Buss i Väst kör tågersättning för DSBFirst

Startat av Staffan Sävenfjord, 01 september 2009, 17:51:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 01 september 2009, 22:34:32 PM
Nä det är lustigt, statsägt kan man däremot säga att Keolis, delägarna i Busslink (och tidigare ägare av Citypendeln) är, det ägs av SNCF.

Ja, detta har jag ju redan utvecklat. Men Keolis ägs inte till 100 procent av SNCF. Tidigare uppgifter har talat om att SNCF äger drygt hälften. Har detta ändrats så bör det vara i rikting att SNCF äger mindre.
Busslink, som ägs til 70 procent av Keolis och 30 procent av SL (med reservation för de exakta siffrorna just nu) har alltså en rätt konstig ägarkonstellation med såvä statligt som landstingsägande.
Jag ser vid googling på Keolis också till min förvåning att Keolos äger Fjord1 i Norge, som har en omfattande buss- och rederiverksamhet med bland annt förjor över fjordarna.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ted Selander

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 september 2009, 22:41:33 PM
---
Jag ser vid googling på Keolis också till min förvåning att Keolos äger Fjord1 i Norge, som har en omfattande buss- och rederiverksamhet med bland annt förjor över fjordarna.


Nja, Keolis Nordic äger 51% av Fjord1 Partner AS. Resterande 49% ägs av Fjord1, huvudsakligen offentligt ägt av kommuner och fylken(?) i Norge. Fjord1 Partner AS vann nyligen upphandlingen av Bybanen i Bergen.

/Ted

Jo

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 september 2009, 22:29:22 PM
CGEA var det sopåkningsföretag som jag talade om. Frankrikes Sellbergs om man så vill men minst tio gånger större.
Beträffande att franska staten skulle ha ägt Connex så är det en av de svårutrotade myter som finns. Jag vet inte hur många gånger jag har hört att det skulle vara så och jag trodde det själv tills jag började kontrollera uppgiften.
Connex Tåg har det väl aldrig funnits något som heter. Tågen kördes så vitt jag minns av Connex Sverige. Connex började sin tågverksamhet på Kinnekullebanan. Nattågen till Norrland kom senare.


Connex Tåg har väl funnits. Finns i alla fall med som företag i registret och har samma adress som nuvarande Veolia Transport Sverige. Startade under 2000 och fusion avslutad 2004. Följande företag inom Veolia/Connex som sysslar med kollektivtrafik verkar registrerade eller ha varit registrerade.

556032-3502 Connex Transport AB BOX 1820 SOLNA
556040-6307 Connex Tåg Aktiebolag BOX 1820 SOLNA
556401-0030 Connex Tunnelbanan Aktiebolag BOX 1820 SOLNA
556621-3913 Connex Trafik AB BOX 1820 SOLNA


556042-4391 Veolia Transport Sverige AB BOX 1820 SOLNA
556066-8633 Veolia Transport Northern Europe Aktiebolag BOX 1820 SOLNA

Källa ratsit.se


RoggaBoy

Jo, Connex Tåg bildades när man vann nattågstrafiken till övre norrland, och de vet jag då vi var en underleverantör till Connex Tåg, som sedan bytte till Veolia Transport, precis som bussidan, för att de skulle bli lättare för kunderna att känna igen dom typ.

Staffan Sävenfjord

Citat från: RoggaBoy skrivet 02 september 2009, 11:13:29 AM
Jo, Connex Tåg bildades när man vann nattågstrafiken till övre norrland, och de vet jag då vi var en underleverantör till Connex Tåg, som sedan bytte till Veolia Transport, precis som bussidan, för att de skulle bli lättare för kunderna att känna igen dom typ.

Det förklarar saken. Kinnekullebanan kördes alltså inte från början av Connex Tåg utan Connex Sverige.
Men Connex redovisade aldrig resultatet för tågtrafiken separat. Därav jag fick uppfattningen att Connex Tåg inte fanns - eller i varje fall inte användes.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

S Svensson

Jag skall påminna om att fd premiärministern Louis Schweitzer sitter i styrelsen i Veolia. Nåja han sitter i svenska privata företag också.För Renault SA.
Däremot kom en uppgift i augusti om att Veolia och en fransk statlig bank gått ihop,Caissedes Depots/Transdev. Tyvärr har jag ingen möjlighet att kontrollera detta själv. Däremot påstås att Veolia har ett ursprung i mediaföretag.

Tittar man på org nr så ser man att vissa nr är fd Linjebussföretag. LB var ju (i huvudsak) en del Johnsonföretagen. På slutet var LB en affär emellan Nordstiernan och Nynäs Asfalt som övergått till att bli NCC. Så sålde Berndt Magnusson huvuddelen av NCC till gruppen Lars-Erik Lundberg i Norrköping,stort byggföretag. Sedan var LB ingen intern affär för Johnssonfamiljen utan CGEA övertog.
Vad gäller tågföretag så fanns det ett Linjebuss Tåg AB dessutom med säte i Göteborg. Så långt som att få kontrakt tror jag inte det kom.
Men som sagt forska gärna mera om Veolia.Ett företg som CGEA ägde tidigare var Avfall och Miljö AB,med kännetecken att lyfta sopkärl med hjälp av kran på bilen.

1896

Ja, sopor är ju en lämplig sysselsättning åt nämda företag....