Bussar i Kungsbacka

Startat av Bengt Jönsson, 06 september 2009, 15:41:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt Jönsson

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 06 september 2009, 15:32:29 PM
japp...det är ju inte alla som bara flummar runt med sitt intresse, utan det finns även de som vill hålla stenkoll på detaljerna  :-X

Japp!  Nördar är vi lite till mans och även kvinns.. (även om det manliga överväger..)
Slängde själv lite tidtabellshäften som jag sparat för GL-trafiken linje 730/731/732 från 1981/82 för inte så länge sedan..
;D

/B

Moderators edit: Rubriken ändrad och inläggen i detta ämne flyttad till ny tråd.

Bussmicke

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 06 september 2009, 15:41:21 PM
Slängde själv lite tidtabellshäften som jag sparat för GL-trafiken linje 730/731/732 från 1981/82 för inte så länge sedan..
;D

/B

Ahh, de gamla klassiska linjerna G-Kb ?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bengt Jönsson

Citat från: Bussmicke skrivet 06 september 2009, 17:09:42 PM
Ahh, de gamla klassiska linjerna G-Kb ?

Just det!
Det _borde_ ju ha funnits någon annan som också sparat på sådana viktiga tidsdokument.
Men, jag har kvar några gamla häften med SJ-buss linje 14 o 15.
Linjerna som föregick 73X-linjerna Kba - Gbg vilka föregick GL-Express Röd (som avgick var 15:e minut i strafiken med oannonserade förstärkningsturer där emellan innan det blev pendeltåg)

Men linjerna 731, 732, 733 och 734 finns kvar ännu denna dag!

/B

Bussmicke

Denna linje försvann i alla fall.



Swebus 2038 Broplatsen, Mölndal 14/8 1992

731-734 heler väl 750/760 nånting idag.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

S Svensson

731,733-734 är linjerna Kungsbacka-Onsala,
732 Kungsbacka-Frillesås
750 låter som en linje Frillesås-Idala

Bussen 2038 och även 2039 var placerad i Göteborg.2035-2037 gick under sin livstid i Kungsbacka. Dvs de kunde ibland ses i Göteborg men kördes av Kungsbackaförare. 2035 stod när Swebus sålt den vid jvst i Härryda en tid innan den sändes till,troligen Baltikum. 2038 och 2039 målades om några gånger i SJ färg.2039 i Svenljunga. Båda var i dikena några gånger.

Ursäkta, detta har inte med Örebro att göra. Kanske skall vi ha en ny tråd för gamla Kungsbackabussar.

Vilka bussar tar Swebus över 1 okt?

Bengt Jönsson

Citat från: S Svensson skrivet 06 september 2009, 18:52:35 PM
731,733-734 är linjerna Kungsbacka-Onsala,
732 Kungsbacka-Frillesås
750 låter som en linje Frillesås-Idala

Bussen 2038 och även 2039 var placerad i Göteborg.2035-2037 gick under sin livstid i Kungsbacka. Dvs de kunde ibland ses i Göteborg men kördes av Kungsbackaförare. 2035 stod när Swebus sålt den vid jvst i Härryda en tid innan den sändes till,troligen Baltikum. 2038 och 2039 målades om några gånger i SJ färg.2039 i Svenljunga. Båda var i dikena några gånger.

Ursäkta, detta har inte med Örebro att göra. Kanske skall vi ha en ny tråd för gamla Kungsbackabussar.

Vilka bussar tar Swebus över 1 okt?

733 o 734 går över Vallda antingen via Stenstugan / Vallda Sandö / Lerkil eller "raka vägen" mot Gottskär / Onsala och bytte åtminstone förr nummer till 731 för att gå vidare tillbaka mot Kungsbacka via Onsalavägen på östsidan av Onsalahalvön.

/B

S Svensson

731 har fått lite linjeomläggning varför det ta lite längre tid att ta sig till/från Kungsbacka. Av detta skäl körs numera 730 som även körde tidigare(som 731) som en alternativ väg för 731 och Orange express.
Numera,17 aug, har tillkommit en linjesträckning till Kungsbacka Hede jvst från Onsala och körs troligen via två mot på E6 till Hede.

Bengt Jönsson

Citat från: S Svensson skrivet 06 september 2009, 19:29:41 PM
731 har fått lite linjeomläggning varför det ta lite längre tid att ta sig till/från Kungsbacka. Av detta skäl körs numera 730 som även körde tidigare(som 731) som en alternativ väg för 731 och Orange express.
Numera,17 aug, har tillkommit en linjesträckning till Kungsbacka Hede jvst från Onsala och körs troligen via två mot på E6 till Hede.



