priskrig från skavsta

Startat av homer, 08 december 2009, 22:25:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Sundås

Är det verkligen Ryanairs egna bussar? Är det inte PTS och Västanhede som kör?
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Ersa

Citat från: Sundås skrivet 08 december 2009, 22:30:16 PM
Är det verkligen Ryanairs egna bussar? Är det inte PTS och Västanhede som kör?

PTS AB och Västanhede Trafik AB startade samarbetet genom det gemensamma företaget "FlyByCoach AB" tillsammans med Ryanair. Efter en kort tid hoppade Västanhede av, och nu är PTS ensamma. FlyByCoach och Ryanair har alltså ett nära samarbete, men hur det kom till eller är uppbyggt får någon annan svara på.

Yujin Zhang

Citathur länge har dem råd med dessa priser?

Egentligen är detta ingenting jag som kund bryr mig ett dugg om, desto mer konkurrens desto bättre (i princip lägre priser, för oss få som vet hur systemet _egentligen_ fungerar och hur man kommer runt det). Länge leva kapitalismen!

//En som njuter av gratis flygningar med Ryanair och t/fr Skavsta för 75kr....

Ersa

Citat från: Yujin Zhang skrivet 08 december 2009, 22:50:09 PM
Egentligen är detta ingenting jag som kund bryr mig ett dugg om, desto mer konkurrens desto bättre (i princip lägre priser, för oss få som vet hur systemet _egentligen_ fungerar och hur man kommer runt det). Länge leva kapitalismen!

//En som njuter av gratis flygningar med Ryanair och t/fr Skavsta för 75kr....

Visst är det bra just nu så länge det finns konkurrens. Men efter att det ena bolaget manövrerat ut det andra lär priserna snabbt förändras till en nivå som genererar vinst till segraren, som ju då har monopol på sträckan... precis som det var innan konkurrensen drog igång.

michael k

pts stora problem är väl avgifterna till ryan air
de ville ju ha 30% av charter vill jag minnas
men det blev det njet på

Yujin Zhang

Citat från: Ersa skrivet 08 december 2009, 22:53:39 PM
Visst är det bra just nu så länge det finns konkurrens. Men efter att det ena bolaget manövrerat ut det andra lär priserna snabbt förändras till en nivå som genererar vinst till segraren, som ju då har monopol på sträckan... precis som det var innan konkurrensen drog igång.

...ingenting säger att det inte kommer dyka upp ett nytt konkurent när ena (PTS /Flygbussarna) företaget förlorar. ;)

Ersa

Citat från: Yujin Zhang skrivet 08 december 2009, 23:03:02 PM
...ingenting säger att det inte kommer dyka upp ett nytt konkurent när ena (PTS /Flygbussarna) företaget förlorar. ;)

Vilken aktör skulle gå in och köra på Skavsta med rejäl förlust om FAC skulle ge upp? Framtida konkurrenter till FlyByCoach har ju inte ett helt flygbolag i ryggen som täcker upp. Jag tror liksom Ödlund att någon kommer att ge upp under första hälften av 2010, när förlusterna är tillräckligt stora. Leve kapitalism? Javisst, men en fri marknad innebär ju att företagen kan arbeta för att slå ut alla konkurrenter, hindra alla uppstickare och därmed förvalta sitt fina Sovjetmonopol. :P

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 09 december 2009, 01:01:39 AM
Vilken aktör skulle gå in och köra på Skavsta med rejäl förlust om FAC skulle ge upp? Framtida konkurrenter till FlyByCoach har ju inte ett helt flygbolag i ryggen som täcker upp. Jag tror liksom Ödlund att någon kommer att ge upp under första hälften av 2010, när förlusterna är tillräckligt stora. Leve kapitalism? Javisst, men en fri marknad innebär ju att företagen kan arbeta för att slå ut alla konkurrenter, hindra alla uppstickare och därmed förvalta sitt fina Sovjetmonopol. :P

Linjen till Skavsta har varit en rejäl guldgruva för Flygbussarna. Om det nu blir så att de drar sig tillbaka från Skavsta-linjen alternativt blir ensamma kvar men återgår till sina gamla priser är det fullt möjligt för en konkurrent och gå in och köra för ett lägre pris men ändå med lönsamhet.
På en fri marknad kan inte något företag skaffa sig monopol. Så det goda som det här bråket för med sig kan möjligen bli att bara ett företag blir kvar men kör till lägre priser än vad Flygbussarna gjorde tidigare.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jonas1968

#9
Skulle nog behövas liknande konkurrens på sträckan Stockholm City-Arlanda för priserna med flygbuss dit är idag ganska höga. Cityterminalen-Arlanda måste ju vara en riktig guldgruva för flygbussarna idag. Internetpris till arlanda är 99 kronor enkel medan en resa med Swebus Express Stockholm-Uppsala bara går på 52 vid köp på Internet. Tom. tåget till Uppsala är ju billigare än flygbussen till Arlanda. Arlanda Express har ju för höga biljettpriser för att sätta prispress på flygbussarna och en resa med Upptåget till Arlanda hamnar ju med Arlandatillägget i samma prisklass som flygbussarna. Det enda billigare altrnativet idag är väl Pendelt till Märsta och sedan SL buss till Arlanda men den vägen är nog inte speciellt attraktiv med både byte och lång restid.

