionen och Transportgruppen och omfattade bland annat trafikledare. Strejkvarsel lades som omfattade bland annat delar av Busslink men det drogs tillbaka eftersom man hann träffa avtal innan.



Okej... tack