Orange Express går Torslanda - Frölunda Torg - Balltorps Ind.Omr - Mölndal - Korsvägen - Nils Ericsson - Hjällbo - Gråbo - Sjövik.
Mig veterligen har inte Orange Express gått till / från Onsala.
Däremot finns det fr.o.m tdt-skiftet en "Onsalasnabben" från Onsala till Hede Pendeltågsstation för att avlasta 731.

/B

Brollan

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 06 september 2009, 20:01:08 PM

Orange Express går Torslanda - Frölunda Torg - Balltorps Ind.Omr - Mölndal - Korsvägen - Nils Ericsson - Hjällbo - Gråbo - Sjövik.
Mig veterligen har inte Orange Express gått till / från Onsala.
Däremot finns det fr.o.m tdt-skiftet en "Onsalasnabben" från Onsala till Hede Pendeltågsstation för att avlasta 731.

/B


Jo, när Orange startade så gick den mellan Sjövik och Onsala, det var när Swebus körde.
När Orust tog över ändrades den till Sjövik - Frölunda.

S Svensson

#9
Citat från: Bengt Jönsson skrivet 06 september 2009, 20:01:08 PM

Orange Express går Torslanda - Frölunda Torg - Balltorps Ind.Omr - Mölndal - Korsvägen - Nils Ericsson - Hjällbo - Gråbo - Sjövik.
Mig veterligen har inte Orange Express gått till / från Onsala.
Däremot finns det fr.o.m tdt-skiftet en "Onsalasnabben" från Onsala till Hede Pendeltågsstation för att avlasta 731.

/B

SJ lade om linjenätet aug 92 redan och linje 737 blev express till Göteborg utan att gå in i Kungsbacka (detta gjorde den innan aug92).
SJ införde Gråboexpress.
Sedan slogs båda linjerna ihop med samma omlopp av bussar.
Ca 1996 blev det först Grå express men detta gjorde sig inte bra på bussarna så endast en buss blev märkt och sedan blev det Orange express.
Sedan tog Buss i Väst över 1998 juni månad.
Sedan så drogs Orange express in Onsala-Mölndal tror det var 2004. Kan vara året innan.
Juni 1992 startade Lila express som en ny/sammanslagen linje av 706 Mölndal-Balltorp,ny Balltorp-Va Frölunda-Göteborg NE platsen och så Aleexpressen. Entreprenör Linjebuss Trafik AB. En viss skissm emellan Leja Touring AB,Lennart Jaktlund ,GLAB ledning och LB dåvarande trafikchef fanns i pressen .Ändrad dragning någon gång 2001 (gick tidigare raka vägen till Frölunda) och ca 2004(osäker på datum) bytte Orange och Lila express plats så Lila gick linje 245:s väg(från NEplatsen till Torslanda) och Orange väg tog över och senare förlängdes till Torslanda.Med Torslanda menas här stadsdelen Torslanda. Gul express ändrades 1997 juni från att gå Torlslanda:Domarringen alt Hjuvik till Korsvägen och som flygbuss Därifrån till Landvetter flygplats. Efter linjeändring 1997 så blev  gul express en ren flygbusslinje (202).


Moderators edit: Nu har jag delat upp inläggen som handlar om Kungsbacka i den ursprungliga tråden Swebus Örebro. Många av inläggen har fortfarande kvar rubriken Swebus Örebro då jag inte har tid att lägga ned jobb på att ändra.

Johan B

2005 var det år då Orange drogs in i Onsala. Buss i Väst körde aldrig nya sträckningen till Frölunda.

1896

Hur många express linjer har man i Göteborg numera ?

Anton i Axvall

Beror väl på vad man räknar till expresslinjer men de s k "färgexpresserna" är ju fem. Röd, Grön, Orange och Blå.

Ingemar

Citat från: Anton i Axvall skrivet 10 september 2009, 16:21:48 PM
Beror väl på vad man räknar till expresslinjer men de s k "färgexpresserna" är ju fem. Röd, Grön, Orange och Blå.
...och lila = 5 ;)
Kör, tvättar, servar, lagar och trafikleder bussar för Söne Buss i Göteborg

Johan B

Övriga linjer med expresstatus (dvs bussarna märkta "Express") är ju 312, Orustexpressen samt 371, Tjörnexpressen, 820,841,871 (är väl bara de linjerna av Bohusexpresserna som går enda ner till Göteborg numera?) samt 730. Sedan vet jag inte vad 330 och 600/610 skall klassas som då det är samma fordonskrav som för express men alla bussar har inte märkningen och jag tror inte de ska ha den heller.