Söker info om Swebus, Busslink och Arbetsförmedlingen.

Startat av larsen, 17 december 2008, 19:30:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Wetjo

Citat från: Max_S skrivet 19 december 2008, 17:42:21 PM
Känner igen problemet. Haft samma h*****e själv och verkar verkar som om arbetsförmedlingen spelar ut en mot olika åtgärder för att man ska tvingas köpa deras busspaket. Var ju en arbetsförmedlare (som tydligen körde buss numera?) inne här och gormade på ditt förra inlägg men som nu ligger lågt.

Bekvämt sätt att bli av med oss på, och vi är billiga för Swebus och Buss link. En del har ju gått på lönebidrag som plusjobbare, det blir billigt det. Och priset på månadskorten bara stiger.

Läser man skiten med Råstagaraget och dolda kameror så förstår man att bussbolagen är sjuka.

Om det är mig du menar, så är det mesta redan sagt av andra. Jag har skrivit angående reglerna tidigare och jag kan upprepa mig om du vill.
Det jag kan lägga till från tidigare, som jag faktiskt glömde skriva...

Arbetsförmedlingen anvisar dig till ett jobb som du har utbildning till. Arbetsförmedlaren ska presentera dig för arbetsgivaren med det CV som du skrivit in. Däremot talar inte Arbetsförmedlaren om för någon om du har något arbetshinder utan din tillåtelse.
Innan man "bryter" sekretessen och presenterar dig för en arbetsgivare, ska förmedlaren göra en "menbedömning". Är det till men för dig eller kommer du att lida skada om du blir presenterad för en bussarbetsgivare när du är arbetslös och har ett busskort?
En anvisning talar om att du är skyldig att söka jobbet, för att du ska få behålla din ersättning. Det är inte samma sak som att du får det.
Har du gått utan arbete en tid, kan du bli anvisad till en utbildning. Tackar du nej till utbildningen, drabbas din ersättning även av detta.
Om du av någon anledning inte kan köra buss, trots att du har busskort, måste du styrka det med intyg. Intyget ska skickas både till Arbetsförmedling och till A-Kassan.

Alla arbeten där arbetsgivaren vill anställa, är lämpliga att ta. Blir du kontaktad av en arbetsgivare och tackar nej är det upp till arbetsgivaren att rapportera detta till Arbetsförmedlingen.

Hoppas att detta är glasklart och att diskussionen kan avslutas.

Lelle_S

Citat från: Wetjo skrivet 19 december 2008, 23:40:42 PM
Om det är mig du menar, så är det mesta redan sagt av andra. Jag har skrivit angående reglerna tidigare och jag kan upprepa mig om du vill.
Det jag kan lägga till från tidigare, som jag faktiskt glömde skriva...

Arbetsförmedlingen anvisar dig till ett jobb som du har utbildning till. Arbetsförmedlaren ska presentera dig för arbetsgivaren med det CV som du skrivit in. Däremot talar inte Arbetsförmedlaren om för någon om du har något arbetshinder utan din tillåtelse.
Innan man "bryter" sekretessen och presenterar dig för en arbetsgivare, ska förmedlaren göra en "menbedömning". Är det till men för dig eller kommer du att lida skada om du blir presenterad för en bussarbetsgivare när du är arbetslös och har ett busskort?
En anvisning talar om att du är skyldig att söka jobbet, för att du ska få behålla din ersättning. Det är inte samma sak som att du får det.
Har du gått utan arbete en tid, kan du bli anvisad till en utbildning. Tackar du nej till utbildningen, drabbas din ersättning även av detta.
Om du av någon anledning inte kan köra buss, trots att du har busskort, måste du styrka det med intyg. Intyget ska skickas både till Arbetsförmedling och till A-Kassan.

Alla arbeten där arbetsgivaren vill anställa, är lämpliga att ta. Blir du kontaktad av en arbetsgivare och tackar nej är det upp till arbetsgivaren att rapportera detta till Arbetsförmedlingen.

Hoppas att detta är glasklart och att diskussionen kan avslutas.

Vad gör en arbetsförmedlare då en arbetgivare ringer och rapporterar att det var ett stolpskott han fick. Kanske helt inkompetent eller spelat det? Begreppet Rekryteringsmiss verkar vara ett okänt begrepp inom branschen. Vad står det i Arbetsförmedlingens instruktioner och vad är praxis?

