Upphandlingen i Skåne stoppad.

Startat av Wetjo, 16 mars 2009, 05:41:26 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mattias Andersson


Vad jag vet så får alla söka dem tjänster som utlyses,oavsett om du
redan kör i företaget,eller ej.

Ibland finns det ju folk i företaget som dem vill bli av med,men inte kan göra
av med,emed personalbrist,men tillkommer körning,så tillkommer ju nya förare,och
då kan företaget välja ut vem/vilka som är lämplig till fast anställning i företaget.
Eller 6 månader provanställning först,vill säg...

Stockholm är väl enda stad som är skyldiga och ta över personal från förlorad trafik ???

Rätta mig gärna om jag felar.. :)

Svemicke

Citat från: Mattias Andersson skrivet 24 mars 2009, 14:57:34 PM
Vad jag vet så får alla söka dem tjänster som utlyses,oavsett om du
redan kör i företaget,eller ej.

Ibland finns det ju folk i företaget som dem vill bli av med,men inte kan göra
av med,emed personalbrist,men tillkommer körning,så tillkommer ju nya förare,och
då kan företaget välja ut vem/vilka som är lämplig till fast anställning i företaget.
Eller 6 månader provanställning först,vill säg...

Stockholm är väl enda stad som är skyldiga och ta över personal från förlorad trafik ???

Rätta mig gärna om jag felar.. :)

Jag har för mig at kånetrafiken ställer något liknande krav. Eller det gäller bara övertag av bussar?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Mattias Andersson

Citat från: Svemicke skrivet 24 mars 2009, 15:20:59 PM
Jag har för mig at kånetrafiken ställer något liknande krav. Eller det gäller bara övertag av bussar?


Jag svarar nej på båda sakerna.

Känner inte igen nånting av det...Speciellt inte det med bussarna.

Här skyfflas ju bussar hit o dit över hela sverige ständigt,för det bolaget tappat där men vunnit här..


Svemicke

Citat från: Mattias Andersson skrivet 24 mars 2009, 16:07:39 PM

Jag svarar nej på båda sakerna.

Känner inte igen nånting av det...Speciellt inte det med bussarna.

Här skyfflas ju bussar hit o dit över hela sverige ständigt,för det bolaget tappat där men vunnit här..
Jag tänker på Swebus övertag av Linjebuss B10L-vagnar i Malmö. De som blev 11xx-serien. Arriva köpte dessutom in nya bussar under pågående avtal trots att en upphandling stundade inom ett år (upphandlingen 2005) och det var mot att det företag som i så fall vann trafiken övertog bussarna.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Jan

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 24 mars 2009, 16:09:38 PM
http://www.nsk.se/article/20090324/NYHETER/817382903/1125/*/HASSLEHOLM/bussbolag-overklagar

Vad man kan läsa här så verkar det som 4 av 5 paket är överklagade. Det i NV dvs 506 och 520 är inte nämnt. Någon som känner till fakta här?
I branschen 37 år

Mattias Andersson

Citat från: Svemicke skrivet 24 mars 2009, 16:21:42 PM
Jag tänker på Swebus övertag av Linjebuss B10L-vagnar i Malmö. De som blev 11xx-serien. Arriva köpte dessutom in nya bussar under pågående avtal trots att en upphandling stundade inom ett år (upphandlingen 2005) och det var mot att det företag som i så fall vann trafiken övertog bussarna.


Ja dem tänkte jag faktiskt inte på,men jag tror det fall till fall med.

Nån röst viskar med att stadsbussarna i Eslöv ägs eller har ägts av skånetrafiken,sen
har vi ju Landskrona som minnet helt missade :)

Peter L

Citat från: Svemicke skrivet 24 mars 2009, 16:21:42 PM
Jag tänker på Swebus övertag av Linjebuss B10L-vagnar i Malmö. De som blev 11xx-serien. Arriva köpte dessutom in nya bussar under pågående avtal trots att en upphandling stundade inom ett år (upphandlingen 2005) och det var mot att det företag som i så fall vann trafiken övertog bussarna.

För Malmö stadstrafik ingår befintliga (gas-)bussar i nya avtal. Dessa specificeras i anbudsförfrågan med pris och allt och ska köpas över. Därav att Swebus tog över Linjebuss B10L-vagnar och sedermera att Arriva tog över samtliga Swebus bussar. Att nya bussar har köpts in både av Arriva och Veolia beror väl på att Skånetrafiken tryckt på för ett bussbyte i syfte att föryngra vagnparken. Malmös stadsbussar fick mycket kritik för deras dåliga skick...

Generellt i avtal har Skånetrafiken inga krav på övertagande av vare sig bussar eller förare.

eomer

Alla bussar som numera köps in för trafik åt Skånetrafiken och som drivs med biogas, oavsett om det är Stads- eller Regionbussar, skall när kontraktet går ut köpas över av den som vinner ny upphandling. Eftersom det framöver, med undantag, av bussar för SkåneExpressen (typ2), enbart skall köras med biogas så kan man idag säga att detta gäller generellt för Skånetrafiken.
//eomer

Svemicke

Citat från: eomer skrivet 24 mars 2009, 22:47:26 PM
Alla bussar som numera köps in för trafik åt Skånetrafiken och som drivs med biogas, oavsett om det är Stads- eller Regionbussar, skall när kontraktet går ut köpas över av den som vinner ny upphandling. Eftersom det framöver, med undantag, av bussar för SkåneExpressen (typ2), enbart skall köras med biogas så kan man idag säga att detta gäller generellt för Skånetrafiken.
//eomer
SkåneExpressen typ 2? Vad menas med typ 2?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

julle

Enligt uppgift tänker Skånetrafiken direktupphandla trafiken i den senaste upphandlingen som nu ligger och harvar i länsrätten i Malmö.

Det innebär att Veolia kommer att köra Lommabukts-linjerna 132, 133, 134, 137, 138 och 139 och  att Orusttrafiken kommer att börja köra linje 534 mellan Hässleholm-Sösdala från och med den 1 oktober i år.

Från och med december 2009 kommer stadstrafiken i Trelleborg att köras av Veolia och likaså kommer Orusttrafiken ta över stadstrafiken i Hässleholm. Linjerna 506 (Helsingborg-Ängelholm) och 520 (Helsingborg-Klippan) kommer Swebus att ta över av Arriva.

Walter

Citat från: julle skrivet 29 april 2009, 23:22:42 PM
Enligt uppgift tänker Skånetrafiken direktupphandla trafiken i den senaste upphandlingen som nu ligger och harvar i länsrätten i Malmö.

Det innebär att Veolia kommer att köra Lommabukts-linjerna 132, 133, 134, 137, 138 och 139 och  att Orusttrafiken kommer att börja köra linje 534 mellan Hässleholm-Sösdala från och med den 1 oktober i år.

Från och med december 2009 kommer stadstrafiken i Trelleborg att köras av Veolia och likaså kommer Orusttrafiken ta över stadstrafiken i Hässleholm. Linjerna 506 (Helsingborg-Ängelholm) och 520 (Helsingborg-Klippan) kommer Swebus att ta över av Arriva.

Brukar man inte direktupphandla med befintlig entreprenör? se t.ex Sörmland och Borås?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!