Upphandlingen i Skåne stoppad.

Startat av Wetjo, 16 mars 2009, 05:41:26 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Wetjo

Upphandlingen är stoppad och LR i Skåne ska se över anbudsunderlaget.
Dåligt utformat?

Walter

Citat från: Wetjo skrivet 16 mars 2009, 05:41:26 AM
Upphandlingen är stoppad och LR i Skåne ska se över anbudsunderlaget.
Dåligt utformat?

Vilken upphandling pratar du om? annars är det väl numera standard att överklaga förlorade upphandlingar oavsett om man har något att gå på eller ej, men i vissa fall har man fått köra lite längre då länsrättens undersökningar drar ut på tiden.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Jan

Citat från: Wetjo skrivet 16 mars 2009, 05:41:26 AM
Upphandlingen är stoppad och LR i Skåne ska se över anbudsunderlaget.
Dåligt utformat?

Att skriva så här kryptiskt är mycket dålig stil. Om sådana nyheter ska fram hänvisa till fakta via länkar eller annat.
I branschen 37 år

Wetjo

Citat från: Jan skrivet 16 mars 2009, 13:40:14 PM
Att skriva så här kryptiskt är mycket dålig stil. Om sådana nyheter ska fram hänvisa till fakta via länkar eller annat.

Den som lämnade uppgifterna hänvisade till pågående överklagning, då är det ont om länkar. Tycker du att sånt här inte ska vara här får du väl tipsa moderatorerna. Att bara klaga genom inlägg, gör ingen gladare.

Jan

Citat från: Wetjo skrivet 16 mars 2009, 14:05:35 PM
Den som lämnade uppgifterna hänvisade till pågående överklagning, då är det ont om länkar. Tycker du att sånt här inte ska vara här får du väl tipsa moderatorerna. Att bara klaga genom inlägg, gör ingen gladare.

Det rör sig om människor som blir av med jobb, dessa mår inte så bra. I Skåne var det olika paket, vet du om vilka paket det rör sig om? det är då man kan visa fakta som detta forum är super. Dock så spekuleras det väldigt och felaktigheter förekommer ofta. Wetjo det är därför jag eftersöker fakta.
I branschen 37 år

CD

Citat från: Jan skrivet 16 mars 2009, 14:16:03 PM
Det rör sig om människor som blir av med jobb, dessa mår inte så bra. I Skåne var det olika paket, vet du om vilka paket det rör sig om? det är då man kan visa fakta som detta forum är super. Dock så spekuleras det väldigt och felaktigheter förekommer ofta. Wetjo det är därför jag eftersöker fakta.

Swebus som överklagar Veolias vinst av paket Landskrona (Lommabukten)

bjalle

Citat från: CD skrivet 16 mars 2009, 20:02:57 PM
Swebus som överklagar Veolias vinst av paket Landskrona (Lommabukten)

Stoppas ALLA paketen då?

Jan

Citat från: CD skrivet 16 mars 2009, 20:02:57 PM
Swebus som överklagar Veolias vinst av paket Landskrona (Lommabukten)

Finns det någonstans att läsa?
I branschen 37 år

Mittlinje

Svårt att hitta länkar - Skånetrafiken är väl inte så intresserade av att gå ut med information om att deras underlag/bedömning tolkas som undermåligt. Finns ännu inget på deras hemsida med pressinformation.

Är det någon som sett tilldelningsbeslut så man kan se de olika procentsatserna?

Jan

Citat från: Mittlinje skrivet 18 mars 2009, 12:17:25 PM
Svårt att hitta länkar - Skånetrafiken är väl inte så intresserade av att gå ut med information om att deras underlag/bedömning tolkas som undermåligt. Finns ännu inget på deras hemsida med pressinformation.

Är det någon som sett tilldelningsbeslut så man kan se de olika procentsatserna?

Beslut har skickats ut men inget om skillnader i pris.
I branschen 37 år

Svemicke

Citat från: CD skrivet 16 mars 2009, 20:02:57 PM
Swebus som överklagar Veolias vinst av paket Landskrona (Lommabukten)
Det verkar som om Veolia har lite otur vid sina vunna upphandlingar. Först Borås och nu Malmö.

Jan skrev om folk som blir av med sina jobb? Är det verkligen så i Skåne? Där är ju all trafik uppdelad i så många paket att det borde i praktiken bara bli för befintliga förare att byta slips. Fast det blir förvisso en minskning i arbetsuppgifter då Swebus inte längre kan kombinera olika paket för att sysselsätta sina förare.

De som drabbats hårdast av upphandlingarna i Skåne är väl ändå Linjebuss/Connex/Veolia i Malmös förare? De förlorade Lomma, Näset, Dalby och Kristianstad för att bara få fortsätta köra till Svedala och Klågerup. Jag blev glad å Veolia Malmös förares vägnar då de fick lite mer att göra nu.

Då har man några månader förlängd trafik att se fram emot nu hos Swebus?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Jan

Citat från: Svemicke skrivet 21 mars 2009, 16:55:46 PM
Det verkar som om Veolia har lite otur vid sina vunna upphandlingar. Först Borås och nu Malmö.