S Svensson

Jag har inte följt med om vad som skrivits. Men det här med körkort. Vad betyder detta ? Att någon har ett litet kort med foto att visa på posten när man skall ta ut pengar.
Är det så att någon inte vill ha ett körkort utan klarar sig med "nordeas legitimation" så är det bara att tillskriva TSV att körkortet dras in. Jag vet några som gjort på detta vis. De ansökte om att "klassa om " sitt körkort till B (från ABCDE).

Sedan det här med A-kassa. Tanken är att försöka få en anställning och A-kassa enbart vara övergående en kort tid. Befinner man sig i BD län är det lätt att tänka sig bli lots på vintern och lärare på sommaren. Kanske bli bilprovare i Slagnäs eller Arjeplog under högsäsong. Men sänd en tanke till alla varslade personer och sådana som redan är uppsagda under nuvarande lågkonjuktur. De flesta av dessa vill arbeta och inte ha A-kassa.

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 30 december 2008, 23:32:45 PM
Jag har inte följt med om vad som skrivits. Men det här med körkort. Vad betyder detta ? Att någon har ett litet kort med foto att visa på posten när man skall ta ut pengar.
Är det så att någon inte vill ha ett körkort utan klarar sig med "nordeas legitimation" så är det bara att tillskriva TSV att körkortet dras in. Jag vet några som gjort på detta vis. De ansökte om att "klassa om " sitt körkort till B (från ABCDE).

Sedan det här med A-kassa. Tanken är att försöka få en anställning och A-kassa enbart vara övergående en kort tid. Befinner man sig i BD län är det lätt att tänka sig bli lots på vintern och lärare på sommaren. Kanske bli bilprovare i Slagnäs eller Arjeplog under högsäsong. Men sänd en tanke till alla varslade personer och sådana som redan är uppsagda under nuvarande lågkonjuktur. De flesta av dessa vill arbeta och inte ha A-kassa.

När det gäller högre behörighet som C eller D är det ju för den som är 45 år eller äldre bara att strunta i den obligatoriska läkarundersökningen och vips har man bara att AB- eller B-körkort.
(En liten korrigering, jag antar att det bara var ett skrivfel från din sida: Det är sedan länge Vägverket som har hand om körkorten sedan TSV har upphört.)
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)


Wetjo

Citat från: Lelle_S skrivet 30 december 2008, 23:09:55 PM
Vad gör en arbetsförmedlare då en arbetgivare ringer och rapporterar att det var ett stolpskott han fick. Kanske helt inkompetent eller spelat det? Begreppet Rekryteringsmiss verkar vara ett okänt begrepp inom branschen. Vad står det i Arbetsförmedlingens instruktioner och vad är praxis?

Det beror på vad arbetsgivaren säger och vad han skriver i sitt arbetsgivarintyg till A-kassan.
Om arbetsgivaren säger att detta inte motsvarade hans kravprofil, är det som det är... Anställningen upphör och "Pelle" får fortsätta stämpla.

Säger arbetsgivaren att "Pelle" uppför sig på ett sätt som gör att han får sluta, trots flera tillsägelser, ska AF skriva rapport till A-kassan. Observera att detta inte är samma sak som att man blir avstängd trots att man inte får ersättning under utredningstiden. Får du "rätt", betalas ersättningen ut retroaktivt.
I arbetsgivarintyget kan Arbetsgivaren kryssa i rutan för "egen uppsägning" eller att du orsakat din egen arbetslöshet. Då får du en karenstid på 25 - 45 ersättningsdagar (=ingen A-kassa).

Observera att A-kassan (försäkringsdelen) alltid avgör om du har rätt till ersättning eller inte. Arbetsförmedlingen (coach- och åtgärdsdelen) ser till att motivera, coacha o kompetenshöja. Om du tackar nej, ska AF rapportera till A-kassa som avgör om du hade rätt till det eller ej.
AF stänger ALDRIG av någon från ersättning.

Alkohol och/eller drogmissbruk är en sjukdom och är ingen saklig grund för uppsägning. Arbetsgivaren har rehabiliteringsansvar för fast asnställd personal. "Timmisarna" ligger lite mer löst till...

