Skåne - tilldelningsbeslut

Startat av julle, 30 november 2009, 16:19:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

julle

Skånetrafiken har meddelat tilldelning i upphandling 2009.

Resultatet är att samtliga av de nuvarande entreprenörerna behåller sina uppdrag!

Veolia kör således vidare i Eslöv, Kristianstad stad och Åhus.

Bergkvarabuss kör vidare Skåneexressen Helsingborg-Örkelljunga-Markaryd.

Orusttrafiken behåller uppdraget med bussen på Ven.

Björn Lövdahl

OJ, har samtliga entreprenörer behållt sina kontrakt..lite ovanligt ändå
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Jan

Citat från: julle skrivet 30 november 2009, 16:19:20 PM
Skånetrafiken har meddelat tilldelning i upphandling 2009.

Resultatet är att samtliga av de nuvarande entreprenörerna behåller sina uppdrag!

Veolia kör således vidare i Eslöv, Kristianstad stad och Åhus.

Bergkvarabuss kör vidare Skåneexressen Helsingborg-Örkelljunga-Markaryd.

Orusttrafiken behåller uppdraget med bussen på Ven.

Tveksamt om mer än 1 företag la bud på ven.
I branschen 37 år

julle

Citat från: Jan skrivet 30 november 2009, 18:16:14 PM
Tveksamt om mer än 1 företag la bud på ven.
Faktiskt hela 2 bolag som lade bud på Ven, nämligen Bergkvarabuss och Orusttrafiken. Dock blev Bergkvara diskade, då anbudet inte var komplett.

Däremot lade endast ett bolag bud på Markarydsexpressen, nämligen Bergkvara.

Överhuvudtaget markant få anbudslämnare:

Eslöv: Buss i Väst, Bergkvara, Veolia.

Kristianstad stad: Bergkvara, Busslink, Veolia.

Kristianstad södra (Åhus mm): Bergkvara, Busslink, Veolia.

Swebus och Arriva passar alltså helt denna upphandling!

Magnus

Blir det några nyheter när det gäller bussar? Är det t.ex. något paket som kräver gasbussar som inte har det idag?

Björn Lövdahl

Citat från: Magnus skrivet 30 november 2009, 18:30:37 PM
Blir det några nyheter när det gäller bussar? Är det t.ex. något paket som kräver gasbussar som inte har det idag?

Åhus Pendeln kan jag tänka mig.
Sen lär det väl bli lite nya stadsbussar till Krstd
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

julle

Citat från: Magnus skrivet 30 november 2009, 18:30:37 PM
Blir det några nyheter när det gäller bussar? Är det t.ex. något paket som kräver gasbussar som inte har det idag?
Exklusive Ven och Markarydsexpressen, så är det krav rakt över på gasdrift. I Kristianstad stad ska delar av Veolias nuvarande bussar rulla ett par år till samt någon enstaka stadbuss i Eslöv, i övrigt blir det nya bussar på hela linan!

Får Solaris ytterliggare beställningar nu av Veolia mån tro....?

Bussmicke

B10L i Kristianstad lär väl tyvärr ryka all världens väg nu.

Synd Busslink blev utan.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Jan

Citat från: Bussmicke skrivet 30 november 2009, 21:24:35 PM
B10L i Kristianstad lär väl tyvärr ryka all världens väg nu.

Synd Busslink blev utan.

busslink har inte varit nära i skåne.
I branschen 37 år

Ulf Rådeström

Citat från: Jan skrivet 30 november 2009, 22:31:37 PM
busslink har inte varit nära i skåne.

Kanske inte - men fortfarande synd att Busslink blev utan

Björn Lövdahl

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 30 november 2009, 22:38:48 PM
Kanske inte - men fortfarande synd att Busslink blev utan

Hade ju varit trevligt med en ny entreprenör som inte kör i Skåne idag.
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

julle

Citat från: Bussmicke skrivet 30 november 2009, 21:24:35 PM
B10L i Kristianstad lär väl tyvärr ryka all världens väg nu.

Det är nog helt rätt att B10L försvinner. De fyra ledbussarna B10LA från 2002 blir dock kvar, och förstås B9LA från 2007. För normalbussarna blir de 6-7 st (?) B10BLE kvar också. I övrigt nya bussar.

julle

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 30 november 2009, 22:38:48 PM
Kanske inte - men fortfarande synd att Busslink blev utan
Hade förvisso varit kul med Busslink i Skåne, precis som de snart ska sätta igång i Göteborg.

Men just i fallet med Eslöv och Kristianstad måste jag nog tycka att det är väldigt kul att Veolia behåller trafiken!

I Eslöv har Veolia kört stadstrafiken sedan mitten av 1950-talet, eller om man så vill har aldrig något annat bolag kört den trafiken.

När det gäller Kristianstad, så är det ju faktiskt där Linjebuss föddes på 40-talet när företaget köpte stadsbussarna i staden. Och sedan dess har de kört trafiken i obruten följd.

Kul att något är kontinuerligt i en annars föränderlig bussvärld!

Walter

Citat från: julle skrivet 01 december 2009, 00:08:43 AM
Det är nog helt rätt att B10L försvinner. De fyra ledbussarna B10LA från 2002 blir dock kvar, och förstås B9LA från 2007. För normalbussarna blir de 6-7 st (?) B10BLE kvar också. I övrigt nya bussar.

Varför inte gas? Finns det inte att tillgå?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

1896

Med tanke på hur det fungerar i dagens buss Sverige, så är det väl hög tid att ta av Veolia trafiken i Eslöv och Kristianstad då....