Vilken är Sveriges långsammaste busslinje?

Startat av rengmark, 22 januari 2010, 00:10:12 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nico


Citat från: rengmark skrivet 25 januari 2010, 02:07:38 AMJag tyckte det var intressant att visa att denna linjes medelhastighet kan jämföras med snabb promenadtakt. Och detta är inte en innerstadslinje. Så frågan är om det finns en långsammare kandidat? Linje 4 i Stockholm som nämndes behöver en timme för att klara 12 kilometer mellan Radiohuset och Gullmarsplan på eftermiddagen dvs. 12 km/timme.

Visst, men frågan är fortfarande om det verkligen tar 18 minuter att köra 127:an eller om den har 18 minuter på sig för att hinna avverka sträckan?

Som jag påpekade tidigare så finns det flera linjer som under vissa tider har ganska mycket luft i sina körtider. Detta just för att det ska finnas en tidsbuffert då de kör sträckningar som ofta kan leda till att en för snålt satt körtid leder till förseningar.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

rengmark

Den annonserade körtiden är 18 minuter. I verkligheten går det mycket fortare. Som regel tar resan 7-10 minuter. Man frågar sig varför man ökar på körtiden med 10 minuter under eftermiddagen i icke rusningsriktning. Dels blir man frånkörd vid mellanhållplats och sedan ger inte heller reseplaneraren rätt upplysning. I morgonrusningen är körtiden 8 minuter.

Nico


Citat från: rengmark skrivet 25 januari 2010, 15:28:57 PM
Den annonserade körtiden är 18 minuter. I verkligheten går det mycket fortare. Som regel tar resan 7-10 minuter. Man frågar sig varför man ökar på körtiden med 10 minuter under eftermiddagen i icke rusningsriktning. Dels blir man frånkörd vid mellanhållplats och sedan ger inte heller reseplaneraren rätt upplysning. I morgonrusningen är körtiden 8 minuter.

Är de satta körtiderna alltså åtta minuter under rusning och arton minuter under lågtrafik? Känns lite att man mätt fel (om det nu inte var någon riktigt långsam förare som körde) när det gjordes ATR-mätning osv.

Sen kan man ju tycka vad man vill om mellantider mm. men det är ju cirkatider som anges på hållplatsen om det nu inte är en hållplats med hålltid. På en så här kort linje så skulle jag dock nästan utgå ifrån avgångshållplatsens tid +1 minut istället för att bekymra mig om hållplatstidtabellen.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

bussfan

till nico mfl vad e en atr-mätning och görs den med ordinarie trafik buss i drift ???

Nico


ATR, dvs. en automatisk trafikanträkning görs med vanliga linjevagnar som är utrustade för detta. På så vis får man fram snitt på körtider mm.


Lägger med två länkar med lite matnyttigt kring detta.

http://www.bussbranschen.se/Portals/0/PDF_publik/Blandad/folderhastighetsvisning.pdf

http://www.trivector.se/trivectorfoeretagen/trivector_system/produkter_tjaenster/fordonsutrustning/trafikantraekning
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

rengmark

Citat från: Nico skrivet 25 januari 2010, 15:40:10 PM
Är de satta körtiderna alltså åtta minuter under rusning och arton minuter under lågtrafik? Känns lite att man mätt fel (om det nu inte var någon riktigt långsam förare som körde) när det gjordes ATR-mätning osv.

Sen kan man ju tycka vad man vill om mellantider mm. men det är ju cirkatider som anges på hållplatsen om det nu inte är en hållplats med hålltid. På en så här kort linje så skulle jag dock nästan utgå ifrån avgångshållplatsens tid +1 minut istället för att bekymra mig om hållplatstidtabellen.