Observera att alla arbetshinder (fysiska, psykiska och/eller sociala) ska styrkas med utlåtande från läkare, psykolog eller socialförvaltningen.
Du är skyldig att ha ordnad barnomsorg om du har barn under 12 år. Har kommunen ingen barnomsorg för nattarbetande föräldrar, ska detta styrkas med intyg. Begreppet barnomsorg inbegriper kompisar eller far- morföräldrar, som ser till ditt barn, medan du jobbar...

De flesta fackombuden är jätteduktiga på detta, trots att facket och A-kassan inte är samma organisation. Arbetsförmedlingens hemsida är bra, om jag missat något i informationen. www.arbetsformedlingen.se


Krille

Citat från: Wetjo skrivet 31 december 2008, 09:23:47 AM
Alkohol och/eller drogmissbruk är en sjukdom och är ingen saklig grund för uppsägning. Arbetsgivaren har rehabiliteringsansvar för fast asnställd personal.

OT, har lite svårt att förstå hur någonting man själv väljer att börja missbruka kan klassas som en sjukdom?
Är rökning en sjukdom?

/K

Staffan Sävenfjord

Citat från: Krille skrivet 31 december 2008, 09:47:51 AM
OT, har lite svårt att förstå hur någonting man själv väljer att börja missbruka kan klassas som en sjukdom?
Är rökning en sjukdom?

/K

En viktig distinktion: ingen väljer att börja missbruka alkohol. De väljer att börja dricka alkohol.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Krille

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 31 december 2008, 10:11:51 AM
En viktig distinktion: ingen väljer att börja missbruka alkohol. De väljer att börja dricka alkohol.

Sant !

Lelle_S

Citat från: Wetjo skrivet 31 december 2008, 09:23:47 AM
Det beror på vad arbetsgivaren säger och vad han skriver i sitt arbetsgivarintyg till A-kassan.
Om arbetsgivaren säger att detta inte motsvarade hans kravprofil, är det som det är... Anställningen upphör och "Pelle" får fortsätta stämpla.

Säger arbetsgivaren att "Pelle" uppför sig på ett sätt som gör att han får sluta, trots flera tillsägelser, ska AF skriva rapport till A-kassan. I arbetsgivarintyget kan Arbetsgivaren kryssa i rutan för "egen uppsägning" eller att du orsakat din egen arbetslöshet. Då får du en karenstid på 25 - 45 ersättningsdagar (=ingen A-kassa).


Enligt lagen om arbetslöshetsförsäkring ska ett arbetsgivarintyg utfärdas till den arbetslöse om denne begär det och det ska ske skyndsamt efter anställningens upphörande. Intyget sänds sedan in av denne till A-kassan och det är inget direkt berör Af. Om man inte skulle ha någon A-kassa så saknar arbetsgivareintyg värde. Man ber då vanligen om ett tjänstgöringsintyg om man vill dokumentera sin anställning.

Jag ser ingen anledning till att arbetsförmedlare skulle skriva någon rapport till A-kassan grundad på uppgifter som denne fått från arbetsgivare. Normalt så är relationen mellan anställd och dennes arbetsgivare privat. Något som i normala fall utan arbetsträning, socialvården eller liknande inget som Arbetsförmedlingen ska lägga sig i. Normalt behöver en arbetsgivare inte motivera för en anställd varför han avslutar en provanställning så det vore märkligt om denne skulle göra det på ett arbetsgivarintyg eller till Arbetsförmedlingen över huvudet på den anställde. Tycker det liknar myndighetsmissbruk. Det är inte så att Arbetsförmedlingens coachande firmor erbjuds stora pengar för varje arbetslös man kan ordna jobb åt? Ekonomiska incitament styr och det gäller då att skrämma sökande att stanna kvar.

Du kan säkert mer än mig om firmorna bakom "Arbetslöshetsfabriken"

Antag att den anställde "Pelle" (anvisade från Arbetsförmedlingen) under sin provanställningstid börjar att bedriva facklig verksamhet (som inte tycks stå högt i kurs i detta forum längre) och på grund av detta anses besvärlig och och inte bereds tillsvidareanställning vad sker då? Orsakat din egen arbetslöshet?

