Vad kostar en resa med Västtrafik?

Startat av Axel, 23 maj 2009, 00:35:22 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Axel

Jag försöker hitta priset för enkelresa och resa med västtrafikkortet.
hemsidan står det att man ska söka priset i reseplaneraren, men den klarar inte priser på linjer som korsar regiongränsen eller med tåg.
Ingenstans hittar jag vad en zon kostar (utom för 100-kort som kostar 8:20/kupong)

Zonkarta hittar jag bland kartorna, men där är Skaraborg upprutat i massor av zoner. Var det inte någon som sa att varje kommun och varje kommuncentra var en zon?

Var hittar jag priset för enkelresa?

Martin Maltkvist

Citat från: Axel skrivet 23 maj 2009, 00:35:22 AM
Jag försöker hitta priset för enkelresa och resa med västtrafikkortet.
hemsidan står det att man ska söka priset i reseplaneraren, men den klarar inte priser på linjer som korsar regiongränsen eller med tåg.
Ingenstans hittar jag vad en zon kostar (utom för 100-kort som kostar 8:20/kupong)

Zonkarta hittar jag bland kartorna, men där är Skaraborg upprutat i massor av zoner. Var det inte någon som sa att varje kommun och varje kommuncentra var en zon?

Var hittar jag priset för enkelresa?
Sällar mig till den skaran som behöver få ett frågetecken angående Västtrafik uträttat.
Vid mången tillfällen har undertecknad sökt efter pris för resa mellan Åmål och Göteborg men jämt gått bet med något om en hänvisning till att taxesystemet är under översyn.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Axel

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 23 maj 2009, 00:40:00 AM
...hänvisning till att taxesystemet är under översyn.
Jo, senaste åren har Västtrafik inte haft fullständig taxeinformation på hemsidan. Där har inte ens funnits taxezonkartor för alla fyra trafikområdena, VT7 har saknats.
Man tycker att översynen skulle vara färdig nu.

Axel

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 23 maj 2009, 00:40:00 AM
Vid mången tillfällen har undertecknad sökt efter pris för resa mellan Åmål och Göteborg

Västtrafiks hemsida erbjuder olika förslag på resan.
Med tåg får du idag ingen uppgift om pris, men väljer du bort tåg i reseplaneraren får du ett pris om du rest igårkväll 21:18 med Buss 775, Buss 730N, Buss 820N:138,60 kr  för vuxen kontoladdning
Idag, med samma linjer (fast inte nattturer) ger dom inget pris.

Trafikar´n

Kanske det är så enkelt att det inte är en resa med västtrafik i de fallen?
Även om färdbevis o betalning gäller måste det ju inte vara så att det är en resa med västtrafik..
Vilka regionöverskridande linjer kör västtrafik de facto i egen regi?
Gislaved har väl försvunnit (?) Ullared kommer (?) Stråvalla är väl borta sen länge..
*BE CE DE och yrket sedan 1989; tro mig, jag var med, grymta månde ungarna som kör idag om de visste hur hur förarna led då

Simon Bertilsson

Ja, Västtrafik är ett mysterium. Det måste ha varit enklare tidigare när man åtminstone kunde särskilja taxeområdena genom att det var olika länshuvudmän...
När ska de fixa en gemensam taxa, ungefär som Skånetrafiken?  ???

Martin Maltkvist

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 23 maj 2009, 17:10:13 PM
Ja, Västtrafik är ett mysterium. Det måste ha varit enklare tidigare när man åtminstone kunde särskilja taxeområdena genom att det var olika länshuvudmän...
När ska de fixa en gemensam taxa, ungefär som Skånetrafiken?  ???
Skrev du Västtrafik eller Västtragik...  :-\
En tröst är att dagskortet jag en gång köpte gällde på både bussar och spårvagn men å andra sidan gällde detr visst inte för resa ända till Mölndal och, om jag minns rätt, en annan linje åt syd-sydöst...
Rimligen kan man ju kräva att ett dagskort gäller över hela nätet på samma sätt som SL:s dagskort gäller på ehla nätet, tom över kommungränserna.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Yujin Zhang

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 23 maj 2009, 19:57:23 PM
Skrev du Västtrafik eller Västtragik...  :-\
En tröst är att dagskortet jag en gång köpte gällde på både bussar och spårvagn men å andra sidan gällde detr visst inte för resa ända till Mölndal och, om jag minns rätt, en annan linje åt syd-sydöst...
Rimligen kan man ju kräva att ett dagskort gäller över hela nätet på samma sätt som SL:s dagskort gäller på ehla nätet, tom över kommungränserna.

Ja Västtragik har i och för sig någonting som heter Regionen runt vilket är nog närmaste man kommer till SLs 24 resp 72 timmarskort. Jag kommer ihåg gången när jag köpte mitt första (och troligen sista) dagkort i GBG, dagen innan kollade jag på deras hemsida och snacka om mega overkill, dagkort röd, grön, lila, orange, orange plus, eller vad de heter nu. Kommer själv inte ens ihåg vilket av dem jag köpte. Nu när jag kollar på Västtrafiks hemsida ser jag att de har tagit bort de korten och ersatt med GBG, GBG+, GBG++ samt GBG+++. Bättre eller sämre? Ja inte vet jag, det bryr jag inte heller för jag lär aldrig åka Västtrafik igen (och om jag gör, ser jag till att det blir Resplusbiljett för jag pallar inte med deras system).

