Huvudmeny

Swebus Gävle

Startat av David S, 15 juli 2009, 15:03:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Fredde skrivet 01 augusti 2009, 17:58:56 PM

Det enda jag kan tänka på i dagens läge skulle i så fall vara Jönköping...!?!

Nej, Jönköping har ingen samordnad tidtabell ens för stomlinjerna så att de har ett rendez-vous någonstans i centrum.
Det fungerar däremot i t ex Trollhättan på Drottningtorget. I Ängelholm verkar det fungera relativt bra också. I Borås fungerar det halvhyfsat på Södra torget för de linjer som går glesare än var 10:e minut. Finns säkert i fler städer men detta är vad jag kommer på i en hast.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Fredde

#16
Det fungerade klockrent före omläggningen i Karlstad med då med linjerna 31-34 (lågtrafik, kväll/helg) samt natt 91-92.. Nu är det kaos ist... Tack för infon Sävenfjord! Det är svårt att skicka en 14-15 åring med buss hem från en kompis om denna ska behöva vänta 20-60 min i centrum en helgnatt, dom blir ju skrämda...

I Gävle fungerar det i alla tider med Stomlinje 1 och 2 (som har samma avgångstider) samt xx.20 även med Stomlinje 3 (som har lite mindre avgångstider) på kväll samt natt så har alla linjer avgång xx.20 från centrum (Rådhuset) fram till klockan 02:20 stomlinjerna går även xx:50 fram till 01:50.... Jag anser att detta är en mycket bra lösning för alla resande!

Anders Noren

Citat från: Fredde skrivet 01 augusti 2009, 17:58:56 PM
Jag ska inte heller sticka under stolen med att planeraren (anställd av Swebus) i dagens läge har en bra tidtabellsplanering då 99% av alla avgångar fr Rådhuset (centrum) har samordnad avgång dvs vidareresande fungerar utan större väntetid  (som max 5 minuter hela trafikdygnet) "även natt-trafik" detta har även få städer i dagens läge...

Det enda jag kan tänka på i dagens läge skulle i så fall vara Jönköping...!?!

Njae, nog beror väl de samordnade avgångarna på att alla linjer har väääldigt långa regleringstider vid Rådhuset, vilket i sin tur är en konsekvens av usel punktlighet? Mitt favoritexempel i sammanhanget är att när jag bodde i Valbo och flickvännen på nedre Brynäs så gick det på ett ut - eller fortare - att stiga av vid Rådhuset och promenera till Brynäs jämfört med att sitta kvar på bussen, en sträcka på ca 900 m. Och så vitt jag vet finns har fortfarande inga punktlighetsfrämjande åtgärder gjorts i Gävle. Jo, signalerna på Rådhustorget har lagats, om de nu har någon betydelse för punktligheten.

Anders

Fredde

Citat från: Anders Noren skrivet 01 augusti 2009, 19:03:35 PM
Njae, nog beror väl de samordnade avgångarna på att alla linjer har väääldigt långa regleringstider vid Rådhuset, vilket i sin tur är en konsekvens av usel punktlighet? Mitt favoritexempel i sammanhanget är att när jag bodde i Valbo och flickvännen på nedre Brynäs så gick det på ett ut - eller fortare - att stiga av vid Rådhuset och promenera till Brynäs jämfört med att sitta kvar på bussen, en sträcka på ca 900 m. Och så vitt jag vet finns har fortfarande inga punktlighetsfrämjande åtgärder gjorts i Gävle. Jo, signalerna på Rådhustorget har lagats, om de nu har någon betydelse för punktligheten.

Anders
Det bästa vore om biltrafik förjudes för passage vid rådhuset samt alla trafikljus hade prioriterad framkomst för bussar samt en fil på Norra kungsgatan hade enbart buss körfält...

att: Noren, kan jag få din mail adr då jag har ett kartförslag för Sörby      du kan nå mig på city1054(a)hotmail.com

jocke

Håller med i en sak, regleringstiderna i stan är löjliga ibland. Bussarna står fan mer än de åker i den här stan.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Fredde

Samma gäller dig Jocke skicka mail så jag kan skicka över förslaget

Fredde

#21
Jag tar å lägger ut dom...
Det som förbättrar är att trafik kan upprättshållas hela trafikdygnet på Höjersdal som saknar trafik helt idag (hade trafik tidigare via linje 8 )  Östra Andersberg som saknar trafik helt idag, Sörby får trafik hela trafik dygnet som idag bara har lite trafik vardagar mitt på dagen som inte passar övriga linjer med avseende på avgångstider.... Omstigning tex Sörby -> Andersberg C kan ske vid ändhållplats Hemlingby Köpcentrum där både S3 samt L10 avgår ifrån med nya förslaget.. Det innebär även att Sörby får direkttrafik till Gävles 2:a största handelsområde via L10!




jocke

Att sätta Linje 3 på den där sträckan skulle bli väldigt opopulärt tror jag.

Dock är inte förslagen helt dåliga.

Om vi tar din framtidsvision, och så ger vi Linje 10 den blåa färdvägen, högskolan, höjersdal, andersberg.
Och ger Linje 18 den svarta färdvägen, sörby, andersberg
medan man samtidigt låter linje 3 gå kvar på dagens nuvarande sträckning.