Staffan Sävenfjord

Även denna gång gäller:
Innan den här debatten fortsättes ber vi den som vill delta att noga ta del av Bussnacks nya regler.
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=19830.0

Staffan
moderator
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Wetjo

Citat från: Lelle_S skrivet 02 januari 2009, 18:51:32 PM
Enligt lagen om arbetslöshetsförsäkring ska ett arbetsgivarintyg utfärdas till den arbetslöse om denne begär det och det ska ske skyndsamt efter anställningens upphörande. Intyget sänds sedan in av denne till A-kassan och det är inget direkt berör Af. Om man inte skulle ha någon A-kassa så saknar arbetsgivareintyg värde. Man ber då vanligen om ett tjänstgöringsintyg om man vill dokumentera sin anställning.
So far so good. Rätt så här långt.  ;D
Citat från: Lelle_S skrivet 02 januari 2009, 18:51:32 PM
Jag ser ingen anledning till att arbetsförmedlare skulle skriva någon rapport till A-kassan grundad på uppgifter som denne fått från arbetsgivare. Normalt så är relationen mellan anställd och dennes arbetsgivare privat. Något som i normala fall utan arbetsträning, socialvården eller liknande inget som Arbetsförmedlingen ska lägga sig i. Normalt behöver en arbetsgivare inte motivera för en anställd varför han avslutar en provanställning så det vore märkligt om denne skulle göra det på ett arbetsgivarintyg eller till Arbetsförmedlingen över huvudet på den anställde. Tycker det liknar myndighetsmissbruk. Det är inte så att Arbetsförmedlingens coachande firmor erbjuds stora pengar för varje arbetslös man kan ordna jobb åt? Ekonomiska incitament styr och det gäller då att skrämma sökande att stanna kvar.
På arbetsgivarintyget ska Arbetsgivaren notera varför anställningen upphört. Dels med kryss, men det finns även ett fritextfält där Arbetsgivaren kan notera eventuella orsaker/oegentligheter.
Arbetsgivarna idag brukar höra av sig till sin kontaktperson på Arbetsförmedlingen, oftare än förut, om dom är missnöjda med de personer som anvisats. Med ledning av dessa uppgifter har förmedlaren skyldighet att skriva rapport till A-kassan. Än en gång är detta inte samma sak som att du blir avstängd. Du har alltid möjlighet att yttra dig både en och två gånger innan A-kassan fattar ett beslut. Dessutom kan du överklaga A-kassans beslut.
Citat från: Lelle_S skrivet 02 januari 2009, 18:51:32 PM
Du kan säkert mer än mig om firmorna bakom "Arbetslöshetsfabriken"
Antag att den anställde "Pelle" (anvisade från Arbetsförmedlingen) under sin provanställningstid börjar att bedriva facklig verksamhet (som inte tycks stå högt i kurs i detta forum längre) och på grund av detta anses besvärlig och och inte bereds tillsvidareanställning vad sker då? Orsakat din egen arbetslöshet?
Personaluthyrningsföretag, typ Manpower o Proffice, hyr ut personal alternativt rekryterar personal till företag. Ibland vänder sig dessa företag till AF för att få förslag på lämplig personal.
Arbetsförmedlingen får även rektyeringsuppdrag från olika företag. AF ska då presentera ett visst antal sökande för arbetsgivaren. Detta är helt okej, då dessa sökande har uppgivit att AF får lämna ut uppgifter till arbetsgivare. Okej enligt PUL alltså! Prövat av datainspektionen för länge sedan...
När det gäller facklig verksamhet, har du förtroendemannalagen att luta dig mot. Du får alltså inte säga upp någon pga att den anställde håller på med facklig verksamhet.
Jag föreslår att vi avslutar diskussionen här. Vi kommer inte längre om vi inte ska trampa på de nya regler som Staffan har redogjort för.
Ha en trevlig fortsättning på det nya året.

Staffan Sävenfjord

Tråden är låst i samråd med Wetjo. Tackar Wetjo för klarläggandena - det är en av Bussnacks tillgångar att vi här har en person som varit arbetsförmedlare och nu är trafikledare och bussförare.
Vidare debatt torde hamna utanför Bussnacks ämnesområde.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)