Janne B

Ja tyvärr så utnyttjar flygbussarna sin monopolställning. På Skavsta sprack det och dom får skylla sig själva. Dom tog hutlöst betalt. Ursäktade sig med att andra linjer till Skavsta gick med förlust som dom skulle täcka?

Arlanda kör dom på i kraft av att dom är ensamma på direktbusstrafiken.

Vem som kommer att vinna på Skavstalinjen? Jag tror det bara finns ett svar. Flygbussarna! Veolia kommer att hålla ut hur länge som helst för att sedan ta hela kakan igen. Men då har dom i alla fall fått en tankeställare.  PTS VD håller bara masken, dom pengar som kommer från Ryanair är bara en spottstyver. Lite för reklamen på bussarna kanske. Ryanair har ju deklarerat att dom inte går in aktivt i såna här engagemang. I så fall skulle väl flygbussarna haft ett bra avtal med dom för länge sedan?

/Janne Brink

Ersa

#11
Citat från: Jonas1968 skrivet 11 december 2009, 04:05:08 AM
Skulle nog behövas liknande konkurrens på sträckan Stockholm City-Arlanda för priserna med flygbuss dit är idag ganska höga. Cityterminalen-Arlanda måste ju vara en riktig guldgruva för flygbussarna idag. Internetpris till arlanda är 99 kronor enkel medan en resa med Swebus Express Stockholm-Uppsala bara går på 52 vid köp på Internet. Tom. tåget till Uppsala är ju billigare än flygbussen till Arlanda. Arlanda Express har ju för höga biljettpriser för att sätta prispress på flygbussarna och en resa med Upptåget till Arlanda hamnar ju med Arlandatillägget i samma prisklass som flygbussarna. Det enda billigare altrnativet idag är väl Pendelt till Märsta och sedan SL buss till Arlanda men den vägen är nog inte speciellt attraktiv med både byte och lång restid.

Nog är priserna till Arlanda i överkant, och visst borde nån kunna konkurrera även här?
Stockholm-Arlanda tar FAC tar 119 kr ombord samt 99 kr för internetbiljett.
Uppsala-Arlanda åker man med UL 801 där det kostar 100 kr för en enkelbiljett ombord, eller 130 kr för UL-tåg samma sträcka.

Jämför dubbla sträckan som Swebus Express kör på direktbussen Stockholm-Uppsala: 85 kronor för en enkelbiljett (vilket folk tycker är jättedyrt) och 45-55 kr för förköp. Och detta körs med vinst.

Källor:
http://www.flygbussarna.se/PageFB.aspx?page=5224
http://ul.se/sv/biljetter/Enkelbiljett/
http://www.swebusexpress.se/

groenis

För att reda ut det hela om Skavsta
Flybycoach ägs till 50% av PTS 50% ägs av Terravision Sverige AB.
Terravision har dessutom samarbetsavtal med FAC.
Västanhede har ännu krav på PTS.
PTS och Leif Svensson försöker sälja ut andelar i PTS för att kunna bedriva trafiken,
Om någon av aktörerna skulle gå under så skulle den andra snart följa efter just för att de inte kan höja priset för trafiken.
Terravision har ekslusiv rätt att köra för Ryanair i övriga Europa,
Bölaget ägs av en italienare och Ryanair tillsammans,
Marknaden i Sverige är för liten för att Terravision skulle bedriva den själv då det var enklare att hitta en samarbetspartner i Sverige.
Det intressanta är att Terravisions biljetter inte gäller på Flybycoach utan bara på FAC.

/Lennart

Ersa

Citat från: groenis skrivet 11 december 2009, 14:35:35 PM
För att reda ut det hela om Skavsta
Flybycoach ägs till 50% av PTS 50% ägs av Terravision Sverige AB.
Terravision har dessutom samarbetsavtal med FAC.
Västanhede har ännu krav på PTS.
PTS och Leif Svensson försöker sälja ut andelar i PTS för att kunna bedriva trafiken,
Om någon av aktörerna skulle gå under så skulle den andra snart följa efter just för att de inte kan höja priset för trafiken.
Terravision har ekslusiv rätt att köra för Ryanair i övriga Europa,
Bölaget ägs av en italienare och Ryanair tillsammans,
Marknaden i Sverige är för liten för att Terravision skulle bedriva den själv då det var enklare att hitta en samarbetspartner i Sverige.
Det intressanta är att Terravisions biljetter inte gäller på Flybycoach utan bara på FAC.

/Lennart

Låt oss hypotetiskt föreställa oss att FlyByCoach ger upp och FAC blir herre på täppan till Skavsta. I ett sådant skede kan FAC ju ta vilka de priser som det faktiskt kostar att bedriva en 10 mil lång flygbusslinje. För varför skulle det enda flygbussföretaget köra en kommersiell linje på förlust? Och vad ska folk göra om flygbusspriserna känns för höga? Bojkotta Ryanair helt, eller åka Swebus Express till Nyköping?

Det som förvånar mig mest med många av Skavstas resenärer är hur stor andel som inte har en aning om att Skavsta faktiskt ligger så långt bort från Stockholm, och att det därför tar tid att åka dit, samt kan kosta en slant. Detta gäller även infödda svenskar.

Jo

Den allra viktigaste orsaken till FAC att hålla ut måste ju ändå vara att man vill visa att man inte ger vika för konkurrensen vilket och på det sättet försöka få andra bolag att inte ge sig in på deras övriga linjer. Ger man upp ses det kanske som ett svaghetstecken coh konkurrenter är att vänta på fler platser.