Detta skulle sprida ut linjera lite mer men samtigit behålla den snabba förbindelsen Andersberg - Rådhuset som linje 3 har idag.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Fredde

#23
Det jag beräknat för S3 är att restid ökar med 5-7 minuter "Centrum-Andersberg C" givetvis är inte hållplatser allt för nära varandra som idag... Fördelen är att Sörby, Östra Andersberg samt Höjersdal får trafik hela trafikdygnet.. Dom flesta som bor i Andersberg som åker buss idag har ändå inget annat val än just bussen så där kvittar säkert 5-7 min mer i restid ändå... Ska man bara handla så är ju ändå Hemlingby köpcentrum närmast! Besparingen är att L18 kan utgå helt, då den idag ändå enbart komplementerar S3 på 70% av sträckningen dom få timmar den går som inte passar in övriga linjer....

jocke

Linje 18 får väl börja gå hela trafikdygnet =) Den kan ju faktiskt klassas som andra halvan av 11an som de tog bort förut.

Annars ryktas ju om en Stomlinje 4 Hemligby - Gävle Strand. Kanske inte nu redan till hösten,. men i framtiden, den hade ju kuinnat gå den svarta vägen då, 10an blåa och 3an sin vanliga.

Jag förändrar era liv med detta inlägg

AO

Nya stomlinje 4 kommer att gå sträckan Hemlingby köpcentrum-Sörby-Centrum-Hagaström. Med förslaget tillhör även att linje 3 börjar trafikera de delar av Andersberg (Höjersdal) som idag saknar trafik då den inte längre kommer gå till köpcentrum. Den trafiklösning man kommit fram till för Andersberg/Sörby ser riktigt bra ut, det enda som saknas är pengarna... får hoppas det blir högkonjunktur snart igen ;)

Fredde

#26
Gävle Strand med 10-15 min trafik med en stomlinje 4 kommer nog aldrig inträffa, det tar max 15 minuter att gå den sträckan in till Rådhuset... Många ställen i Gävletätort saknar helt trafik idagens läge & Gävle Strand där hyrorna ligger mycket högt & folk normalt har 2 bilar per hushåll ligger långt ner på listan att få tät trafik enligt min mening....
Sedan att köra 70% av nuvarande S3 med en enskilld linje enbart för att täcka sörby är mycket dyrt för skattebetalarna samt inte bra för miljön heller dvs det kommer aldrig hända igen som det var tidigare med linje2 (innan omläggningen)!
Blir det en stomlinje 4 i framtiden på sträckan Centrum-Hemlingby Köp C via sprängersleden dvs ytterkanten av Sörby så kommer den i så fall gå  enbart gå när Köpcentrum är öppet & det ger inget för folk som börjar jobbet klockan kl.7 eller skolor kl.8 samt folk som varit ute på kvällen och vill hem vid 23 tiden eller från krogen på helgen vid 1-2 tiden... Dvs fortfarande kommer Sörby som stadsdel samt Höjersdal samt Östra Andersberg vara utan trafik...
Stomlinje 4 är ingen förbättring för någon än för köpmännen i Hemlingby köp C, kommer dom bistå med pengar till linjen så helt klart ska den införas !

Fredde

Citat från: AO skrivet 02 augusti 2009, 00:40:02 AM
Nya stomlinje 4 kommer att gå sträckan Hemlingby köpcentrum-Sörby-Centrum-Hagaström. Med förslaget tillhör även att linje 3 börjar trafikera de delar av Andersberg (Höjersdal) som idag saknar trafik då den inte längre kommer gå till köpcentrum. Den trafiklösning man kommit fram till för Andersberg/Sörby ser riktigt bra ut, det enda som saknas är pengarna... får hoppas det blir högkonjunktur snart igen ;)

Det finns inga förändringar på S3 att den ska köra över Höjersdal i dagensläge enligt Gävle Kommun

jocke

Linje 4 kanske isf får en annan ändhållplats när de är stängt i köpcentrumet. Kanske tex samma hållplats som 3an vänder åp idag. Det är väl ingen omöjlig tanke. Eller att den helt enkelt bara snurrar runt i en rondell vid köpcentrumet o sen har ändhållplats på första vanliga hållatsen längs sträckan innan köpcentrumet.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Anders Noren

Man ska akta sig för att dra busslinjer i kringelkrokar av rättviseskäl. Det är sällan man vinner mer i resandeunderlag än vad man förlorar i restid.

Idén om att låta Olsbackabussen gå Lokattvägen-Nyodlingsvägen är kreativ, även om jag inte tror att man vinner särskilt mycket på den, men jag ser två hinder:
- villaägarna på Lokattvägen-Nyodlingsvägen skulle förmodligen gå i taket över att få in en busslinje på gatan.
- bussen missar Konsum Krysset som är den enda större livsmedelsbutiken i området.

Visst kan en linje 4 till Hemlingby köpcentrum ses som ett stöd till köpmännen, men "har man tagit Fan i båten får man ro honom i land". Eftersom Hemlingby köpcentrum, som de närmaste 10 åren planeras växa till minst samma storlek som Valbo köpcentrum (planberedskap finns för ytterligare ca 150 000 kvadratmeter butiksyta brutto (BTA) och 3 000-4 000 parkeringsplatser), kommer att slå ut en stor del av handeln i Gävle är en rejäl busslinje ut dit ett måste för alla som av olika möjligheter inte kan ta bilen. En 4 med hållplats vid gång- och cykeltunneln vid Stöveln Öbergs skulle dessutom tysta de boende i närheten av Stormgatans indragna busshållplats. (När köpcentrumet är stängt kan den vara ändhållplats).

Anders