Upphandling Z-län

Startat av Lars Ödlund, 15 juni 2009, 21:09:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jan

Citat från: Verspieder skrivet 02 november 2009, 17:07:43 PM
Den 29 oktober beslutade Regeringsrätten att inte pröva fallet. Detta enligt korrespondens med dem i form av e-post.
Trafikstart för Centrala Buss i sommar således?

M a o så fick KR känna på att förlora ett trafikområde.
I branschen 37 år

Ersa

#16
Citat från: Jan skrivet 02 november 2009, 18:00:49 PM
M a o så fick KR känna på att förlora ett trafikområde.

Snarare fem trafikområden: Krokom, Strömsund, Bräcke, Berg och Härjedalen.
Kvar i KR:s regi blir stadstrafiken i Östersund, Landsbygdstrafiken i Ragunda, 63:an, 45:an norra samt 45:an södra.

Ersa

#17
Är det för tidigt att så smått börja fundera över hur de nya färgerna kommer att se ut, samt vilka medlemsföretag som förväntas köra i de olika områdena? Vissa saker känns rätt självskrivna, som att Thunells och Mohlins återtar Härjedalen, Danielssons och Fåker Buss tar hand om Berg, samt att Brunflobuss tar Brunflo och delar på Bräcke/Gällö med Taxi Bräcke. Men Krokom och Strömsund känns inte lika självklara.

Känns som att det blir ett långt intressant studiebesök till Jämtland i sommar. :)

Bussmicke

Härligt att Mohlins kommer tillbaka
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Det blir även intressant att se hur man kommer att göra med depåerna framöver, mest då inom Östersunds kommungräns. På KR:s depå för Stadsbussarna blir det ju en hel del plats över, medan det lär bli rätt trångt utanför gamla Postdiligensgaraget vid Inspektörsvägen om det ska stå en massa Lit/Strömsund, Brunflo/Bräcke och Krokomsbussar bredvid Årebussarna.

Jan

Citat från: Verspieder skrivet 28 november 2009, 11:42:12 AM
Det blir även intressant att se hur man kommer att göra med depåerna framöver, mest då inom Östersunds kommungräns. På KR:s depå för Stadsbussarna blir det ju en hel del plats över, medan det lär bli rätt trångt utanför gamla Postdiligensgaraget vid Inspektörsvägen om det ska stå en massa Lit/Strömsund, Brunflo/Bräcke och Krokomsbussar bredvid Årebussarna.

Det här med placering av bussar är inget problem i sig. Bussfolket har en förmåmga att finna lösningar som oftast är billigare och bättre. En hake här kan vara att det står i anbudsprospektet att bussarna ska garageras enligt en viss mall. Om detta vet jag inget i detta fall.
I branschen 37 år

Ersa

#21
Citat från: Lars Ödlund skrivet 28 november 2009, 12:46:51 PM
Blir det så många bussar att härbärgera i Östersund? De flesta övernattar ju på landsbygden, gissar att det rör sig om max 20 bussar

Det har du rätt i. Det kanske inte är så många att det blir någon trängsel på dagens depåer. Brunflobussarna kan man ju t.ex nästan ha alla åtta i Brunflo.

Däremot börjar jag bli nyfiken på fordonen. Hur i hela friden löser man godset utan att kunna köpa Volvo B12M + 9700-kaross med bakgavellyft? Detta anbud är väl det första med godstrafik som ska lösas efter att Volvo slutat med B12M?

Ersa

Citat från: Verspieder skrivet 19 augusti 2009, 10:51:53 AM
Men nu är jag nyfiken på vad alla (fem?) anbud låg på för nivå, samt alla anbudsläggare på alla områden (dvs inte bara kombinationsbuden). Borde det inte vara offentligt nu?

Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 augusti 2009, 11:14:20 AM
Tyvärr har jag inte dessa uppgifter eftersom jag inte var inblandad i något bud i Jämtland, jag har f.ö försökt att få ut uppgifterna från Länstrafiken utan att lyckas (ännu så länge)

Men nu då? :)