Länkar till aktuell tidtabell för linje 127. http://sl.se/ficktid/vinter/v127.pdf
Mellan kl 15-19 ökar körtiden från 8 till 18 minuter. Känner inte till något annat fall med en så drastisk förändring. Som jämförelse kan nämnas att på den mer än fyra gånger så långa sträckan mellan Tappström och Brommaplan är körtiden 16 minuter under samma tid. Håller med om att hållplatstabeller är onödiga om man inte kan lita på dem.

Nico


Citat från: rengmark skrivet 26 januari 2010, 00:01:17 AMMellan kl 15-19 ökar körtiden från 8 till 18 minuter. Känner inte till något annat fall med en så drastisk förändring.

Är det under rusningen så är väl som sagt förklaringen att man har en buffert just för att klara eventuella köer mm. På sträckan åt andra hållet, dvs. Brommaplan => Nockebyhov så verkar körtiden bara vara sex minuter. Tänk på att inte titta på bara de enskilda turerna utan se till helheten. Det handlar ju inte bara om att köra i en riktning utan samma buss tar väl även returen? Tittar man i tidtabellen så ser man att en tur ska t.ex. lämna Brommaplan 15:58 och ankomma Nockebyhov 16:04. Nästan direkt efter, 16:05 går så returen och den ska då ankomma Brommaplan 16:23.

Sex minuter åt ena hållet och arton minuter åt andra får mig alltså att misstänka att det handlar just om att man inte vill ha en extra buss som sitter och tidsreglerar i Nockeby i kanske uppåt en halvtimme.  Istället har man då en idealiskt satt avgångstid som då tillåter en buss att bli sen från Brommaplan och att samma buss/förare då hinner köra till Nockebyhov och ändå vara tillbaka på en tidtabellsenlig tid. I princip kan man kanske alltså anta att de så att säga kör med en försenad spetsvändning och att tidtabellen medvetet är utformad så, just som sagt för att för att slippa onödig ståtid i Nockebyhov samt en extra vagn.

Motsvarande fenomen återfinns då t.ex. på linje 540 som jag nämnde i början, även om skillnaderna här kanske inte är lika extrema. Under högtrafik så går även körtiden här upp i ena riktningen (tjugosex minuters körtid från Hallonbergen till Tensta mot endast arton på returen)och det finns en del luft i tidtabellen. Utan att gå in i detalj så är det här inte så ovanligt utan det finns säkert en hel del liknande exempel.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

rengmark

Citat från: Nico skrivet 25 januari 2010, 20:45:00 PM
ATR, dvs. en automatisk trafikanträkning görs med vanliga linjevagnar som är utrustade för detta. På så vis får man fram snitt på körtider mm.


Första mätningen gjordes på linje 127 fd.117 redan 1983 med ATR-utrustade H2 från Hornsberg. Så under årens lopp har man nog hunnit samla in ytterligare underlag.
SLs motivering till den långa körtiden är köbildning i anslutning till öppning av Nockebybron. Det kan synas egendomligt att Nobina som inte trafikerar bron drabbas mer än Arrivas Mälarötrafik. Under sommartidtabellen 2009 minskade körtiden från 18 till 7 minuter! Jag tog upp tråden för att se om det går att hitta liknande extremer på andra håll i landet.

Nico


Citat från: rengmark skrivet 26 januari 2010, 19:03:35 PM
Första mätningen gjordes på linje 127 fd.117 redan 1983 med ATR-utrustade H2 från Hornsberg. Så under årens lopp har man nog hunnit samla in ytterligare underlag.
SLs motivering till den långa körtiden är köbildning i anslutning till öppning av Nockebybron. Det kan synas egendomligt att Nobina som inte trafikerar bron drabbas mer än Arrivas Mälarötrafik. Under sommartidtabellen 2009 minskade körtiden från 18 till 7 minuter! Jag tog upp tråden för att se om det går att hitta liknande extremer på andra håll i landet.

Som sagt så verkar det då handla om att man på linje 127 har en tidtabell som bygger på att man ska använda en och samma buss att köra först turen och sedan returen. Att Mälarötrafiken inte har samma behov av köbuffert beror väl då på att man har andra möjligheter att hantera en eventuell försening.

