Ersättningstrafik SL sommaren 2009

Startat av IntresseTrafik, 14 mars 2009, 16:07:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

IntresseTrafik

Hej!

Är det någon som vet om SL planerar någon större avstänging utav någon spårtafik i sommar?
Som kommer att kräva en större insats utav ersättningsbussar.
Förra sommaren var det  flera stora avstängingar T-banan vid Gullmarsplan, Nynäsbanan och Roslagsbanan.

Stinsen

Roslagsbanan skall stängas av den här sommaren också. Minns inte vilken del dock.

Björn Forslund

Hur är det med tunnelbanan? Inga fler grenar som ska renoveras framöver?
När ska Saltsjöbanan bli trafikerad av spårvagnar?

Peter Rost

Tunnelbanans blå linje stängs av mellan Rådhuset och Kungsträdgården, juni till oktober, pga byggarbetet med citybanan, sträckan ersätts med bussar.

/Peter

Peter Rost

Citat från: Stinsen skrivet 14 mars 2009, 18:27:50 PM
Roslagsbanan skall stängas av den här sommaren också. Minns inte vilken del dock.

Minns jag rätt stängs RB sträckan Näsbypark, Djursholms-Ösby, för banarbete i sommar.

Ted Selander

Citat från: Lars Ödlund skrivet 14 mars 2009, 19:26:27 PM
Nu kommer man inte att hänvisa alla kunder till att åka buss mellan Kungsan o Rådhuset, man får ta Tbana 1 till Fridhemsplan och byta där och omvänt, antalet bussar blir därför minimalt.

Det byggs en ny hållplats i Bergsgatan (som återöppnas mot Scheelegatan) för en ny tillfällig busslinje Rådhuset - Sergels torg.

/Ted

Ted Selander

Citat från: Peter Rost skrivet 14 mars 2009, 19:22:31 PM
Minns jag rätt stängs RB sträckan Näsbypark, Djursholms-Ösby, för banarbete i sommar.

Avstängt mellan Djursholms Ösby och Näsbypark, samt mellan Stockholms östra och Mörby. Ersättande busstrafik Danderyds sjukhus - Näsbypark resp. Mörby station.

På RB slås hållplatserna Universitetet och Frescati slås ihop till en ny hållplats i höjd med Universitetet norra på Roslagsvägen, och det sista skarvspåret försvinner.

/Ted

Tommy E

Citat från: Ted S skrivet 14 mars 2009, 21:07:12 PM
Avstängt mellan Djursholms Ösby och Näsbypark, samt mellan Stockholms östra och Mörby. Ersättande busstrafik Danderyds sjukhus - Näsbypark resp. Mörby station.

På RB slås hållplatserna Universitetet och Frescati slås ihop till en ny hållplats i höjd med Universitetet norra på Roslagsvägen, och det sista skarvspåret försvinner.

Om jag tolkar detta rätt kan man alltså åka tåg från Mörby och norrut på de två längre grenarna?
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Karsten

Citat från: Snacke skrivet 15 mars 2009, 00:06:49 AM
Om jag tolkar detta rätt kan man alltså åka tåg från Mörby och norrut på de två längre grenarna?

Korrekt!

Karsten

Citat från: Ted S skrivet 14 mars 2009, 21:07:12 PM
Avstängt mellan Djursholms Ösby och Näsbypark, samt mellan Stockholms östra och Mörby. Ersättande busstrafik Danderyds sjukhus - Näsbypark resp. Mörby station.

På RB slås hållplatserna Universitetet och Frescati slås ihop till en ny hållplats i höjd med Universitetet norra på Roslagsvägen, och det sista skarvspåret försvinner.

/Ted

Synnerligen påläst Ted! Det kommer dock även efter sommaren finnas skarvspår kvar på sträckan Frösunda-Ekskogen.

MrX

Citat från: Björn Forslund skrivet 14 mars 2009, 18:32:39 PM
Hur är det med tunnelbanan? Inga fler grenar som ska renoveras framöver?
När ska Saltsjöbanan bli trafikerad av spårvagnar?
Hagsätradelen ska renoveras men inte nu i sommar. Det ligger något år fram i tiden.

Hur är det med Nynäsbanan? Ska inte dubbelspår anläggas VH-Tungelsta?

Björn Forslund

Citat från: MrX skrivet 15 mars 2009, 09:47:39 AM
Hur är det med Nynäsbanan? Ska inte dubbelspår anläggas VH-Tungelsta?


Bevare mig väl....efter varje ombyggnad blir det mera problem...signalfel på signalfel. "fredagsfelen" verkar ha kommit tillbaks nu igen, dessutom.
Vad jag vet så ska det även bli ett mötesspår vid Nynäs Gård. Men är det spikat när dubbelspårsutbyggnad till Tungelsta o mötesspåret vid Nynäs Gård ska byggas?

virtual1

Citat från: MrX skrivet 15 mars 2009, 09:47:39 AM
Hagsätradelen ska renoveras men inte nu i sommar. Det ligger något år fram i tiden.


Blir nästa år så vitt jag vet! - sen 2012 har jag för mig att det är Hässelbygrenen som ska renoveras...

martenpe

Angående Rådhuset - Sergels torg. Vad får den för linjenummer? Ska den köras av Busslink?

Mvh
Mårten

Christer Göransson

Jag tror den får linjenummer 10.
Trafiken är ute på upphandling.

/Christer