När vi ändå är inne på Västtrafikgnäll kan jag väl passa på att göra en kommentar om deras åldersgräns:
Jag kommer ihåg, förra året iaf, då fanns det olika åldersgräns för ungdom/barn beroende på vart i länet du är. Vissa delar var under 16, vissa 18 och vissa t.o.m. 26. Jag befann mig i Lidköping och skulle till Trollhättan. Då har jag redan hunnit fylla 16, men regeln var att man kunde åka på barn t.o.m. sista juni året du fyller 16. Köpte föraren snacket? Ååå nej, han sa köp vuxenbiljett eller så kallar jag på vakten (för jag vägrade gå av och hade en sådan informationsbroschyr med pris och åldersgräns i handen som jag försökte visa honom). Inte så mkt att göra där inte, så jag var tvungen att betala dubbelt så mkt. Första saken jag gjorde när jag kom fram till Trollhättan var att reklamera i biljettkassan vid Drottningtorget och fick tillbaka mellanskillnaden. Ja inte klagar jag på föraren, utan Västtrafik borde f-n skärpa sig och komma på ett mer enhetligt system. Tills dess, ja, ingen Västtrafikresa för mig inte.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 23 maj 2009, 00:40:00 AM
Sällar mig till den skaran som behöver få ett frågetecken angående Västtrafik uträttat.
Vid mången tillfällen har undertecknad sökt efter pris för resa mellan Åmål och Göteborg men jämt gått bet med något om en hänvisning till att taxesystemet är under översyn.

För tågresa är det SJ:s priser som gäller och dessa hittar man på www.sj.se. Det är bara Västtrafiks periodkort som gäller på tågen och för frekventa resor Åmål-Göteborg blir Regionen Runt 30 dagarsladdning billigast.
Det är i och för sig möjligt att åka buss mellan Åmål och Göteborg också men det lär ta ungefär dubbelt så lång tid som med tåget och med minst ett och ofta två byten, som inte heller är särskilt välsynkroniserade.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Johnny

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 23 maj 2009, 17:10:13 PM
Ja, Västtrafik är ett mysterium. Det måste ha varit enklare tidigare när man åtminstone kunde särskilja taxeområdena genom att det var olika länshuvudmän...
När ska de fixa en gemensam taxa, ungefär som Skånetrafiken?  ???

Det finns, när det gäller tågtrafik så omfattas pendeltågen och Bohusbanan Kinnekullebanan kommer att omfattas från juni och den "egna" regiontågtrafiken från december 2010. På SJ:s IC-tåg är det mycket osäkert om annat än periodkort någonsin kommer att gälla.

Johnny

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 23 maj 2009, 19:57:23 PM
Skrev du Västtrafik eller Västtragik...  :-\
En tröst är att dagskortet jag en gång köpte gällde på både bussar och spårvagn men å andra sidan gällde detr visst inte för resa ända till Mölndal och, om jag minns rätt, en annan linje åt syd-sydöst...
Rimligen kan man ju kräva att ett dagskort gäller över hela nätet på samma sätt som SL:s dagskort gäller på ehla nätet, tom över kommungränserna.

1) Om du köper ett dagkort för Göteborgs stad är det väl inte konstigt att det inte gäller för resor till Mölndals stad?
2) Det finns dagkort som gäller i hela regionen, de är dyrare än de som bara gäller i Göteborg. Det är inte rimligt att den som bara vill åka i Göteborg skall behöva betala för att kunna åka i hela regionen. Västtrafiks område är ju till ytan betydligt större än SL-området.

Martin Maltkvist

Citat från: Johnny skrivet 24 maj 2009, 18:19:35 PM

1) Om du köper ett dagkort för Göteborgs stad är det väl inte konstigt att det inte gäller för resor till Mölndals stad?
2) Det finns dagkort som gäller i hela regionen, de är dyrare än de som bara gäller i Göteborg. Det är inte rimligt att den som bara vill åka i Göteborg skall behöva betala för att kunna åka i hela regionen. Västtrafiks område är ju till ytan betydligt större än SL-området.
Västtrafikland är stort, ja, men å andra sidan är spårvägsnätet inte lika stort.
Det är inte många hållplatser det handlar om att låta kortet gälla åtminstone in till Mölndal
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Johnny

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 24 maj 2009, 19:26:02 PM
Västtrafikland är stort, ja, men å andra sidan är spårvägsnätet inte lika stort.
Det är inte många hållplatser det handlar om att låta kortet gälla åtminstone in till Mölndal

Det finns ett kort som gäller till Mölndal. Köp det.
8)


Anton i Axvall

Citat från: Johnny skrivet 24 maj 2009, 21:53:46 PM

Det finns ett kort som gäller till Mölndal. Köp det.
8)



Det heter Göteborg + och finns som korttidsladdning 1 dygn och 3 dygn. Samt 30 dagar.

Simon Bertilsson

Citat från: Johnny skrivet 24 maj 2009, 18:12:51 PM

Det finns, när det gäller tågtrafik så omfattas pendeltågen och Bohusbanan Kinnekullebanan kommer att omfattas från juni och den "egna" regiontågtrafiken från december 2010. På SJ:s IC-tåg är det mycket osäkert om annat än periodkort någonsin kommer att gälla.

Skånetrafiken har en enda gemensam taxa för buss och tåg. Ska man någonstans så betalar man och väljer färdsätt sen. För resor till Danmark finns en gemensam Öresundstaxa som omfattar Skånetrafiken och Movias hovedstadsområde. Buss, Öresundståg, Pågatåg, S-tog, Metro, lokalbana. You name it!
Behöver det verkligen vara svårare än så?  ???