Huvudmeny

Swebus Gävle

Startat av David S, 15 juli 2009, 15:03:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

David S

Har just hört idag att Swebus har vunnit stadsbusstrafken i Gävle för yttligare 10 år.
Någon som kan bekräfta?

Magnus

Det står på X-trafik's hemsida att den upphandlingen ska bli klar i höst, så det vore lite konstigt om dom redan är klara.

jocke

Den släpptes väl rätt nyligen, har inte hört något. Kan höra med en kompis som sitter på trafikledningen. Återkommer i kväll med svar om jag får tag på han.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Fredde

#3
Det kommer meddelas i oktober vem som fått trafiken...

Kommunen gav besked först i slutet på våren vilka kraven var, se protokoll --> http://epi.gavle.se/upload2/Styrelser_Namnder/Teknisk_namnd/Protokoll/2009/090513protokoll_TN.pdf

Det jag har hört är att kraven blir samma som för länstrafiken, dvs AC, alkolås, hastighetesövervakning, sedan antalet krav på ledbussar är lite luddigt (säkert anbudshemlighet) även antal GASbussar i början på avtalet är luddigt & hur det kommer bli under hela avtalsperioden...

Lite info på www.xtrafik.se

http://www.xtrafik.se/pages.asp?PageID=204&MenuID=146

julle

Förfrågningsunderlag finns ute sen några veckor tillbaka och anbud ska lämnas in i början på september.

Trafikavtalet väldigt likt det som gäller för stadsbussarna i Östersund, alltså ett så kallat nettoavtal där entreprenören behåller alla biljettintäkter som härhör från stadstrafiken.

När det gäller fordon, så finns inga krav på ledbussar. Dock krävs "större" buss än normalbuss för stomlinjerna (1, 2 och 3?) och det är upp till entreprenören att bedömma vilken storlek som behövs. Om denne väljer boggibuss är det krav på styrande bakaxel.

jocke

Ska bli spännande o se vad de blir, kan man tänka sig vagnpark snarlik med umeå kanske, om swebus vinner.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Walter

Citat från: David S skrivet 15 juli 2009, 15:03:32 PM
Har just hört idag att Swebus har vunnit stadsbusstrafken i Gävle för yttligare 10 år.
Någon som kan bekräfta?

Nej men man vann Landsbygdstrafiien runt Gävle för ett tag sedan, kanske blandar du ihop detta med stadsbussarna?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Ersa

Citat från: jocke skrivet 16 juli 2009, 00:44:32 AM
Ska bli spännande o se vad de blir, kan man tänka sig vagnpark snarlik med umeå kanske, om swebus vinner.

Skulle det inte bli krav på stora barnvagnsutrymmen på bussarna i Gävle stad, och därmed inga B9S?
I Umeå var kraven 2 barnvagnar eller 1 barnvagn och 1 rullstol per buss, och banade därför väg för 17 st B9S helt utan bakre barnvagnsplats.

AO

Citat från: Verspieder skrivet 16 juli 2009, 15:08:50 PM
Skulle det inte bli krav på stora barnvagnsutrymmen på bussarna i Gävle stad, och därmed inga B9S?
I Umeå var kraven 2 barnvagnar eller 1 barnvagn och 1 rullstol per buss, och banade därför väg för 17 st B9S helt utan bakre barnvagnsplats.

Man har med i kraven att det ska vara större plats för barnvagnar, rullatorer och rullstolar än idag. Kan tänka mig att man vill att det ska finnas ungefär lika mkt plats som det finns i de fd Kalmarvagnarna som idag rullar i Gävle, Stockholm och Umeå. Om man ska ha B9S betyder det alltså att man måste ha låggolv även i släpet som i Gbg. Om det blir Swebus som vinner känns det väl som att det blir MAN.

Fredde

Citat från: julle skrivet 16 juli 2009, 00:26:32 AM
Förfrågningsunderlag finns ute sen några veckor tillbaka och anbud ska lämnas in i början på september.

