Dags för tango Svenska Neoplan AB

Startat av Göransson, 03 december 2008, 22:51:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Göransson

Visar här ett brev jag skickat till Neoplan i Sverige och vidarebefodrat till allas vår Bjarne och solbrända Toni i Spanien.

Vi har i det längsta kört med raka kort, varit nice och förhandlingsbara men nu anser jag att vi har blivit behandlade som skitar.
Ventilerar detta här och väntar med spänning på Svenska Neoplans reaktion.
De har haft sin chans i mina ögon.
kanske inte rätt forum men i mina ögon ett stort problem då jag fått feedback av andra nybussköpare av detta fabrikat att deras sits är liknande.
Vad tycker ni bussgubbar/gummor...Ska man bli behandlad så här när man hostat upp 4.1 mille för en buss?
Känner på ett sätt att detta inte längre är en affärshemlighet och att berörda parter haft sina chanser.
Kan till viss del förstå dem som känner annat men samtidigt är det allmännyttigt över hur ett företag kan hantera sina kunder.
Välkomnar öppet Svenska Neoplan AB och deras kommentarer här.

Här kommer det:

Skadeståndsanspråk Neoplan Skyliner RSH 946.

Svenska Neoplan AB/ Neoplan Syd AB/ Neoplan Väst AB

MAN Neoplan Tyskland

Vår buss en helt ny Neoplan Skyliner RSH 946 blev kraftigt försenad vid lovad leverans då Svenska Neoplans lackerare i Helsingborg utförde ett lekmannamässigt jobb som vi inte kunde godkänna.

Logotypen var ändrad enligt eget tycke, trots översänt korrekt original.  Färgen täckte inte så vit lack lyste igenom på många ställen. Klarlacken var bristfällig och grumlig på många håll.

Linjer var sneda och motiven på vår europakarta (logotyp) var förflyttad. Är detta normalt när man målar Neoplanbussar? Allt detta finns väl dokumenterat av Svenska neoplans försäljare Jonas Axeheim. Vi har dessutom en rad egna bilder på denna fadäs vilka kan skickas vid önskemål.

Vi har fått Setrabussar från Evobus Sverige AB som varit klanderfritt lackerade. Likaledes har vi fått Mercedesbussar levererade av Mercedes Benz Sverige AB klanderfria.

Självfallet så leveransgodkände vi inte bussen. Till och med personal på Svenska Neoplan i Helsingborg skrattade åt bussens lack. Jag var kanske inte så skrattbenägen utan fick mest oerhört ont i magen.

Vi är övertygade om att Svenska Neoplan AB eller MAN Neoplan Tyskland aldrig skulle godkänna en leverans av en produkt där deras varumärke var ändrad eller godtyckligt modifierad, varav vi ställer oss likadant.

Vi godkänner inte att Svenska Neoplan levererar en buss med för oss inte godkänd logotyp eller lack. Vem som är skyldig till detta ställer vi oss helt ointresserade till, då vi har beställt en helleverans av en Neoplan Skyliner av Svenska Neoplan, genom dess säljare Jonas Axeheim. Vi har jobbat med vår logotype sedan 1988 och kommer fortsätta med det även om nu Svenska Neoplan AB försökt ändra på det.

Bussen gick så fort så möjligt tillbaka till lackeraren för ommålning. Svenska Neoplans VD Claus Bay hade dock helst sett att vi skulle ha åkt runt med bussen som på ren svenska såg "för jävlig ut", tills det i hans ögon blev lågsäsong. Detta skulle ju självfallet passa VD Claus Bay då han i sådana fall skulle komma undan billigare.

Bussen var tillbaka hos lackeraren under en veckas tid bara för att utlevereras med en rad andra fel. Logotypen var ordninggjord men det fanns en rad andra fel på lacken. Klarlacken var fortfarande undermålig, lacken täckte fortfarande inte på en rad ställen och det fanns ett stort antal med rinningar. Lacken kunde återigen inte leveransgodkännas vilket även Svenska Neoplans representanter i Helsingborg höll med om.

