Åk tåg till Köpenhamn betala på lokalbussen

Startat av Richard1250, 26 december 2008, 21:57:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

yngrot

Är ju ingen fördel för nån det lär ju ta mer tid då alla "spec"biljetter säljs sällan så man kommer ej ihåg hur man ska göra...det är inte lätt för oss som kör att komma ihåg allt rätt vad det är ändras det igen och inte alltid vi får info om det helller ...  Hur ska vi kunna göra rätt då??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Richard1250

Citat från: yngrot skrivet 29 december 2008, 08:10:32 AM
Är ju ingen fördel för nån det lär ju ta mer tid då alla "spec"biljetter säljs sällan så man kommer ej ihåg hur man ska göra...det är inte lätt för oss som kör att komma ihåg allt rätt vad det är ändras det igen och inte alltid vi får info om det helller ...  Hur ska vi kunna göra rätt då??


Precis samma tankar hade den föraren som jag pratade med.

// Richard

Jo

Citat från: yngrot skrivet 29 december 2008, 08:10:32 AM
Är ju ingen fördel för nån det lär ju ta mer tid då alla "spec"biljetter säljs sällan så man kommer ej ihåg hur man ska göra...det är inte lätt för oss som kör att komma ihåg allt rätt vad det är ändras det igen och inte alltid vi får info om det helller ...  Hur ska vi kunna göra rätt då??

Förmodligen kommer väl Malmö, Lund och Köpenhamn och någon enstaka ort till vara de vanligaste hållplatserna i Öresundstågssystemet och dessa borde då inte vara så mycket svårare att ha koll på än de lokala sifferkoderna.

Jan

Citat från: robbes skrivet 26 december 2008, 22:01:28 PM
båten över till helsingör skriver du?

Det ingår INTE i öresundstågen de går över bron från malmö

Båten ingår i Öresundstaxan vilket gär att man kan sälja den från vilken buss som helst i Skåne. Taxesamarbete ingår nu mellan skånetrafiken och blekingetrafiken vilket gör att Man kan köpa även från stadfsbuss i Karlskrona till helsingör.
I branschen 37 år

Jonas1968

På många lokalbussar i sverige tar man bort möjligheten att betala kontant för att minska rånrisken. Arbetsmiljöverket vill väl på sikt att all kontanthantring skall upphöra. Detta måste väl öka kontanthantringen ganska mycket och dessutom blir det nog fördröjningar vid påstigning när folk skall köpa långfärdsbiljetter på bussen. Detta verkar inte speciellt genomtänkt. Kanske vore bättre att sälja en vanlig lokalbiljett på stadsbussen som man sedan fick dra av när man köper biljett på stationen eller på tåget.

Simon Bertilsson

#20
Staffan:
Min erfarenhet av att lösa övergångsbiljett ombord på bussen är att det fungerar bra på mindre stressiga regionlinjer (läs: 470), men sämre på stressiga stadslinjer. Jag försökte för någon vecka sen att köpa biljett till Hörby från linje 6 på Gustav Adolfs torg i Malmö. Responsen jag fick tillbaks var att jag kunde köpa den på nästa buss.

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 26 december 2008, 22:11:27 PM
För en handfull år sedan köpte jag biljett mellan Trelleborg Ö och Köpenhamn vilket gick hur lätt som helst.
Föraren fingrade lite på biljettmaskin och ut ramlade en biljett för hela resan, inklusive byte till tåget.

Jo, fast då var du i Skåne. Skillnaden nu är att det ska fungera även på de platser utanför Skåne som Öresundstågen trafikerar.

Jan

Citat från: Jonas1968 skrivet 06 januari 2009, 01:33:15 AM
På många lokalbussar i sverige tar man bort möjligheten att betala kontant för att minska rånrisken. Arbetsmiljöverket vill väl på sikt att all kontanthantring skall upphöra. Detta måste väl öka kontanthantringen ganska mycket och dessutom blir det nog fördröjningar vid påstigning när folk skall köpa långfärdsbiljetter på bussen. Detta verkar inte speciellt genomtänkt. Kanske vore bättre att sälja en vanlig lokalbiljett på stadsbussen som man sedan fick dra av när man köper biljett på stationen eller på tåget.

Nu är det så inom Skåne att flertalet av dessa långresor betalas via värde/rabattkort, dessa kommer inte att försvinna om kontanthandteringen försvinner.
I branschen 37 år