Jan skrev om folk som blir av med sina jobb? Är det verkligen så i Skåne? Där är ju all trafik uppdelad i så många paket att det borde i praktiken bara bli för befintliga förare att byta slips. Fast det blir förvisso en minskning i arbetsuppgifter då Swebus inte längre kan kombinera olika paket för att sysselsätta sina förare.

De som drabbats hårdast av upphandlingarna i Skåne är väl ändå Linjebuss/Connex/Veolia i Malmös förare? De förlorade Lomma, Näset, Dalby och Kristianstad för att bara få fortsätta köra till Svedala och Klågerup. Jag blev glad å Veolia Malmös förares vägnar då de fick lite mer att göra nu.

Då har man några månader förlängd trafik att se fram emot nu hos Swebus?

Veolia har en hög med timanställda som borde få anställning först. De Swebus anställda som kanske på sin höjd erbjuds timanställning med allt från några timmar i veckan, hur ska dessa kunna betala sina huslån?
I branschen 37 år

Mittlinje

"Veolia har en hög med timanställda som borde få anställning först. De Swebus anställda som kanske på sin höjd erbjuds timanställning med allt från några timmar i veckan, hur ska dessa kunna betala sina huslån?"

Varför borde en hög med timanställda inom Veolia få anställning först? Som arbetsgivare är väl de som är bäst lämpade för uppgiften de som är mest intressanta. På min ort valde ett företag att anställa ett antal "nyeximinerade" billiga bussförare vilket gav en effekt av ett större skadekonto men lägre lönekonto. Själv hade jag möjlighet att anställa ett antal chaufförer några år senare och valde ett antal erfarna chaufförer med högt lönekonto och ett lågt skadekonto - för min del blev det sistnämda det mest fördelaktiga då de jag hade att välja mellan hade de erfarenheterna. Med det menar jag att även "nyeximinerade" har bra kunskap men de som valde söka arbete ville inte börja i kollektivtrafik utan de skulle ut och köra på Europa direkt, den kunskapen hade de!!!

När man som företag anställer gäller det att få en mix av det som man tror kan ge bäst avkastning, de som kommer från annat företag kan säkert ha en kunskap som innebär att de i vissa fall går före en timanställd. Resultat av avkastning kan innebära bra körning, trevligt bemötande, låg skadefrekvens osv.

Att sedan ställa sig frågan om hur de som kommer från fastanställning från ett företag till timanställning i annat företag är svaret ganska givet - det är bara att fråga de som var timanställda i det andra företaget innan om hur man skall klara sina huslån och klarar man då inte det har man inte förberett sig för framtiden.

Jan

Citat från: Mittlinje skrivet 21 mars 2009, 21:45:56 PM
"Veolia har en hög med timanställda som borde få anställning först. De Swebus anställda som kanske på sin höjd erbjuds timanställning med allt från några timmar i veckan, hur ska dessa kunna betala sina huslån?"

Varför borde en hög med timanställda inom Veolia få anställning först? Som arbetsgivare är väl de som är bäst lämpade för uppgiften de som är mest intressanta. På min ort valde ett företag att anställa ett antal "nyeximinerade" billiga bussförare vilket gav en effekt av ett större skadekonto men lägre lönekonto. Själv hade jag möjlighet att anställa ett antal chaufförer några år senare och valde ett antal erfarna chaufförer med högt lönekonto och ett lågt skadekonto - för min del blev det sistnämda det mest fördelaktiga då de jag hade att välja mellan hade de erfarenheterna. Med det menar jag att även "nyeximinerade" har bra kunskap men de som valde söka arbete ville inte börja i kollektivtrafik utan de skulle ut och köra på Europa direkt, den kunskapen hade de!!!

När man som företag anställer gäller det att få en mix av det som man tror kan ge bäst avkastning, de som kommer från annat företag kan säkert ha en kunskap som innebär att de i vissa fall går före en timanställd. Resultat av avkastning kan innebära bra körning, trevligt bemötande, låg skadefrekvens osv.

Att sedan ställa sig frågan om hur de som kommer från fastanställning från ett företag till timanställning i annat företag är svaret ganska givet - det är bara att fråga de som var timanställda i det andra företaget innan om hur man skall klara sina huslån och klarar man då inte det har man inte förberett sig för framtiden.

Att gamla förare från det företag som förlorat anbudet skulle tas först förekommer endast i undantagsfall. Men anställa det som kört som timanställda under flera år i det vinnande företaget gör att man först tar dessa, då man "känner" dessa. Att anställa gamla förare först ger många bra effekter skadorna brukar vara mindre som du skriver då de oftast kör lugnare. Sedan att man kan förberedda sig för framtiden går inte då man har anbud som gör anställningen osäker vart 5-8 år.
I branschen 37 år

Svemicke

Citat från: Jan skrivet 21 mars 2009, 19:00:48 PM
Veolia har en hög med timanställda som borde få anställning först. De Swebus anställda som kanske på sin höjd erbjuds timanställning med allt från några timmar i veckan, hur ska dessa kunna betala sina huslån?
Kanske dags att se över anställningsformerna eftersom allt hänger på upphandlingarna. Var är de politiker som ropar efter anställningstrygghet någonstans?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -