Huvudmeny

Swebus Gävle

Startat av David S, 15 juli 2009, 15:03:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

AO

#30
Linje 4 kommer att gå Hagaström-Centrum-Sörby-Hemlingby köpcentrum. Den kommer att gå till Hemlingby köpcentrum även under kvälls- och nattrafik som linje 3 gör i dagsläget.. Linje 3 kommer enligt planer från kommunen att trafikera Höjersdal. Linje 12 är den tänkta linjen att trafikera Gävle strand på sin väg ut till Bomhus.

Fredde

#31
Det betyder alltså att dom som bor närmast Hemlingby Köp C dvs Andersberg/Höjersdal/Olsbacka måste åka in till Gävle City för att komma till Köpcentrumet? Låter mycket dumt det då det bor över 7000st personer i dessa områden! Eller kommer Linje 10 förlängas från Andersbergs Centrum till Hemlingby's Köp C ?
Idag tar det bara ca 5-10 minuter med S3 till Hemlingby köp C för dom inom ovan beskriva områden, med nya förslagen från "kommunen" kommer restiden då öka med mer än 30-40 minuter om inte L10 förlängs till Hemlingby Köp C samt alla efter södra delen av "vändkretrsen" bli utan busstrafik.. Det låter i så fall som ett mycket dåligt förslag!

Fredde

#32
Ang Linje 12 via Gävle Strand hur är den lösningen?

Det jag kan se är följande enligt karta



Blå    = Dagens sträckning för linje 12...

Svart = Via Brynäs C dvs liknande som idag fast ej via Söder dock så kommer inte körtiden på ca 25-27 min ej räcka dvs kommer det behövas 1 omlopp till för att klara nuvarande turtäthet. Redan idag är det svårt att hålla omloppen vintertid på L12 som den går idag...

Orange = Att linjen går via Södra Skeppsbron vidare på Atlasgatan & då blir Brynäs C samt hela Södra Brynäs utan trafik dvs långt att gå för att åka buss. Dock hålls tiden för nuvarande omlopp... Alternativet kan bli att det svarta förslaget bär sig med linjen så kan det köras!

Lila = Nuvarande sträckning på Stomlinje 1 (ingen förändring planerad)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Svart förslag : Det betyder att det blir det 1 omlopp till med ca 20 min reglertid vid Karskär (Korsnäs) för alla omlopp..  Kostnad ?

Orange förslag : Det betyder att det räcker med nuvarande omlopp men stora delar av Brynäs blir utan trafik.  Kostnad i minskat resande på linjen samt vad tycker dom som bor i området som blir utan trafik?


Mitt förslag är att man ändrar sträckningen på Linje 15 så den går Högskolan-Centrum (Norra Strandgatan) - Gävle Strand... dvs med prioriterade trafikljus dvs grön väg vid alla trafikljus på hela vägen.. Det täcker all trafik vad gäller skola och normalt arbete dagtid.. Det krävs inget mer omlopp på den linjen dvs ingen kostnadsökning för trafiken (enda kostnaden som är engångskostnaden är trafikljusprioriteringen)
Sedan om linjedelen Gävle Strand-Centrum viseversa bär sig så kan man även ha trafik kvällar då stadsdelen kommer att växa enligt planer eller att det svarta förslaget är att föredra då i framtiden?..

jocke

Ta de svarta förslaget och låt 12an gå lite oftare än (vad går den idag, 1 gång i timmen?) så slipper du 20min reglertid vid korsnäs.


Citat från: Fredde skrivet 09 augusti 2009, 07:30:36 AM
Det betyder alltså att dom som bor närmast Hemlingby Köp C dvs Andersberg/Höjersdal/Olsbacka måste åka in till Gävle City för att komma till Köpcentrumet? Låter mycket dumt det då det bor över 7000st personer i dessa områden! Eller kommer Linje 10 förlängas från Andersbergs Centrum till Hemlingby's Köp C ?
Idag tar det bara ca 5-10 minuter med S3 till Hemlingby köp C för dom inom ovan beskriva områden, med nya förslagen från "kommunen" kommer restiden då öka med mer än 30-40 minuter om inte L10 förlängs till Hemlingby Köp C samt alla efter södra delen av "vändkretrsen" bli utan busstrafik.. Det låter i så fall som ett mycket dåligt förslag!

Jag förstod de inte som att Linje 3 skulle dras in från Södra andersberg, utan bara att den även ska gå via Höjersdal.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Anders Noren

Citat från: jocke skrivet 10 augusti 2009, 01:25:34 AM
Ta de svarta förslaget och låt 12an gå lite oftare än (vad går den idag, 1 gång i timmen?) så slipper du 20min reglertid vid korsnäs.


Jag förstod de inte som att Linje 3 skulle dras in från Södra andersberg, utan bara att den även ska gå via Höjersdal.

Varannan avgång, då, eller en gång i halvtimmen? (Ungefär som på gamla sjuan, alltså.)

Anders

Fredde

#35
Citat från: Anders Noren skrivet 02 augusti 2009, 11:03:02 AM

Idén om att låta Olsbackabussen gå Lokattvägen-Nyodlingsvägen är kreativ, även om jag inte tror att man vinner särskilt mycket på den, men jag ser två hinder:
- villaägarna på Lokattvägen-Nyodlingsvägen skulle förmodligen gå i taket över att få in en busslinje på gatan.
- bussen missar Konsum Krysset som är den enda större livsmedelsbutiken i området.

Anders

Idagsläget är det ändå en bit till närmaste HPL fr COOP Krysset, man kan lägga en HPL antingen direkt på Skogsmursvägen innan den föreslagna ändringen in på Skogsfruvägen... Mot Centrumhållet så ligger redan HPL efter Skogsfruvägen dvs ingen ändring behövs när det gäller Linje 10!!