Trafikavtalet väldigt likt det som gäller för stadsbussarna i Östersund, alltså ett så kallat nettoavtal där entreprenören behåller alla biljettintäkter som härhör från stadstrafiken.

När det gäller fordon, så finns inga krav på ledbussar. Dock krävs "större" buss än normalbuss för stomlinjerna (1, 2 och 3?) och det är upp till entreprenören att bedömma vilken storlek som behövs. Om denne väljer boggibuss är det krav på styrande bakaxel.

Blir det större än "normal buss" på alla stomlinjerna så kommer det behövas ca 25 st... Hoppas det blir "bandat" boggibuss och ledbussar!!!
Sedan ca 17-20 kortvagnar till övriga linjer samt reserver..

Anders Noren

Det är naturligtvis bättre ur kundens synvinkel om kapacitetsökningar i första hand klaras med utökad turtäthet än med större fordon. När det gäller ledbussar så visar det sig dessutom att flaskhalsen inte längre är passagerarkapaciteten utan biljettsystemet. På grund av det ineffektiva systemet för biljettförsäljning - och nu menar jag hela systemet, från bussföraren och biljettmaskinen till X-Trafiks prissättning och ombudsförsäljning - så kan det ta 5-10 minuter att fylla en ledbuss vid Rådhuset vilket med en turtäthet på 10 minuter (eller 5 minuter för tvåan mot Sätra i rusningen) givetvis orsakar stora störningar...

För att ledbussar ska vara vettiga i Gävles stadstrafik krävs alltså först ett effektivare biljettsystem.

Anders

AO

Eftersom tanken är att drivmedlet succesivt under avtalsperioden ska gå från diesel till biogas så lär nog de flesta dieselvagnarna bli begagnade. Vad det gäller biogasvagnar så blir de troligtvis helt nya och därför troligtvis de billigare boggivagnarna. De begagnade bussarna blir väl ett hopplock av det man har, dvs det kan bli både boggi- och ledvagnar.

Fredde

Det blir det säkert bara dom uppfyller kraven i upphandlingen så har ju utförande bolag rätt att placera vad det passar dom, sedan kan man ju söka dispens på att slippa omlackering om dessa bara ska gå ett kortare tag..
Jag vet inte hur många bussar tex Swebus har att omplacera som har alkolås, AC, större handikapp/barnvagnsplats.. För det är bara planer än på gastankningställe så jag tror det ligger minst 3-5 år i framtiden innan något sker i Gävle...

AO

Några vagnar (oklart hur många) kommer att vara gasbussar redan från avtalets start. Dessa kommer att drivas med naturgas tills dess att Gävle kommit igång med biogastillverkning.

Fredde

#14
Hur man än vrider och vänder på det så kommer inga av bussarna i 57xx serien platsa kvar i Gävle efter juni nästa sommar... Ev kan Kalmar vagnarna kunna vara kvar då dom har mer plats för rullatorer/barnvagnar fast AC måste eftermoteras, men dessa har säkert åldern emotsig på sikt istället... Någon som vågar spekulera vad det kan bli om Swebus tar hem denna trafik?
Som jag kan se det kommer Gävle tätortstrafik (Stadsbussarna) få en av den bästa bussflottan from nästa år när det gäller komforthöjande saker både det gäller för rörelseförhindrade samt resande med barnvagnar samt bra komfort året runt (AC)...
Sedan även GAS bussar på sikt en förbättring för miljön!
Det är väl inte många ställen man har dessa krav i dagens läge?
Jag ska inte heller sticka under stolen med att planeraren (anställd av Swebus) i dagens läge har en bra tidtabellsplanering då 99% av alla avgångar fr Rådhuset (centrum) har samordnad avgång dvs vidareresande fungerar utan större väntetid  (som max 5 minuter hela trafikdygnet) "även natt-trafik" detta har även få städer i dagens läge...

Det enda jag kan tänka på i dagens läge skulle i så fall vara Jönköping...!?!