VD Claus Bay har också hävdat att "det är synd om lackeraren som gjort så gott han har kunnat" och "lackeraren gör allt för att få sin rörelse att gå runt".Sådana uttalande från en företagsledare som VD Claus Bay får oss att baxna.
Har han lärjungar som han håller om ryggen så förutsätter vi att det är Herr VD Claus Bays plånbok som betalar, för vi har aldrig bett att vår buss ska bli något gesällprov för någon lackerare med dålig ekonomi.

Vi vill informera Svenska Neoplan om att vi inte köper bussar för att behaga VD Claus Bay eller hans kumpaner utan driver en seriös busstrafik och vi förutsätter att Claus Bay är en seriös återförsäljare. Vi har idag våra allvarliga tvivel om Herr VD Claus Bays seriositet.

Detta kostade oss förlorade inkomster på en dubbeldäckare som vi betalt mot finansbolag samt betalt försäkring och vägskatt för. 18 dagars stillestånd pratar vi om med förlorade inkomster och badwill för vårt företag.

Vi hade lovat en annan Neoplankund vår buss vid detta tillfälle. Vi skulle utföra diverse uppdrag för densamma. Det är bara att ringa VD Göran Boo på Hyllinge Buss och fråga vilken cirkus detta ställde till med. Hur ska Svenska Neoplan kompensera detta?

Vi har pratat med Jonas Axeheim i Helsingborg inklusive Micke (platschef) vilka har bollat ärendet vidare till Svenska Neoplans VD Claus Bay. Där har det bokstavligen totalt fastnat.
Vi väntar än idag, 3/12 2008, på besked om detta som hände i juni månad.

Är detta praxis hos Neoplan, Sverige eller Tyskland, att nonchalera sina åtaganden på detta vis?

Vi kan inte annat än hävda att VD Claus Bay är inkompetent att utföra sina sysslor som representant och återförsäljare för MAN Neoplan Tyskland.
Vi kräver omedelbar handling och förslag på lämplig kompensation för de kostnader och missade inkomster som Svenska Neoplan har åsamkat oss.
Vi kommer inom kort ta in tredje part i ärendet likt vår garantitvist enligt tidigare översänt mail.

Brevet är kopierat och väntar på vidare befodran till advokatbyrå Attilla Albert, Malmö
Vidare kan jag erkänna att numera så kommer det inga positiva ord om Svenska Neoplan från min mun på bussparkeringarna, men det anser jag att Herr VD Claus Bay självmant har valt.
Vidare så ligger detta brev nu utan våra krav på Bussnacks hemsida ( www.omnibuss.se )

Hälsningar,
Magnus Göransson
Travel Manager

yngrot

Aj aj då inte kul alls förstår du är "lite" irriterad på Bays agerande.... har man köpt en så dyr buss ska den så klart vara helt enligt beställning annars får de rätt till det utan kostnad för kunden..hoppas du får till en bra lösning på detta...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

yngrot

Kanske värt hosta upp lite mer pengar och få en färdig buss direkt...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Göransson

Lars, så rätt har du på ett sätt men ändå så fel..
Inte läge för spekulationer över varför jag(vi) valde märke eller finans. (Var knappast Neoplan; HEJA Nordea!!!!)
Men nu handlar det om att göra rätt för sig, eller hur. Krävt samma av vilken leverantör som helst.
Hade krävt rättskaffenhet över ett par Nikeskor med.......jag vill ha vad jag betalt för.
/Magnus

Göransson

Bussen var färdig enligt Svenska Neoplan, har inte köpt ett chassi eller något annat utan en helbyggd turistbuss, registerad och klar.
Handlar knappast om snålhet i detta fallet.......
Handlar till 100 % om slarvig leverans...
/Magnus

homer

anledningen till att alla bussar håller så fruktansvärt dålig kvalite är väl för att dem är handbyggda, om man jämför med lastbilar och personbilar som byggs på band...

