Bussapågarna i konkurs

Startat av Muk, 06 januari 2009, 18:29:47 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Muk

Bussapågarna har gått i konkurs. Någon som vet vilken typ av trafik de bedrivit? Ägdes inte Bussapågarna av ML ett tag?

Blue

Citat från: Muk skrivet 06 januari 2009, 18:29:47 PM
Bussapågarna har gått i konkurs. Någon som vet vilken typ av trafik de bedrivit? Ägdes inte Bussapågarna av ML ett tag?

Dom har kört åt bl.a. Citadellresor i Landskrona, sen har det varit den vanliga turist och beställningssvängen.

www.bussapagarna.se så länge den nu finns kvar.

Det man kan ställa sig frågande till är varför man köpte två splitter nya 416hdh  för ett halvår sedan, trodde dom att det skulle regna uppdrag över dom när dom fick nya vagnar med ny färg?
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

robbes

Moderbolaget till bussapågarna Ulricedals förvaltning inleddes konkursen redan 2008-04-15

För bussapågarna 2008-12-29

Är nog tack vare moderbolaget som bussapågarna dragits med för moderbolaget hade en soliditet på 1% m,edan bussapågarna hade 24,90%

VDN för bussapåagarna har ett nytt företag som heter G-O A Touring AB  Som registrerades i januari i år som skall syssla med uthyrning av bussar, frågan är vem de nya bussarna står på?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Muk skrivet 06 januari 2009, 18:29:47 PM
Bussapågarna har gått i konkurs. Någon som vet vilken typ av trafik de bedrivit? Ägdes inte Bussapågarna av ML ett tag?

Det är alldeles riktigt att Malmö Lokaltrafik köpte Bussapågarna. Sedan köptes det ut igen och de dagens företag har inte mycket mer än namnet gemensamt med det som ML en gång köpte.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

scaniaolsson

Körde man inte även någon tur för Svenska Kändisresor ?!?!

Ja jag ber om ursäkt för min kanske lite lustiga humor men jag kunde inte låta bli.
Jag vet att Göran Jonsered och Svenska Kändisresor även använt sig av Lasses Busstrafik i Äsperöd och undrar om inte Buss-Centralen också figurerade vid något tillfälle.

För er som nu eventuellt inte kopplar vad jag svamlar om så säger jag HIPP HIPP och Itzhaks Julevangelium

Nu klarnade det nog lite hoppas jag.

Fortsatt god kväll.

Scaniaolsson
Fordonsintresserad elmontör.

Muk


Sundås





Den första är ju märkt Ölvemarks, så där lär de ju också kört lite grann. :)
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Staffan Sävenfjord

Citat från: Sundås skrivet 06 januari 2009, 22:53:59 PM




Den första är ju märkt Ölvemarks, så där lär de ju också kört lite grann. :)

Och den andra saknar visserligen Ölvemarks-dekaler man har deras färger. Visst körde Bussapågarna en del för Ölvemarks.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Göransson

Bussapågarna har kört en hel del för Ölvemarks några säsonger.
Tror att de båda guldbussarna var ämnade för att gå med fulla kontrakt för dem.
Alltid farligt att spekulera men kan tänka mig att denna konjukturskurva som banker och finansvärlden i helhet skakar över gjorde att finansiärerna drog sig tillbaka.
Detta tycker iaf jag är beklagligt då det behövs ett mellanstort beställningsföretag i regionen runt Malmö där det just nu bara finns riktigt stora och riktigt små.
/Magnus

Staffan Sävenfjord

Citat från: Göransson skrivet 07 januari 2009, 19:05:28 PM
Alltid farligt att spekulera men kan tänka mig att denna konjukturskurva som banker och finansvärlden i helhet skakar över gjorde att finansiärerna drog sig tillbaka.
/Magnus

Som framgår av ovan så var det moderbolaget Ulricedals Förvaltning som fick problem och inledde konkursprocessen redan i april 2008. Så finanskrisen kan ju möjligen ha påskyndat det hela men knappast vara grundorsaken.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Göransson

Kan inte alla turerna kring ägandet av Bussapågarna men vet att banken i alla fall
dragit sig tillbaka. Skurups Sparbank.
/Magnus

Muk

Enligt senaste årsredovisningen för Bussapågarna fick de nya ägare under året. Det var förmodligen efter konkursen i Ulricedals förvaltning, även om nuvarande styrelse i bussapågarna blev registrerade först i november. Innan dess använde de en intressant konstruktion mellan bolagen. Det ser ut som att personalen har varit anställda i ulricedals Förvaltning. (8 anställda 0 kr i omsättning) Förlusten som uppstår i moderbolaget har täckts upp med koncernbidrag från Bussapågarna. Enligt senaste årsredovisningen 2,5 miljoner. Vad tjänar man på att ha personalen i ett eget bolag?  ???

Steff

Kör för B4Y i Malmö

Anders Lundén

Hittar bara två bussar som fortfarande ägs av Bussapågarna;
RZT895   K-Setra S315HDH/3      2001
BDR974   K-Setra S416HDH/3      2008

Övriga är sålda till bla Thells bussar och till 3 olika privatpersoner i Linköping/Ljungsbro. Undrar just vilka företag de ligger bakom?!
// Anders

Staffan Sävenfjord

Citat från: Anders Lundén skrivet 10 januari 2009, 18:39:54 PM
Hittar bara två bussar som fortfarande ägs av Bussapågarna;
RZT895   K-Setra S315HDH/3      2001
BDR974   K-Setra S416HDH/3      2008

Övriga är sålda till bla Thells bussar och till 3 olika privatpersoner i Linköping/Ljungsbro. Undrar just vilka företag de ligger bakom?!
// Anders

I Ljungsbro finns eller har funnits Diana Buss och Fossensjö Buss som drivs/drevs som enskilda firmor.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)