Att körtiden på 127 minskas under sommartrafiken blir ju även det ganska självklart då orsaken till körtiderna i princip saknas. Vad gäller liknande exempel så fick du som sagt ett av mig och det finns troligen ett flertal utöver det. 
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

bussfan

hur e 839 jönköping-karlstad som tar c:a 4timmar :o

Mikael Ringmarck

Citat från: rengmark skrivet 25 januari 2010, 15:28:57 PM
Den annonserade körtiden är 18 minuter. I verkligheten går det mycket fortare. Som regel tar resan 7-10 minuter. Man frågar sig varför man ökar på körtiden med 10 minuter under eftermiddagen i icke rusningsriktning. Dels blir man frånkörd vid mellanhållplats och sedan ger inte heller reseplaneraren rätt upplysning. I morgonrusningen är körtiden 8 minuter.

Det är sant att 127an oftast går betydligt snabbare än de 18 minuter man har från Nockebyhov - Brommaplan. Men ibland är de väldigt välbehövliga. Jag har alltid trott att hållplatstidtabellerna är anpassade på så sätt att körtiden mellan näst sista hållplatsen (Åkeshovsvägen) och Brommaplan är ca 10 min. På så sätt luras inte resenärerna eftersom bussen allt som oftast är i tid. Men en närmare titt på tidtabellerna visar att det inte är så....dags att dra iväg ett mejl till SL och tipsa?

rengmark

Citat från: Mrbuss skrivet 28 januari 2010, 12:42:22 PM
Det är sant att 127an oftast går betydligt snabbare än de 18 minuter man har från Nockebyhov - Brommaplan. Men ibland är de väldigt välbehövliga. Jag har alltid trott att hållplatstidtabellerna är anpassade på så sätt att körtiden mellan näst sista hållplatsen (Åkeshovsvägen) och Brommaplan är ca 10 min. På så sätt luras inte resenärerna eftersom bussen allt som oftast är i tid. Men en närmare titt på tidtabellerna visar att det inte är så....dags att dra iväg ett mejl till SL och tipsa?

Den här linjen har större del av sträckan gemensam med Mälaröbussarna. Men medan de har en körtid på denna sträcka på 4 minuter behöver 127:an 12 minuter. Var finns logiken? Det är också problem att använda reseplaneraren som ofta föreslår långa gånglänkar istf. bussresa beroende på bussens låga medelhastighet. Jag börjar tro att detta är Sveriges långsammaste busslinje men jag hade inte trott att det skulle vara en förortslinje.

Omnilasse

Citat från: rengmark skrivet 29 januari 2010, 00:48:05 AM
Den här linjen har större del av sträckan gemensam med Mälaröbussarna. Men medan de har en körtid på denna sträcka på 4 minuter behöver 127:an 12 minuter. Var finns logiken? Det är också problem att använda reseplaneraren som ofta föreslår långa gånglänkar istf. bussresa beroende på bussens låga medelhastighet. Jag börjar tro att detta är Sveriges långsammaste busslinje men jag hade inte trott att det skulle vara en förortslinje.
Framförallt har ju trafikplaneraren valt att låta bussen bara ta 6 minuter till Nockebyhov i eftermiddagsrusningen, och med 1 minuts reglertid, måste det alltså finnas marginal i tabellen även för förseningar åt det hållet. Enligt tidtabellen tar det ju till och med längre tid på lördagar- och söndagar (7 minuter) än i högtrafik mot Nockeby. I eftermiddagsrusningen brukar det vara rejäla köer (särskilt maj och augusti-september) ut mot Ekerö. Alltså en synnerligen "slarvigt gjord" tidtabell. Även om den väl har den fördelen att föraren får regleringstiden vid Brommaplan, istället för ute på linjen, vilket ju kan vara en aning trevligare...