Göransson

Tror du Homer? Fasen om du har rätt för du gör du varenda Bentleynisse helt förtvivlade..
Varit i Pilsting.....sett produktionen..blev impad....har en rulle foto därifrån men okompetent att lägga det på nätet.
Var och en till sitt har jag hört....såg Hyllingebuss Skyliner i svetsvaggan....
Hört om samma i Polen som levererar MAN....rullande band...stillastånde montörer...
/magnus

yngrot

Det handlar väl oxå om dålig leveranskoll eller för att ta Säffle som exempel de bygger dåligt för de vet att de blir av med skräpet ändå ingen som ställer några högre krav ....
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Göransson

Nej Yngrot, handlar om att ta ansvar för sitt slarv, inget annat. Visst kan fel förekomma men nån måste ta ansvar.
Säffle, Hino, Setra, Neoplan, carrus........vem som....H&M....får jag en kall hamburgare på MC Fucking King så lämnar jag tillbaka den...den kostar 50 spänn....men om jag får en fellackad buss på 4. 1 mille då? Ska jag hålla käft då????
/Magnus

robbes

göäransson klart det skall klagas tror inte någpon skkulle nöja sig med en perosnbil heller som ej var riktig

Göransson

Fan heller Robbes, rätt ska vara rätt.

yngrot

Självklart ska du stå på dig !!!   Ävem om du köpt en billigare buss ska den vara gjord enligt dina krav...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Göransson

#12
Yngrot? Billigare än vad? Setra hade ingen buss i 12-metersklassen. Vi behöver en sån.
Försök lotsa fram en 13.85 där vi är på vintern och dessutom i småbyarna i Tyskland på sommaren.....
Finns fler aspekter än en prislapp..
Sen kan jag inte kalla 4.1 miljoner billigt hur jag än vänder och vrider på det.
/Magnus

Johan B

Nej eftersom Göransson (som han tidigare nämnt) måste ha den kortare varianten så är det ju lite ont om alternativ. Van Hool är ju iofs en vettig buss i övre turistklassen och på ett Scania-chassi blir det riktigt trevligt men misstänker att en sådann är betydligt dyrare än Neoplan. Sedan får Lars gärna förklara varför han inte anser att man ska hänga ut företag som missöter sig bar för att det handlar om bussbranchen. Kanske därför de tror att de kan göra lite som de vill? För att ingen ryter till utan gör upp i tysthet. Tycker hela historien är otrolig och finer det ytterst anmärkningsvärt att Neoplan inte är mer rädd om sitt goda namn (för det har man, även om man levererar sisädär-produkter, vilket inte är så dåligt). Kanske tycker man att smååkare inte är så viktiga att få behålla? Nej här ska Göranssons stå på sig! Som tidigare nämnts, köper man en bil eller ett par skor av känt märke så har man också rätt att förvänta sig den kvalitet man betalar för och om det nu brister så ett proffsigt bemötande och smidigt åtgärdande utan att det ska tjafsas först.     

michael k

jag har ju en viss vana vid neoplan
och jag har bara ett råd att ge
köp en setra
(jag kan inte förstå varför man inte kan få en kortare variant på dd)

neoplan är ren och skär skit
och man råkar ut för värkstäder som ska råna en
i början på april havererade ett hjullager på den cityliner som jag körde
MAN värkstaden i barcelona(den jämte racerbanan)
skulle ha 8000eu för att fixa detta >:(
jag blev kvar fem dagar för detta skitfel som borde fixats på tre timmar efter vägen
vi fick skicka folk hemmifrån med reservdelar för att fixa detta
sedan så stannade en av våra dd mitt i hålet i rödby och orsakade kaos där
det var en skruv som var förlång och gick rätt in i elhärvan(det tog två veckor att hitta det felet)
felet har varit sedan den var en månad gammal
listan kan göras mycket längre men nu ska jag gå och lägga mig

nu har vi lurat på charter dessa lik så nu kan man väl inte visa sig i stockholm